Vidofner Postat 26 december 2013 Postat 26 december 2013 (ändrat) Fick tag på en fragg av en solkorall i måndags mest för att se att jag klarar av den innan jag köper en hel koloni. Problemet är dock att den inte fält ut sina polyper en enda gång sen jag köpte den. Har testat att mata akvariet flera gånger med olika frysmat och har sprutat maten på korallen för att trigga den till att öppna sig men det har inte hjälpt. Som max kan man skymta 0.5mm av polypernas toppar på ett av huvudena. Fraggen står på ett hyfsat skuggat område i akvariet med medelstark flöde. Någon som har några tips att ge? Hur länge kan den klara sig utan mat innan man ska oroa sig. Har ju haft den sen måndags och innan dess vet jag inte när butiken senast matade den Ändrat 26 december 2013 av Vidofner Citera
Edward Postat 26 december 2013 Postat 26 december 2013 Har inte korallen varit matad under en längre tid kan det ta ett tag innan dom öppnar sig helt, men fortsätt att spruta mat på den dagligen så kommer det att lösa sig, dom klarar sig några veckor utan mat, så länge den inte börjar tappa vävnad är det ingen större fara. Citera
Strikt Postat 26 december 2013 Postat 26 december 2013 Jag fick tipset att ha den en stund vid matning i en separat låda med akvarievatten nån halvtimme per dag. Sedan kan man röra runt tex artemia el cyclops för att den ska lära sig att släppa ut polyperna. Vet inte om detta flyttande kan stressa korallen på nåt sätt men för mig och min fragg funkade det i alla fall. Citera
gurra600 Postat 26 december 2013 Postat 26 december 2013 Jag lånar tråden lite ,, vad ska man göra om den börjat tappa vävnad då ? Citera
Vidofner Postat 26 december 2013 Författare Postat 26 december 2013 Jag fick tipset att ha den en stund vid matning i en separat låda med akvarievatten nån halvtimme per dag. Sedan kan man röra runt tex artemia el cyclops för att den ska lära sig att släppa ut polyperna. Vet inte om detta flyttande kan stressa korallen på nåt sätt men för mig och min fragg funkade det i alla fall.Ok, tyvärr är den dock fastlimmad nu så det går inte... Får väl rynka loss den ifall den inte bättrar sig och prova. Tack för tipset. Citera
Strikt Postat 26 december 2013 Postat 26 december 2013 Ok, tyvärr är den dock fastlimmad nu så det går inte... Får väl rynka loss den ifall den inte bättrar sig och prova. Tack för tipset.Ok, visste inte att den satt fast. Som ett alternativ till lådan kan du istället ta en PETflaska med avkapad botten och sätta runt den för att den ska få ha maten ifred en stund. Citera
Vidofner Postat 26 december 2013 Författare Postat 26 december 2013 Ok, visste inte att den satt fast. Som ett alternativ till lådan kan du istället ta en PETflaska med avkapad botten och sätta runt den för att den ska få ha maten ifred en stund.Japp, får testa det. Tack! Citera
Vidofner Postat 27 december 2013 Författare Postat 27 december 2013 Hm ser idag ett område på den som blivit svart. Nästan som att man eldat på den. That can't be good Citera
Vidofner Postat 27 december 2013 Författare Postat 27 december 2013 Yey nu kom polyperna ut. Struntade i att skölja ur tärningen som jag brukar göra för att minska fosfater. Tänkte att om struntar i det så borde det lukta mer. Matade nog fyra gånger tills den kom ut. Matade med red plancton Citera
Mr_Ewing Postat 27 december 2013 Postat 27 december 2013 Då är det bara att spruta lite käk på den så kommer den bli glad. Citera
boman Postat 30 december 2013 Postat 30 december 2013 Skam den som ger sig! Lycka till är också sugen på en sån riktigt fin. JB Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.