Gå till innehåll

Dreamchip frågor/bygge


jflod

Rekommenderade inlägg

Har med spänning följt utvecklingen av detta chip men hängde inte heller med från början och kunde vara med på gruppköpet. Samtidigt är det först nu dom jag börjat fundera på att byta upp mig till ett större kar och börjar lite i fel ände med belysningen :)

Vet att jag skulle kunna få en köpebelysning billigare men gillar initiativet kring detta projekt samt att det i längden med lite tur kan bli mer ekonomiskt genom att man kan byta ut delar med tiden.

Det blir inget eget bygge dirrekt då jag tar inspiration utifrån befintliga byggen.

Har nu mottagit 1 chip från ac/rc samt styr och drivkort från Janne och plannerar att bygga ett par belysningar av cylinder modellen men saknar ännu själva rören. Funderade först på pvc men det verkar dom det inte är standard med 140 rör i min kommun så det kan bli svårt att få tag på. Samtidigt så gillar ja rostfritt så det kunde vara ett trevligt alternativ.

Har provkört det elektriska och det lyser på bra :)

Skulle nu vilja ha tipps på vart man kan hitta lämpliga rör?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lade märke till att det ser lite märkligt ut på 2:a gruppen nerifrån (höger) på bilden, som om de missat appliceringen av fosfor och fått lite extra på den blå kananalen. Antar att det inte påverkar driften men ger problem med spektrumet för kanalen.

Någon dom sett något liknande?

5agyvepe.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har med spänning följt utvecklingen av detta chip men hängde inte heller med från början och kunde vara med på gruppköpet. Samtidigt är det först nu dom jag börjat fundera på att byta upp mig till ett större kar och börjar lite i fel ände med belysningen :)

Vet att jag skulle kunna få en köpebelysning billigare men gillar initiativet kring detta projekt samt att det i längden med lite tur kan bli mer ekonomiskt genom att man kan byta ut delar med tiden.

Det blir inget eget bygge dirrekt då jag tar inspiration utifrån befintliga byggen.

Har nu mottagit 1 chip från ac/rc samt styr och drivkort från Janne och plannerar att bygga ett par belysningar av cylinder modellen men saknar ännu själva rören. Funderade först på pvc men det verkar dom det inte är standard med 140 rör i min kommun så det kan bli svårt att få tag på. Samtidigt så gillar ja rostfritt så det kunde vara ett trevligt alternativ.

Har provkört det elektriska och det lyser på bra :)

Skulle nu vilja ha tipps på vart man kan hitta lämpliga rör?

Du känner ingen plåtslagare? det e lätt o göra rör i plåt :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle nu vilja ha tipps på vart man kan hitta lämpliga rör?

Finns mejeriet kvar i Visby?

Om så kolla med deras underhålls/verkstads killar om de har RF rör liggande. När jag jobbade på arla på underhåll så fanns det en binge med "skrot"

eller så kanske nån här på fastlandet kapa en bit å skicka till dig ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har ni ingen stålhandlare på ön? Om du jobbar på fastlandet så är det ju där man kan kolla upp om det finns.

Både bor och jobbar på ön :) Stålhandlare vet jag inte men plåt och mekanisk verkstad så det finns att kolla på. Känner en fd smed som kan ha lite koll.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lyfter denna fråga igen.

Lade märke till att det ser lite märkligt ut på 2:a gruppen nerifrån (höger) på bilden, som om de missat appliceringen av fosfor och fått lite extra på den blå kananalen. Antar att det inte påverkar driften men ger problem med spektrumet för kanalen.

Någon dom sett något liknande?

5agyvepe.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det borde störa de två dioderna med fel ljus men den andra sidan ser det ut som de är täckta med forfor.

Men hade det varit jag så hade jag skickat bilden och sagt till dem om det.. Det kostar ändå några kr och då ska allt var correct gjort..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det borde störa de två dioderna med fel ljus men den andra sidan ser det ut som de är täckta med forfor.

Men hade det varit jag så hade jag skickat bilden och sagt till dem om det.. Det kostar ändå några kr och då ska allt var correct gjort..

+1 på den , hade mailat o frågat om chipet, skicka med bilden så Alan kan se det själv.. O bara se vilken respons det blir.

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror inte det har någon praktisk betydelse eftersom du ändå får med "tändning" av fosforen när du enbart kör blått. Egentligen den enda nackdelen jag har hittar när det gäller DC. Men gör som Manne säger - skicka bilden till AC-RC och fråga.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har fått svar nu.

" I would assure you that will not any risk to you. You can feel free to carry on the setup or if you have no confidence can be send it back to us for free replacement.

Kind Regards

Alan"

Har ju en public lab mätare så jag tänker kolla om spectrumet skilljer på kanalerna. Är det inget större så skippar jag byte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Tack Lasse. Har följt drömchip projektet nästan sen start och tycker det är ett jätte bra initiativ. Hade nog varit med på första gruppköpet om jag hade sett det tidigare. Bygger nu mest för att jag tycker det är kul men börjar nu bli sugen på att ta ner min maxspect ramp för att prova lite, men det får nog vänta tills jag skaffat min planerade kub :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...