Gå till innehåll

Odels 360.


odel68

Rekommenderade inlägg

Håller på med fosfatremover och nopox för att hålla nere värden,funderar på biopellets reaktor är inte hemma på detta ämne är det ngt man behöver vara*uppmärksam*på ang reaktorn läste ngs att de bara skulle gå på dagen stämmer detta? Behöver man inte slå i nopox heller då mvh Ola.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok tänkte i lite lata banor om man bara kör pellets så behövs kanske inte remover och nopox?,ell man ska satsa på den du länkade till i stället och ha remover i en strumpa mvh Ola.

Allt hänger på vilka "problem" man upplever.. Det du tittat på är en metod.. Vilken metod som passar bäst är inte given på förhand.. Har du ett fosfat värde som du vill bekämpa så kör alu remover för ett snabbare påverkan.. Järnbaserat för en längre effekt men långsammare sänkning..

Har man både fosfat o nitrat i överflöd så funkar nopox / biopellets.. Men man måste ha lite av båda..

Så som jag minns ditt kar så hade jag kört fosfat remover i första hand.. Men det är jag..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Allt hänger på vilka "problem" man upplever.. Det du tittat på är en metod.. Vilken metod som passar bäst är inte given på förhand.. Har du ett fosfat värde som du vill bekämpa så kör alu remover för ett snabbare påverkan.. Järnbaserat för en längre effekt men långsammare sänkning..

Har man både fosfat o nitrat i överflöd så funkar nopox / biopellets.. Men man måste ha lite av båda..

Så som jag minns ditt kar så hade jag kört fosfat remover i första hand.. Men det är jag..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Har inte stora problem nu men lite högt fosfat/nitrit kör med aluremovern just nu,om man kör removern/kol inte samtidigt i en reaktor som du best då blir effekten bättre ell?mvh Ola.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har inte stora problem nu men lite högt fosfat/nitrit kör med aluremovern just nu,om man kör removern/kol inte samtidigt i en reaktor som du best då blir effekten bättre ell?mvh Ola.

Du säkerställer att fosfatmediat får full kontakt mot vattenvolymen du kör igenom.. Strumpan hänger bara där.. Skulle vilja påstå att reaktorn är det säkra kortet av dom två men strumpan fungerar , gäller bara att vattnet tränger igenom hela mediat.. Ofta är mediat det dyra på lite sikt.. Så då vill jag ha ut 100% av det..

Den lilla reaktor jag beställt så föreslår tillverkarna att man blandar i kol om fosfat mediat blir förlågt i reaktorn..

Tanken med reaktorn är att mediat ska precis dansa runt i botten på reaktorn..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo det ligger ngt i det du skriver,har tänkt lite på det strumpan bara hänger i mittfacket hos mig nu blir inte mycke flöde där precis oftast är min remover vit i mitten bara lite mörk i kanterna,bra att man kan slå lite kol i removern i din best reaktor, mvh Ola.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo det ligger ngt i det du skriver,har tänkt lite på det strumpan bara hänger i mittfacket hos mig nu blir inte mycke flöde där precis oftast är min remover vit i mitten bara lite mörk i kanterna,bra att man kan slå lite kol i removern i din best reaktor, mvh Ola.

Vi får se när grejerna kommer.. Så man kan ta o känna lite på den.. Både media o reaktor.. Skulle viljat ha tag i lite alubaserat media också med men det får gå ändå..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo så sant så alltid lättare när man ser sakerna live som du säger,men den såg helt ok ut jag har inte mycket alubaserat kvar annars kunde du fått av mig så länge,kan kolla åt dig när jag hämtar rampen ell är det speciell remover som är anpassad till denna reaktorn du best?mvh Ola..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser ut som några lösa knappar..

Ang fosfaten.. Är det Hanna du kör med ? Du ska ju ner väldigt mycket egentligen , en nolla efter kommat är en bra början tex..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo det är två riktigt gula knappar syns inte på bilden, jo det är Hanna jag kör med som du säger ska ner en nolla till men det växer bra i korallerna har inte cyano ell alger för tillfället behöver kanske kalibrering checkern ell det går kanske inte mvh Ola..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Satte i ny alubaserad fosfatremover i går detta blev värdet idag post-6689-14468933397221_thumb.jpg

0,29 igår tog om testen 3ggr så det verkar stämma fick kanske fel svar i går ell kan det sjunka så pass med vbytet/ny remover på ett dygn

Scolymian trivs bra nupost-6689-14468933397567_thumb.jpg

mvh Ola.

post-6689-14468933397392_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bara du har koll.. Korallerna tycker inte om försnabba rörelser i värdet varken upp eller ner , Dom hinner inte anpassa sig helt enkelt.. Då finns valet istället med järnbaserad version..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Ändrat av _Manne_
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...