Gå till innehåll

Höja PH ?


saltatrox

Rekommenderade inlägg

Jag kör med kalciumreaktor och efter en dag med reaktorn på i tre timmar så mäter jag ett PH på 7,97.

Reaktor går på 14.00 och vid 20,00 mätte jag.

Det är inte så jätte lågt men jag skulle vilja ha det strax över 8

Körde förut med kalkmixer men med lite extra kalcium i reaktor så slipper man ju en manick till i sumpen.

Vad ska jag göra för att få upp mitt PH lite grann ?

Vad säjer ni... ( sluta jaga det perfekta värdet... "kanske" )

MVH Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det så lågt så lufta vattnet innan det går i karet (exempelvis släpp ut det precis vid skummarens intag) eller låt det passera över ytterligare en kalkbädd.

MVH Lasse

Jo, det går tillbaka till facket där skummaren står.

Vad menar du med en kalkbädd till, en till gasreducerings kammare "eller"?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är normalt med litet lågt pH när man kör med kalkreaktor. Därför kombineras den ofta med en kalkmixer.

Jo jag vet, men skönt att slippa det tycker jag.

Det jag skulle vilja vet hur jag höjer utan mera apparater i sumpen. (eller nått som tar lite plats.)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är överbliven koldioxid från din kalkreaktor som sänker pH i karet. Den bör ettdera tas bort genom att den får passera ytterligare ett kalklager där den kommer att lösa mer kalk och utgående pH stabiliseras kring 7,6 eller också ser du till att utgående vatten sugs direkt in i skummaren och så ventilerar du sumpskåpet ordentligt så ingen koldioxid går tillbaka till vattnet. Skummaren fungerar i detta fall som avluftare av koldioxid. Nästa grej du kan göra är att göra kalkvatten och dosera in under tiden som du kör kalkreaktorn. Du bör i det läge ha en pH mätare i akvariet också.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är överbliven koldioxid från din kalkreaktor som sänker pH i karet. Den bör ettdera tas bort genom att den får passera ytterligare ett kalklager där den kommer att lösa mer kalk och utgående pH stabiliseras kring 7,6 eller också ser du till att utgående vatten sugs direkt in i skummaren och så ventilerar du sumpskåpet ordentligt så ingen koldioxid går tillbaka till vattnet. Skummaren fungerar i detta fall som avluftare av koldioxid. Nästa grej du kan göra är att göra kalkvatten och dosera in under tiden som du kör kalkreaktorn. Du bör i det läge ha en pH mätare i akvariet också.

MVH Lasse

Tack Lasse

Vet och förstår varför PH sängs.

Kommer dra en slang direkt från gaskammaren till insuget på skummarn.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...