Gå till innehåll

Hur mycket mer ljus behöver jag?


Irrbloss

Rekommenderade inlägg

Hallå alla ljusvetare.

Jag håller på att klura på ljuset på mitt nya kar som jag tänkt starta upp.

I dagsläget har jag en 6x80w t5 ramp som funkade på akvariet jag hade innan men nu skall jag öka upp volymen till 900 liter med sump och hade hoppats på att kunna använda rampen fast lägga till extra ljus.

Vilket alternativ av tillägg är bäst? Tanken är att jag skall ha Spser och Lpser så ljuset är ju rätt viktigt.

Tanken med Karet är att jag kommer bygga upp 3 revpelare och om jag hade löst en 250W LE lampa över vardera pelare tror ni detta hade räckt eller behöver jag mer kräm?

Har även sätt en hel del varianter av LED varianter för nanokar, kan detta vara ett alternativ eller kommer jag behöva smocka upp 40 st?

Mvh/ Robban

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

900 liter kan ju ha väldigt olika mått, vad är det för längd/bredd/höjd på akvariet? Och har du några mittstag (hur många, var sitter de) Ibland kan det bli så med ledarmaturer med flera cluster att de lyckas hmna mitt över stagen om man har otur.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Akvariet är 153x75x80 cm vet dock inte om det är något mittstag då jag inte har fått hem det men kan tänka mig att det inte behövs då akvariet är "gjutet" i en solid klump. Tanken är ju att jag skall kunna använda den t5 armaturen jag redan har och lägga till extra ljus där det behövs. Därför jag tänkte att 250w LE lampor kanske hade varit ett alternativ men vet inte om de ger ifrån sig tillräckligt med ljus för spser.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som komplement - detta. Är det en revpelare - ta 60 gradiga linser - skall du belysa på botten - ta 45 gradiga linser. Vill du ha armatur till - här Vil du belysa från olika håll - ta två till varje pelare. Dessa ger en "växtkraft" som är väldigt hög i förhållande till insatt watt

Kostnad ca 430 plus frakt och moms

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns ju en risk och de som använt dessa lampor mer än jag (när det bara fanns som 45 grader) har upplevt att det är för snävt. Men om du har revpelare så kanske vill du belysa dem snett framifrån (eller snett för att få hela pelaren belyst) och då kan nog 45 grader bli bra - annars - kör på 60 gradiga linser. Sedan är dessa 90 cm totalhöjd och tagen i luft. Hur högt du har dem över vattenytan spelar också en roll

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...