Gå till innehåll

Tubastrea/solkorall vill inte öppna sig


Vidofner

Rekommenderade inlägg

Fick tag på en fragg av en solkorall i måndags mest för att se att jag klarar av den innan jag köper en hel koloni. Problemet är dock att den inte fält ut sina polyper en enda gång sen jag köpte den. Har testat att mata akvariet flera gånger med olika frysmat och har sprutat maten på korallen för att trigga den till att öppna sig men det har inte hjälpt. Som max kan man skymta 0.5mm av polypernas toppar på ett av huvudena.

Fraggen står på ett hyfsat skuggat område i akvariet med medelstark flöde.

Någon som har några tips att ge? Hur länge kan den klara sig utan mat innan man ska oroa sig. Har ju haft den sen måndags och innan dess vet jag inte när butiken senast matade den

post-5397-14468931972314_thumb.jpg

Ändrat av Vidofner
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har inte korallen varit matad under en längre tid kan det ta ett tag innan dom öppnar sig helt, men fortsätt att spruta mat på den dagligen så kommer det att lösa sig, dom klarar sig några veckor utan mat, så länge den inte börjar tappa vävnad är det ingen större fara.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fick tipset att ha den en stund vid matning i en separat låda med akvarievatten nån halvtimme per dag. Sedan kan man röra runt tex artemia el cyclops för att den ska lära sig att släppa ut polyperna. Vet inte om detta flyttande kan stressa korallen på nåt sätt men för mig och min fragg funkade det i alla fall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fick tipset att ha den en stund vid matning i en separat låda med akvarievatten nån halvtimme per dag. Sedan kan man röra runt tex artemia el cyclops för att den ska lära sig att släppa ut polyperna. Vet inte om detta flyttande kan stressa korallen på nåt sätt men för mig och min fragg funkade det i alla fall.

Ok, tyvärr är den dock fastlimmad nu så det går inte... Får väl rynka loss den ifall den inte bättrar sig och prova. Tack för tipset.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, tyvärr är den dock fastlimmad nu så det går inte... Får väl rynka loss den ifall den inte bättrar sig och prova. Tack för tipset.

Ok, visste inte att den satt fast. Som ett alternativ till lådan kan du istället ta en PETflaska med avkapad botten och sätta runt den för att den ska få ha maten ifred en stund.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...