Emil_kba Postat 14 december 2013 Postat 14 december 2013 (ändrat) Satt och surfade runt lite på olika forum då jag funderade över flödet i uv filtret,själv har jag ett Deltec 39watt uvc och har funderat ett tag över vilket flöde som ska va i röret, körde själv på 2000l/t.Många hemsidor anger att det ska vara 2000 liter/ timman och då producerar filtret 33,000 microwatt's/sec/sq.cm.detta säger ju egentligen inget, för det beror ju på vad jag vill döda,i mitt fall ville jag döda vitaprick parasiterna. Men efter lite läsning hittar jag att dessa parasiter behöver 72,000 microwatt's/sec/sq.cm för att dö.Innan jag läste detta ville jag trycka igenom så mkt som är "max" för att döda så mycket som möjligt.nu med facit i hand förstår jag att jag förmodligen inte dödat en ända vitaprick parasit. Jag har även ändrat flödet till ca 600-700 liter/ timmen föra att nu döda parasiter.detta kan ju vara tänkvärt när man väljer pump;) Ändrat 14 december 2013 av Emil_kba Citera
stigigemla Postat 14 december 2013 Postat 14 december 2013 Jag kör knappt 2000 liter per timme och Ruwal /Deltec 39w UVC för mina försäljningskar och min karantän. Det räcker för att det inte skall sprida sig mellan karen och i karantänen ofta om jag håller botten helt ren. Men jag behöver mitt medicinkar ibland. Citera
Emil_kba Postat 15 december 2013 Författare Postat 15 december 2013 Greger, det va faktiskt efter jag kollade på er sida som jag började fundera;) det hade varit bra om tillverkarna angav vilket flöde som dödade vad. Citera
NiXoN Postat 15 december 2013 Postat 15 december 2013 Tror tillverkarna har svårt o ange såna siffror när det kan variera rätt bra med vad som körs igenom filtren.Lite partiklar eller nåt annat i vattnet så ändras förutsättningarna för att inte tala om ålder på rören som kan drastiskt dra ner på verkan efter en relativt kort tid.Att inte ange nåt är ett sätt att skydda sig mot reklamationer //NiXoN Citera
stigigemla Postat 15 december 2013 Postat 15 december 2013 I en av de grundläggande artiklarna om hudparasiter (Advanced Aqquarist?) finns det en tabell hur mycket strålning man minst måste ha för att döda olika organismer.En sak är i alla fall klar. När skyddsglaset i UV:n börjar bli lite gult är det dags att byta för UV- strålningen bromsas mycket mer än det synliga ljuset. Citera
niki68 Postat 7 januari 2014 Postat 7 januari 2014 Jag kör en Debary 25w och det står att bäst köra 1500 liter (2,4 sek) liter.Har en tabell från min vän Mikael :1.0 sekunder för att fylla 1 liter vatten = 3600 liter per timme1.5 sekunder för att fylla 1 liter vatten = 2400 liter per timme2.0 sekunder för att fylla 1 liter vatten = 1800 liter per timme2.4 sekunder för att fylla 1 liter vatten = 1500 liter per timme3.0 sekunder för att fylla 1 liter vatten = 1200 liter per timme3.5 sekunder för att fylla 1 liter vatten = 1028 liter per timme4.0 sekunder för att fylla 1 liter vatten = 900 liter per timme4.5 sekunder för att fylla 1 liter vatten = 800 liter per timme5.0 sekunder för att fylla 1 liter vatten = 720 liter per timme5.5 sekunder för att fylla 1 liter vatten = 654 liter per timme6.0 sekunder för att fylla 1 liter vatten = 600 liter per timme Citera
Emil_kba Postat 11 januari 2014 Författare Postat 11 januari 2014 Niki68, anger debarry vilken strålningsmängd det producerar vid 1500 l/t? Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.