Gå till innehåll

Vården av fiskar i en välkänd Stockholmbutik


Vidofner

Rekommenderade inlägg

Har för mig att man inte får skriva dåliga saker om butiker enligt forumreglerna så låt oss bara säga att detta är stor zoobutik i nordvästra stockholm som inte bara håller på med akvarium så kanske vissa kan lista ut vilken jag talar om. Butiken i frågan har ju inte så gott rykte här på guiden men jag var i krokarna och tänkte att jag skulle kolla hur dem fått till det sen dem skaffade större lokaler och se om dem hade bra priser på osmosenheter.

Började dock med att kolla hur det var med fiskarna då jag hört så ofta att dem missköter sina djur. Vid första anblick såg det ut som att fiskarna mådde bra. Såg inga prickar på kirurgerna och fiskarna såg välgödda ut.

Sen började jag kolla lite närmare och såg en del grova brister

  1. 4st drakfiskar delade på ett 50 liters akvarium
  2. 1 fullvuxen imperator plus 5-6 andra mindre fiskar delade på ett 50 liters akvarium. Imperatorn kunde med nöd o näppe vända sig om
  3. Nästan alla akvarium hade en tjock hinna med äggviteämnen vid toppen. För de minsta på runt 10-20 liter var det värst.
  4. Dem hade en muräna (tror det var en Gymnothorax melatremus) i ett 10-20 liters akvarium
  5. Deras korall/anemon/rörmask akvarium var helt täckta med cyanobakterier eller diatomer

Här är två bilder. Ena på en död royal gramma i en 10-20 liter burk (kolla hur mkt äggviteämnen på ytan) och andra bilden är på rörmask/anemonakvariet

post-5397-14468931906022_thumb.jpg

Väldigt synd att dem har det så här. I övrigt måste man ju ändå säga att dem hade ett bra urvalt på fiskar så om dem bara kunde göra väldigt små förändringar så skulle dem ju kunna lyckas. Man kan ju fråga sig om dem ens skummar av vattnet eller har någon fungerande avrinning.

post-5397-14468931905749_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Moderator's upplysning:
mod.gif Detta har diskuterat ett otal gånger här på guiden redan, samtliga trådar har spårat ur och har lett till att dom tas bort och eller låses.

Därav låser vi denna tillsvidare.

Vi ber er att ta upp diskussionen med berörd butik istället för att hänga ut densamma här.

M.v.h Moderatorerna

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

när man märker en sån sak varför ringer man inte myndigheterna i den berörda kommunen

det är ju liv vi har hand om eller varför frågarset-er man det inte när man står i butiken

det är så mycket som kan hänt cirkulation pumpen kan ha rasat eller skumaren

Moderator's upplysning:
mod.gifDetta inlägg flyttades hit från en nystartad tråd i detta ämne.

Vi ber er att inte starta nya ämnen i detta ärende, utan ta det med berörd butik direkt.

Ser vi fler trådar om detta ämne så tas dom bort och trådstartaren riskerar varning.

Tack

M.v.h Moderatorerna

Ändrat av DaTrucka
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest
Detta ämne är stängt för fler inlägg
×
×
  • Skapa Ny...