Gå till innehåll

Vad krävs?


lillan_69

Rekommenderade inlägg

Det finns massor med fakta här på forumet, det gäller att söka och läsa, läsa och läsa. Storleken beror på vad du vill ha i akvariet, vissa gillar så kallade nanokar på 20 liter och andra stora kar på 600 liter eller mer. Jag är själv nybörjare (3 månader sedan jag startade) jag valde att starta med 240 liter, lagom tycker jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur stort är minimi måttet och vad krävs för att ha ett saltvattens akvarium och hur gjör man?

Hittar inge riktiga fakta...

minimum 12 liters akvarium

10 liter vatten

350g reef crystals (salt)

12 st cromis viridis (fiskar)

2,5 kg Levande sten

Alltsammans omröres tills saltet har löst sig, klart!

(Skämt åsido (kunde inte låta bli) finns inte 1 färdigt recept på dina frågor)

Fakta finns i mängd här på SG, svårigheten är väl att sortera allt..

Mitt grund tips börja med att bestämma dig för hur stort akvarium du kan tänka dig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du har tänkt att ha fisk är runt trehundra liter en bra storlek att börja med. Akvarium och tillbehör är inte mycket dyrare än för 150 eller 200 liter.

Om du inte har tänkt att ha fisk utan djur som äter och skiter mindre går det bra med mindre kar. Utgå gärna från vilken typ av belysning du tänkt ha och kolla gärna på färdiga paket på fabrikanternas hemsidor så ser du ungefär vad som behövs.

Vill du titta litet på olika fiskar så finns t.ex fishindex.com.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan bara instämma med alla hittills.

Bestäm vad du ska ha karet till, hur stort du har plats med och (lite) vad du har råd med... kommer du upp på 7-800 liter börjar kostnaden braka iväg lite. Men hittills har jag kostat på mitt 54-liters (inklusive sten/invånare mm) ungefär 4000 eller så... skulle jag tro. Jag vågar inte räkna.

Ett standardakvarium på 375 liter är inte så dyrt om du har råd med det.

Får passa på att säga välkommen till forumet också. Något man lär sig otroligt mycket av är att åka och hälsa på någon med ett saltvattensakvarium igång. Borde finnas någon i din hembygd...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo det får man:). Glömde en sak, om du har ett lite större kar 200- så är automatisk vatten påfyllning ingen dum idèe om man inte skall behöva springa benen av sig med spänner. Det är viktigt att veta, att man måste fylla på med färskvatten, inte helt enkelt och lätt att glömma när man skall hjälpa till med uppstart. Så sök på det med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Mitt tips som nybörjare är att köpa ett akvarium först och främst :)

200 l är helt perfekt! det räcker till några fiskar och fina djur, sen så införskaffar du dig salt. och lägger i ca 15 % levandesten(i förhållande till volymen i akvariet) häller i saltvattnet. Medans du har salt och levande sten har du 1 månad på dig att läsa, spara pengar och införskaffa dig massa nödvändigheter. Eller jag hade pump och värmare också.

Så gjorde jag. Jag har bara haft mitt klar igång ca 2 månader och har precis börjat fatta galoppen, alla konstiga ord och makapärer som man bör ha.

Alla människor som är medlämmar här är värkligen hjälpsamma! Bara fråga så får du hjälp på 30 min!

Det finns nog ingen här som kan allt men alla kan mycket om någonting!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...