Gå till innehåll

Vad krävs?


lillan_69

Rekommenderade inlägg

Det finns massor med fakta här på forumet, det gäller att söka och läsa, läsa och läsa. Storleken beror på vad du vill ha i akvariet, vissa gillar så kallade nanokar på 20 liter och andra stora kar på 600 liter eller mer. Jag är själv nybörjare (3 månader sedan jag startade) jag valde att starta med 240 liter, lagom tycker jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur stort är minimi måttet och vad krävs för att ha ett saltvattens akvarium och hur gjör man?

Hittar inge riktiga fakta...

minimum 12 liters akvarium

10 liter vatten

350g reef crystals (salt)

12 st cromis viridis (fiskar)

2,5 kg Levande sten

Alltsammans omröres tills saltet har löst sig, klart!

(Skämt åsido (kunde inte låta bli) finns inte 1 färdigt recept på dina frågor)

Fakta finns i mängd här på SG, svårigheten är väl att sortera allt..

Mitt grund tips börja med att bestämma dig för hur stort akvarium du kan tänka dig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du har tänkt att ha fisk är runt trehundra liter en bra storlek att börja med. Akvarium och tillbehör är inte mycket dyrare än för 150 eller 200 liter.

Om du inte har tänkt att ha fisk utan djur som äter och skiter mindre går det bra med mindre kar. Utgå gärna från vilken typ av belysning du tänkt ha och kolla gärna på färdiga paket på fabrikanternas hemsidor så ser du ungefär vad som behövs.

Vill du titta litet på olika fiskar så finns t.ex fishindex.com.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan bara instämma med alla hittills.

Bestäm vad du ska ha karet till, hur stort du har plats med och (lite) vad du har råd med... kommer du upp på 7-800 liter börjar kostnaden braka iväg lite. Men hittills har jag kostat på mitt 54-liters (inklusive sten/invånare mm) ungefär 4000 eller så... skulle jag tro. Jag vågar inte räkna.

Ett standardakvarium på 375 liter är inte så dyrt om du har råd med det.