Gå till innehåll

Led-ramp för inbyggnad?


Manks

Rekommenderade inlägg

Idag plockade jag av locket på mitt teakakvarium i samband med att jag ska installera automatisk vattenpåfyllare och fodermatare. Kikade då över min belysning och såg att jag hade några brända uv-leds från aquastyleonline. (vet att det var fler här som hade det problemet)

Har inte varit hundra nöjd med ljuset och tillväxten samtidigt som jag nu ser hur glad min BTA blev när jag plockade fram en gammal 6 x 54 t-5 ur gömmorna började jag fundera på att kanske byta ut/uppgradera belysningen, men jag vet inte vad jag ska skaffa. Jag hittar INGA vettiga ramper att fästa i locket på mitt akvarium. Om jag kör med lysrör är jag rädd att det blir för hög värmeutveckling då akvariet är isolerat från två håll + över och under av 1-2 cm tjock laminerad spånskiva.

Det enda jag i stort sett hittar för att fästa uppåt är de här, http://www.zoo.se/produkter/akvaristik/akvariebelysning/led-armatur/combo-reef-blue-marine-white-tropical-marine-led-armatur.html och det är ju knappast så man får ståfräs av dem... Tips mottages tacksamt.

Det jag tänkte på var om det fanns något liknande typ razer att fästa i akvariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan ju lätt bli problem med LED-ramper när du har täcklock. Kondensen kan ev steka armaturer som Razor, Mazarra, Radion m.fl. Hade du kunnat göra hål i locket så luften kan passera genom armaturen och upp så hade nog flera kunnat fungera. De tål ju fukt, men de är inte gjorda för att användas under lock där det kan droppa & rinna vatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, om du kan berätta för mig hur jag ska fästa den. Har själv funderat på just en razor men jag har ingen matningslucka utan måste lyfta hela huven när det ska matas/pillas och vill inte ha en sladdrig stålvajer på 1 cm som den hänger och dinglar i.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Krille: Tyvärr inte. Sambon vill ha det rent runt akvariet. Det inkluderar tyvärr även över :/ Det hade ju räckt med 2 st 50mm fläktar som blåst friskluft ner på razorn så hade det varit löst...

(om jag bara kommit på hur man ska fästa skiten)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det borde gå att få till så endast ett par diskreta fläktgaller syns från ovansidan, dessa kan du även täcka med en spetsduk eller annat genomsläppligt tyg. Annars kan du borra massor av små hål i huven och låta skippa fläktgallret.

Poängen är att det borde gå att få till en kompromiss om du frågar snällt. Förklara att karet kommer börja se för djävligt ut om du inte gör något åt belysningen och kom fram till en lösning tillsammans.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet folk som byggt in radion i sina huvar, men vet inte riktigt hur man gör. Tror man skruvar fast dom i samma hål som är till för upphängning. Eftersom radion har en fläkt på undersidan och är helt täckt på översidan så kommer det inte spela någon roll för dess funktionalitet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Läser man på lite o razorn så ska den ha 15cm fritt över sig så att luften kan passera obehindrat.. , tror inte det blir bra att bygga in den så tyvärr..

Med vänlig hälsning, Manne

Det är ju om den är passivt kyld. Med nog mycket luftgenomströmning förbi den så betvivlar jag att det blir ett problem.

(om jag bara kommit på hur man ska fästa skiten)

Gör två stycken profiler som passar runtom belysningen, som sedan skruvas i täcklocket med hjälp av bult och mutter i mindre dimension. Typ M3-M4? Gör gärna profilen lite större än belysning så att den hänger ned och kläm fast den med hjälp av gummidistanser eller dylikt. Så att lite luft kan passera igenom och upp för att sedan förflyttas av dina sidofläktar.

Svårt att förklara men jag kan rita en enkel bild i paint annars ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

enklaste lösningen framöver blir att köra med befintlig ramp men kanske byta ut lite belysning.

funderar på om man ska köra 3 st 10-w chip på den kanalen där dessa leds varit, men kommer det kajka ur totalt med de andra då? Det där med el är inte min starka sida, men jag lyckades tråckla ihop rampen jag har nu...

nu är det 7 st 3w-leds/kanal @ 650 mA Tänkte om det bara gick rakt av mot 3 såna här? http://www.ebay.com/itm/New-40mil-10W-Actinic-Blue-Hybrid-Led-Panel-Aquarium-/221141677277?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item337d1234dd Eller jag kanske kan byta ut mot 2 stycken?

hjälp mottages tacksamt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...