Gå till innehåll

granngårdens "Marina skal" ?


sebbe

Rekommenderade inlägg

Hej! Såg att dom hade detta i 25 kilos säckar för inte så mycket pengar men jag undrar om ngn av er har testat det och vet om det fungerar. Det består av krossade koraller och snäckor m.m. Ngn som vet ngt om detta? Tänkte ha det som bottensubstrat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Krossade snäckskal brukar ge litet fosfat till vattnet så köp hem Rowaphos ellerBiophos innan.

Har du kollat ditt magnesiumvärde Jimmy?

Jag var på granngården och tittade men hittade bara Dolomitkalk som innehåller mycket magnesium.

Jag har ingen aning om det löser sig i vattnet eller hur mycket så det vore kul att få se om det gör något.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Såg att dom hade detta i 25 kilos säckar för inte så mycket pengar men jag undrar om ngn av er har testat det och vet om det fungerar. Det består av krossade koraller och snäckor m.m. Ngn som vet ngt om detta? Tänkte ha det som bottensubstrat.

En liten fråga bara, krossade snäckor höjer väl både ph o kh ganska rejält. Har för mig jag anväde det till mina malawi ciklider.

/Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

oopshar missat alla frågor helt här

Niclas ja det är kalkkross vet inte storleken men 1-2mm ca den va vit från början men med tiden blir den lite gråare.

Stig det är inte dolmit kalk det står iallafall inte det på påsen utan kalk kross.

Harhaft det i karet i minst ett år nu utan problem har däremot haft lite problem med för lågt magnecium men det va länge sen jag kollade det nu

Men tror att det löst sig gör fler vattenbyten nu för tiden

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Krossade snäckskal brukar ge litet fosfat till vattnet så köp hem Rowaphos ellerBiophos innan.

Har du kollat ditt magnesiumvärde Jimmy?

Jag var på granngården och tittade men hittade bara Dolomitkalk som innehåller mycket magnesium.

Jag har ingen aning om det löser sig i vattnet eller hur mycket så det vore kul att få se om det gör något.

Dolomit går utmärkt att blanda med korallgrus för att dryga ut med. Jag använder 1/3 del dolomit, !/3 del zeolit och 1/3 korallgrus i mitt plenum som ympats med 25kg levande korallsand. Har fungerat bra i 10 år men det tar naturligtvis längre tid innan floran etablerat sig i botten än om jag enbart använt levande sand. (jag har 325kg i mitt botten plenum olösligt om jag köpt allt levande)
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...