Gå till innehåll

Sjuk heliofungia


jorgas

Rekommenderade inlägg

Jag har en heliofungia som plötsligt fick något som liknar små vita korviga maslkar på tentaklerna. Därefter började den delvis att dra ihop sig under nån dag. Nu är den helt ihopdragen och täckt med dessa vita saker. Någon som vet vad det är och hur man kan blir av med det.

Övriga koraller ser ut att må finfint.

Jag skickar med en dålig bild om det kan vara till nån hjälp.

Mina värden:

Ca 360

Kh 10

Fosfat 0

Nitrat 0

post-1094-14468912246042_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Vet inte om det funkar med Heliofungia... men vanliga Fungia kan man ibland hjälpa genom att bada i en druvsockerlösning.

Ta ett par liter vatten från akvariet och blanda i en tesked druvsocker. Låt korallen stå i den här blandningen i ett par timmar innan du sätter tillbaka den på samma eller bättre ställe.

Kan vara värt ett försök iaf.

På sikt måste du kanske utfodra korallen oftare. Prova att tillsätta GroTech NutriMarine eller Phytofeast med jämna mellanrum.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så ser dom ut när dom håller på att svälta ihjäl. Det vanliga ödet. Jag har provat många gånger och dom ser jättebra ut men efter en tid så detta öde.

Varför????? Jag anser att detta är en av de svåraste arterna för att inte säga omöjlig.

Fråga:

Vad lever dom av eftersom det inte går att mata dom, tillräckligt bra..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så ser dom ut när dom håller på att svälta ihjäl. Det vanliga ödet. Jag har provat många gånger och dom ser jättebra ut men efter en tid så detta öde.

Varför????? Jag anser att detta är en av de svåraste arterna för att inte säga omöjlig.

Den är svår men jag har haft min ett bra tag nu och han jag köpte den av hade den länge också den är nästan aldrig matad för hand heller. Jag blir alltid lika förvånad att många inte tar reda på mera om vilka krav och levnadsbetingelser fiskar och koraller behöver. Ute på nätet finns det massor av information om det mesta så det är bara att lägga ner lite tid och intresse.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min såg vissen ut ett tag oxså men flyttade runt den lite på sandbotten till ett mer skyddat ställe den trivdes inte alls i strömtvatten men nu är den fin å kraftig igen där den står nu.

Är himmla svår att få att trivas å skulle den se ut att vara skadad etc så har jag hört och läst att den kan förgifta hela karet om den släpper sina tentakler. Inte för att den är giftig i sig men all den vävnad som blir över kan krasha hela karet på samma sätt som en anemon.

Så ha den under uppsikt om ni har en heliofungia

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag köpte den blev jag tillsagd att undvika så mycket som möjligt att "ta i den" (alltså inte flytta runt den). Om jag var tvungen att flytta den skulle jag ta i kanterna och abslolut inte ta på vävnaden, om ni förstår vad jag menar.

Den skulle vara väldigt känslig om man tar i den och hur man tar i den. I och för sig gäller väl det alla koraller att man inte ska hantera dom hur som helst.Men just detta släckte skulle vara extra känslig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade 2, en är kvar. Samma levnadsbetingelser ingen sand på botten, men de står lungt så som de skall för att trivas. En stendöd den andra jättefin än så länge. Vissa koraller är svårare än andra oavsett hur man gör. Precis som att Achilles är svårare för att den så lätt får Cryptocaryon jämfört med t.ex. Olivaceus trots att båda är Achanturus-kirurger. Någon Achilles klarar sig hur länge som helst medan andra är som tulpaner och vissnar snabbt...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fråga:

Vad lever dom av eftersom det inte går att mata dom, tillräckligt bra..

Det vet man tyvärr inte! Jag har försökt hålla sådana många gånger (de är jättefina och rel. lätta att få tag i) och matat med allt möjligt. Den som överlevde längst matade jag med plankton och levande artemia men den dog efter c:a 1 år. Jag har försökt få info från många akvarister men alla är samstämiga. De kan se jättefina ut ett tag men sen dör dom. Fortfarande varför????

Denna art avråder jag det bestämdaste från. Den borde inte importeras alls. Det är mycket märkligt då andra i familjen är lätta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vill bara förtydliga att anledningen till att den ligger på en sten på bilden är att det skulle bli lättare att ta kort på den. Sen undrar jag hur lång tid det tar innan den dör efter att den ser ut på det här sättet.

De kan leva rätt länge i detta stadium...... men de tar inte imot någon föda så den kommer att dö.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte om det funkar med Heliofungia... men vanliga Fungia kan man ibland hjälpa genom att bada i en druvsockerlösning.

Ta ett par liter vatten från akvariet och blanda i en tesked druvsocker. Låt korallen stå i den här blandningen i ett par timmar innan du sätter tillbaka den på samma eller bättre ställe.

Kan vara värt ett försök iaf.

På sikt måste du kanske utfodra korallen oftare. Prova att tillsätta GroTech NutriMarine eller Phytofeast med jämna mellanrum.

Detta har jag också prövat. De dör ändå. Undvik!!!!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den är svår men jag har haft min ett bra tag nu och han jag köpte den av hade den länge också den är nästan aldrig matad för hand heller. Jag blir alltid lika förvånad att många inte tar reda på mera om vilka krav och levnadsbetingelser fiskar och koraller behöver. Ute på nätet finns det massor av information om det mesta så det är bara att lägga ner lite tid och intresse.

Hur länge då? Jag har sökt på nätet, talat med vänner i Tyskland och försökt få info på alla sätt men......

I naturen så kan denna art bli flera hundra år gammal och nå en avsevärd storlek. Om vi kan hålla den levande låt säga i 2-3år har vi då lyckats??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inre direkt men min är nog över ett år och jag kräver inte flera hundra år eftersom jag inte har tänkt att låta den bli ett arvegods över flera generationer. Jag håller med dig att det finns många arter som borde låtas bli men vart går gränsen? Hur gammal bör en korall bli i fångenskap? Alla stenkoraller blir gamla i naturen äldre än vad det är möjligt i fångenskap då vi inte lever lika länge och alla stenkoraller går heller inte att fragga. Är 5 år en acceptabel ålder eller 10? eller ska den kunna överleva ännu längre för att vara en kandidat till våran lust att hålla djur i fångenskap.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...