Gå till innehåll

Ett par funderingar!


chippen

Rekommenderade inlägg

Hej, har en del undringar.

Vet att det är bättre att starta ett större än en för liten burk, men jag har funderingar på ett 800 liters som första saltburk. Är det vanskligt att starta så stort? Kan katastrofen bli för dyrbar?

Sedan undrar jag om det finns någon erfaren saltakvarist här på forumet som bor i uppsalatrakten, så att en amatör som jag har möjlighet att få se ett fungerande akvarium, lättare att se hur det fungerar om man har möjlighet att se ett i verkligheten.(trots mycket läsning innan)

Mvh Chippen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Välkommen till forumet chippen !!

Tycker de e smart av dej att börja med ett så stort kar hade jag haft lite mer plats när jag startade hade jag gjort likadant. Är du bara tillräckligt påläst och får en "lokalsaltis" vid din sida ska du nog klara av de. De e inte kärnfysik vi sysslar med men mycke kan vara krångligt. Kolla upp vad utrustningen runt ditt kar kommer kosta för utrustning till den storleken är precis i de läget där priserna brukar börja skena.

Kul med en salt snubbe till jag hjälper dej gärna komma igång på avstånd skicka ett pm med ditt msn.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Desto större kar du skaffar desto lättare blir det. Men tyvärr så springer kostnaden iväg lättare med ett stort kar. Det beror naturligtvis på vad du har tängt att ha i ditt kar. Jag ser i din profil att du även har ett 375L. Du kanske ska satsa på det i stället, det är tillräkligt stort för att vara stabilt men kanske inte stort nog för att ruinera dig.

Sen när du fasnat i saltträsket så uppgraderar du till ditt 800L.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle nog ha satsat på ett större direkt. Annars får du köpa en hel del nya tekniska prylar när du vill uppgradera från 375 till 800 senare. Bättre att köpa på sig dessa saker under en lite längre period än att köra ett litet kar i kanske 2 år och sen direkt vilja ha större. Tror kostnaden blir högre då. Sen så har du betydligt större möjligheter att ha fler djur i en 800 liters tank.

Så köp på dig saker till ett större kar under en längre tid är mitt tips. Du kanske ångrar dig annars.

Kolla tex på Svärds tank som han håller på att bygga upp. https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=6356 . Det tycker jag är ett riktigt fint exempel på ett ca 800 liters kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Bra beslut att börja med saltvatten! Jag bor Vattholma utanför Uppsala och började för ca 6 månader sedan.

Kan därför inte säga att jag är nåon expert, jag har heller inte hållt på med sötvatten i någon större omfattning....hade ett 20 liters med neontetror :-). Nu har jag ett småskaligt 100 liters salt...men det har fugerat bra och jag blir mer och mer biten för denna hobby.

/ Hälsningar Pär

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har hållt på några år (4) och jag tycker det är vettiga inlägg. Men stora kar=stora kostnader i drift, kan ju vara bra att räkna på (ps. glöm inte elen, MH några 250W drar ju lite...).

Jag är glad att jag inte började så stort direkt, visst gick man ju på några pumpar ibörjan ;-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag tycker det är lika bra att börja med det stora! Men man behöver ju inte köra 4*250w mh, calciumreaktor, kalkmixer, streampumpar med vågfunktion och satsa på koraller från början, börja så lugnt och skaffa saker och bygg uppgraderingsbart och med plats för mer prylar. Att sikta på fisk och enklare koraller i början kan kanske vara en bra idé

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...