sebbe Postat 4 september 2005 Postat 4 september 2005 Hej! Såg att dom hade detta i 25 kilos säckar för inte så mycket pengar men jag undrar om ngn av er har testat det och vet om det fungerar. Det består av krossade koraller och snäckor m.m. Ngn som vet ngt om detta? Tänkte ha det som bottensubstrat. Citera
sebbe Postat 5 september 2005 Författare Postat 5 september 2005 Verkar inte vara ngn som testat så jag tänker göra ett litet försök och se om det fungerar.. Skulle bli lite snopet om allt gick åt skogen på grund av grusen. Citera
jimmy Postat 5 september 2005 Postat 5 september 2005 det tror jag inte jag har som jag n ämt i ett antal andra trådar kalkstens kross från granngården väldigt billigt å ser precis ut som akvarie grus gäller bara att skölja det noga Citera
sebbe Postat 5 september 2005 Författare Postat 5 september 2005 ok,, men jag köpte ngt som hette marina skal som är krossade koraller m.m. Det var allt dom hade.. Får se om det fungerar.. Borde ju inte vara några problem ju. Citera
Niclas Postat 5 september 2005 Postat 5 september 2005 Jimmy, kör du med Granngårdens kalkkross? o hur grov/fin är den o är den kritvit? Citera
stigigemla Postat 5 september 2005 Postat 5 september 2005 Krossade snäckskal brukar ge litet fosfat till vattnet så köp hem Rowaphos ellerBiophos innan.Har du kollat ditt magnesiumvärde Jimmy?Jag var på granngården och tittade men hittade bara Dolomitkalk som innehåller mycket magnesium. Jag har ingen aning om det löser sig i vattnet eller hur mycket så det vore kul att få se om det gör något. Citera
SmallTown Postat 5 september 2005 Postat 5 september 2005 Hej! Såg att dom hade detta i 25 kilos säckar för inte så mycket pengar men jag undrar om ngn av er har testat det och vet om det fungerar. Det består av krossade koraller och snäckor m.m. Ngn som vet ngt om detta? Tänkte ha det som bottensubstrat.En liten fråga bara, krossade snäckor höjer väl både ph o kh ganska rejält. Har för mig jag anväde det till mina malawi ciklider./Fredrik Citera
stigigemla Postat 5 september 2005 Postat 5 september 2005 Nej för saltvatten är det inga problem med höjt pH och kH. Citera
Totte Postat 21 november 2005 Postat 21 november 2005 hallå!!sebbe ,hur gick det med ditt marina skal?eller ni andra som har provat nåt kross?skulle behöva mer grus på botten å tänkte prova nåt korallkross,kalkkross.men det är ju lite surt om det går åt helv...Totte Citera
jimmy Postat 21 november 2005 Postat 21 november 2005 oopshar missat alla frågor helt här Niclas ja det är kalkkross vet inte storleken men 1-2mm ca den va vit från början men med tiden blir den lite gråare.Stig det är inte dolmit kalk det står iallafall inte det på påsen utan kalk kross.Harhaft det i karet i minst ett år nu utan problem har däremot haft lite problem med för lågt magnecium men det va länge sen jag kollade det nuMen tror att det löst sig gör fler vattenbyten nu för tiden Citera
Ingvar Hellmalm Postat 21 november 2005 Postat 21 november 2005 Krossade snäckskal brukar ge litet fosfat till vattnet så köp hem Rowaphos ellerBiophos innan.Har du kollat ditt magnesiumvärde Jimmy?Jag var på granngården och tittade men hittade bara Dolomitkalk som innehåller mycket magnesium. Jag har ingen aning om det löser sig i vattnet eller hur mycket så det vore kul att få se om det gör något. Dolomit går utmärkt att blanda med korallgrus för att dryga ut med. Jag använder 1/3 del dolomit, !/3 del zeolit och 1/3 korallgrus i mitt plenum som ympats med 25kg levande korallsand. Har fungerat bra i 10 år men det tar naturligtvis längre tid innan floran etablerat sig i botten än om jag enbart använt levande sand. (jag har 325kg i mitt botten plenum olösligt om jag köpt allt levande) Citera
Totte Postat 22 november 2005 Postat 22 november 2005 var på granngården ida men allt dom hade var snäckkross 2-7 mmden var mer grå och vit ,kanske funkar med..dom hade inget direkt kalkkross,heter det nåt speciellt?Totte Citera
stigigemla Postat 23 november 2005 Postat 23 november 2005 Köpte en säck snäckkross för några månader sedan. När jag öppnade den så stank det av ammoniak. De fraggpluggar jag gjorde har fått ligga en månad i centralfiltret i sötvattnet innan jag började använda dem. Citera
Ingvar Hellmalm Postat 29 november 2005 Postat 29 november 2005 Snäckskal används som hönsfoder! Tidigare 80-tal var det ett vanligt botten material men nu skippa! Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.