Gå till innehåll

Vad är detta? Cuprazin


Bliaze

Rekommenderade inlägg

När jag köppte mitt akvarium begagnat så fick jag med lite allt möjligt i tillbehörsväg men jag vet inte avd allt är.

Fick en flaska med blå vetska i.

Det står CUPRAZIN på flaskan

Står inte vad den använs till och som jag köppte akvariet av mindes inte vad den skulle användas till.

är det någon slags buffert eller medecin?

Tack för svar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

japp det är medecin

CUPRAZIN - seawater fungicide / protozoacide.

Whitespot, Oodinium, Benedenia, Trichodina and fungal infections are amongst the fastest killing organisms and therefore, once recognised should be treated immediately. With this in mind you are advised, when unsure of an ailment's diagnostic background to automatically use CUPRAZIN as directed.

CUPRAZIN'S formula is designed to be low stress-inducing, gradually increasing concentration to effective levels. Once this level is achieved addition of the product may be stopped.

CUPRAZIN should be used to treat all newly purchased sea fishes except sharks, rays, Harlequin Tuskfish, invertebrates and other related species. In cases where these creatures are present use MYXAZIN or OCTOZIN as an alternative. CUPRAZIN should not be used in those systems which contain any invertebrates. This includes crustaceans.

Suitable for seawater and brackishwater aquaria.

Available in:

60ml (7 day course for 128 litres)

120ml (7 day course for 514 litres)

500ml (7 day course for 2142 litres)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
"CUPRAZIN should be used to treat all newly purchased sea fishes ......."

Det där håller jag ju inte med om. Försök att undvika medicin om det inte är absolut nödvändigt.

så vad ska man göra annars om man får en sjuk fisk?

tex prick?

Om man inte medicinerar? dör den inte?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nr 1 är ju att inte få en sjuk fisk.

Köper man friska fiskar av god kvalitet, håller ett stabilt akvarium med bra vattenvärden och köper lagom svåra fiskar så bör man inte få några större problem med sjukdom.

Skaffar man sig dessutom karantänsakvarium så blir man ännu säkrare på att inte föra in sjukdom i akvariet.

Om man skulle få till exempel vita prick så är ofta ett kraftfullt UV-filter eller sänkt salthalt ett bättre alternativ än medicin.

Dock så ska man givetvis kunna använda medicin i vissa fall, det ska dock inte vara något första hands alternativ... och absolut INTE så som tillverkarna av Cuprazin skriver:

-"CUPRAZIN should be used to treat all newly purchased sea fishes ......."

Det finns normalt sett ingen anledning att behandla en nyligen inköpt fisk med Cuprazin.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

eller sänkt salthalt ett bättre alternativ än medicin..

Här kommer en länk om detta men om man har koraller och andra lägre djur så måste man ta bort dem först. Jag själv är inte övertygad om denna metod då jag tror att många fiskar får njurproblem efter en sådan här behandling som sedan leder till döden. Avgör själv

http://www.petsforum.com/personal/trevor-jones/hyposalinity.html

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här kommer en länk om detta men om man har koraller och andra lägre djur så måste man ta bort dem först. Jag själv är inte övertygad om denna metod då jag tror att många fiskar får njurproblem efter en sådan här behandling som sedan leder till döden. Avgör själv

http://www.petsforum.com/personal/trevor-jones/hyposalinity.html

Jag tror sänkt salthalt är skonsammare än kopparbaserad medicin, men bäst givetvis om man kan undvika sjukdomen helt och hållet.

Många fiskar kan också själva bekämpa ett lindrigare sjukdomsförlopp. Jag har haft pallettkirurger som hade pricksjuka till och från under någon månads tid utan att andra fiskar blev drabbade. Efterhand så försvann det även på palletten. Ett par prickar behöver alltså inte vara någon katastrof om fisken är pigg och i god kondition i övrigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...