Gå till innehåll

Alla Fiskarna Ramlade Av Pinnen


Rekommenderade inlägg

Hej

På två dagar har alla (5 fiskar) gått och dött.

Mitt akvarie är hyfsat nystartat,de konstiga var att jag hade 4 damseller i vattnet i ca 2,5 veckor för att sedan köpa en st eremit + en "städare"+ en sjöstjärna.

Dom ända som lever idagsläget är sjöstjärnan + eremiten.

Tog och kollade mina värden Fosfat ca 2

Ph ca 8,4-8,5

Nitrit ca 0-01

Nitrat ca 0

Är dessa värden BRA eller ??,Om inte vad ska jag göra för att dom ska bli bra??

Kan detta ha dödat fiskarna??

Har även en egen teori att "städaren" skulle burit på nån sjukdom då samtliga damseller blev skumma och åt ingenting utan gömde sig mest under stenar,detta inträffade dagen efter + att när jag var i affären dagen efter så låg där en död städare i ett akvarium, Och säljaren sa att dom var precis hemtagna så han hade inte så bra koll på dom.

Mycket tacksam för svar

MVH/Daniel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ditt fosfat är högt, det ska helst ligga på <0,1 men ett högt fosfat är inte så farligt för fiskar, men med ett sånt värde borde du ha en hel del alger.

Frågor:

Hur länge har ditt kar vart igång? hur stort är det? salthalt? har du UV-C? har du grus?

Såg du några förändringar på dina damseller?

Din städare kan ha burigt på vitaprick sjukan och då kan större delen av akvarie invånarna dö på en dag eller två. Det är ganska vanligt att vissa butiker sänker salthalten på sina fisk akvarium för att förhindra sjukdommar, och då bryter sjukdommarna inte ut förren fisken kommer i ett kar med högre salthalt. (OBS!!! det är helt ok med en lägre salthalt inom rimliga gränser på fisk akvarium, men butiken bör upplysa om detta).

Amoniak är ett annat värde som man bör ha koll på i ett nystartat akvarium, något kan ha dött i ditt kar och orsakat en tillfällig amoniak topp.

Cyanid: Vissa oserigösa leverantörer fångar fisk genom att bedöva dom med cyanid. Metoden är mycket skadlig för miljön och givetvis förbjuden. Cyanid gör att fiskarnas matsmätningssystem inte fungerar. Dom äter som vanligt men svälter ihjäl inom en månad. Ingen serigös handlare säljer cyanidfångad fisk men tyvärr så blir även dom lurade av sina leverantörer. Om man vill vara säker på att inte köpa cyanidfångade fiskar ska man köpa odlade eller fiskar från TMC, som endast säljer garanterat nätfångad fisk.

Kan detta vara din städare?https://www.saltvattensguiden.se/index.php?option=com_content&task=view&id=131&Itemid=69 en rolig liten gynnare som håller botten ren och fin.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej.

Mitt kar är på 112 l och har varit igång med vatten i knappt 2 månader, stenen åkte i för ca 1 månad sen och fiskarna för ca 3 veckor sen.

Mitt ena lysrör heter sylvania coralstar 18W det andra är ett vanligt standard lysrör.Salthalten är 1.024 och jag har en del brunalger på sten och botten,min eremit jobbar hårt på det.

Det enda jag la märke till var att att den ena damsellen var lite silvergrå på en del av sidan.

Nej det är ingen sån städare utan en sorts fisk (alla fiskar har så jäkla konstiga namn) svårt att komma ihåg namnet

/Daniel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är inte mkt som kan slå fiskar såsom damseller så fort.

Min första gissning är att du fått en snabb amoniak-chock i karet pga av snabbt ökad belastning. Matade du kanske mer när du satte i de nya fiskarna? Eller var det någon/något som dog och förgiftade vattnet?

Alternativ 2 är en snabb svänging i PH-värde. Har du mätt PH på morgonen och kvällen? Och vad har du för dKh-värde? Ju högre KH desto stabilare PH.

Alternativ 3 är syrebrist... men det känns inte särskilt troligt när du har en skummare igång. Det kan annars hända ungefär på samma sätt som med amoniak-förgiftningen... om något snabbt belastar vattnet.

Cyanid-förgiftning är en möjlighet, men nog inte särskilt troligt. Det är numera ett fåtal ställen som använder cyanid och då är det oftast kirurger och liknande man är ute efter. Damseller är lätta att fånga ändå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...