Gå till innehåll

Dosering av Kalium strong hjälp ?


niki68

Rekommenderade inlägg

Det stor på flaska dosera 1ml på 100 liter.För min del gäller 10ml /dag (akvarium ca.1100liter)

Har doserad nästa i två veckor varför händer inte så mycket (330).Doserad nästa 150ml alla de veckorna.

Första dagarna gick upp till 350 och sen slutade jag dosera ca. 3 dagar efter allt tillbaka till 330.

Salifert test är ny.

Sista dagarna doserar 10ml dag/kväll -totall 20ml/dag.

post-5479-14468932203636_thumb.jpg

post-5479-14468932203701_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är Concentrated du borde ha om du behöver höja dina värden. Är en riktigt dyr onödig flaska imo. köp helre selatin salt som är 60% kalium om jag minns rätt, kostar under 10% av vad den flaskan gör. och man får ut mer av den.

Se bara till att inte köpa den som innehåller kisel. Du vill ha den till saltkvarnar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är Concentrated du borde ha om du behöver höja dina värden. Är en riktigt dyr onödig flaska imo. köp helre selatin salt som är 60% kalium om jag minns rätt, kostar under 10% av vad den flaskan gör. och man får ut mer av den.

Se bara till att inte köpa den som innehåller kisel. Du vill ha den till saltkvarnar.

Väntar tills flaska blir tom sen kan försöka prova Selatin Salt.

Tack !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

K- B strong är en starkare blandning på kalium tillskott och rekommenderas i stora system med framförallt zeovit.

Åtgång av kalium kan skena drastiskt vid anv av nålhjulsskummare som skummar blött. kan detta vara fallet? Kalium skummas lätt ut.

Jaag läste om en som gjorde åt på 1 liter på 2 veckor innan han minska på skumningen , efter det gick det ner till 15 ml/ dag i ett 5000liters system.

Kolla ditt salt vid 1.025 och håller det minst 370mg/liter skall du inte behöva tillsätta något kalium då åtgången är nästan obefintlig med mängden av koraller du har. Även i kar med mkt koraller räcker oftast ett 10% igt vattenbyte i veckan för att hålla nivån uppe.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

K- B strong är en starkare blandning på kalium tillskott och rekommenderas i stora system med framförallt zeovit.

Åtgång av kalium kan skena drastiskt vid anv av nålhjulsskummare som skummar blött. kan detta vara fallet? Kalium skummas lätt ut.

Jaag läste om en som gjorde åt på 1 liter på 2 veckor innan han minska på skumningen , efter det gick det ner till 15 ml/ dag i ett 5000liters system.

Kolla ditt salt vid 1.025 och håller det minst 370mg/liter skall du inte behöva tillsätta något kalium då åtgången är nästan obefintlig med mängden av koraller du har. Även i kar med mkt koraller räcker oftast ett 10% igt vattenbyte i veckan för att hålla nivån uppe.

Jag tror att det är skummaren.

Det är sant har bara en stor montipora !

Det hjälper inte om man stänger skummaren i 30 min ? , brukar göra med zeobak dosering två gånger i veckan.

Ny startat akvarium ca.10 veckor och kommer inte göra någon vattenbyte i närmaste månad (har bara en fisk).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

se till o lägg i kaliumet efter skummaren bara samt att du inte kör tevatten utan låter den bygga en skummpelare som bildar mer bajsvatten om du förstår mig :) Då kan dosera det samtidigt som bac då du gör det men annars räcker det att du lägger i det efter skummaren typ vid returpumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

testa att skumma väldigt tort istället.

Har du mätt ditt salt innan du började? skulle kunna vara en kass batch du har med med väldigt lågt kalium, vad någon på forumet som köpte salt med 220ppm eller något för ett tag sedan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har fått svar från Tyskland angående hur ska man dosera min kalium.

so you can dose k+strong every day for the first week.

then twice a week.

as dosage basis 1-2ml per 100l.

after the first week i would test k+, 330ppm is low but not a big problem.

not increase too fast!

380ppm would be fine!

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Svar från USA

Hi there,

Alot of the time with trace elements, the test kit that is being used has a range of error. Your levels are most likely moving, however they may not be able to be picked up by the test kit. When it comes to potassium dosing, you will want a good test kit, and I have never used the Salifert version, however I have had good luck with the red sea potassium test kit. I would trust that the levels are moving, and just keep doing what the directions say to do. You can always test a bit of tank water in a cup and add some K-balance to it to make sure that the test kit is moving.

Ändrat av niki68
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har dunkat i 3dl (seltin blandning) i en vecka typ nu och gått från 260 till 370 så tre dagar till behövs nu.

Hur många liter har din akvarium ?

Ska prova också när flaska är borta .

En svar till från Kanada

Potassium is a nutrient of algae as well the bacteria in the system, not to mention the corals themselves. If you find a short term fluctuation in potassium level (either an increase or zero net change) it might be the result of changes to the balance of one of the 3 underlying factors.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte på niki68:as vatten. Min erfarenhet av saliferts test är att det kan visa lite på kalium på blandat saltvatten men visa exakt på kalibreringsvätska. Har ingen aning varför. Hade problem med lågt kalium och köpte ett salifert test och det låg på 320-330. Även på nyblandat så mätte det max 350. Mätte med referensvätska och det visa 400. Mätte på både nyblandat KZ och FM men låg lågt på båda. Ruttnade efter mycket mätande och buffrande med kaliumsulfat och köpte ett nytt salifert test och vips så låg jag på 420-430k i akvariet och nyblandat låg på 390-400.

Så jag tror inte man jämt ska lita på saliferts kalium test. Uppmanar i alla fall att dubbelkolla med någon om man inte vet symtomen i akvariet när kaliumet är lågt. Kör man zeovit eller annan kolkälla så är det så otroligt mycket annat som kan vara problemet om man bara öser i och har för bråttom och försöker få drömvärden med att kompensera med olika medel. Ofta är låga värden bättre än snabba höjningar/sänkningar.

Sen kan det ju vara bra att försöka hitta varför kaliumet sjunker så fort med. Kanske kan kompensera upp det med att inte skumma lika kraftigt eller köra lika hårt på zeoviten tills karet e stabilare. Karet har väll inte vart igång så länge?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I mitt fall är det pga saltet TM pro reef som skall blandas först innan man blandar det i vatten detta pga saltet skiktar sig när det står i hinken. Endast stora problem med 25kg hink har jag haft så det är 10Kg som gäller för mig framgent.

//Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte på niki68:as vatten. Min erfarenhet av saliferts test är att det kan visa lite på kalium på blandat saltvatten men visa exakt på kalibreringsvätska. Har ingen aning varför. Hade problem med lågt kalium och köpte ett salifert test och det låg på 320-330. Även på nyblandat så mätte det max 350. Mätte med referensvätska och det visa 400. Mätte på både nyblandat KZ och FM men låg lågt på båda. Ruttnade efter mycket mätande och buffrande med kaliumsulfat och köpte ett nytt salifert test och vips så låg jag på 420-430k i akvariet och nyblandat låg på 390-400.

Så jag tror inte man jämt ska lita på saliferts kalium test. Uppmanar i alla fall att dubbelkolla med någon om man inte vet symtomen i akvariet när kaliumet är lågt. Kör man zeovit eller annan kolkälla så är det så otroligt mycket annat som kan vara problemet om man bara öser i och har för bråttom och försöker få drömvärden med att kompensera med olika medel. Ofta är låga värden bättre än snabba höjningar/sänkningar.

Sen kan det ju vara bra att försöka hitta varför kaliumet sjunker så fort med. Kanske kan kompensera upp det med att inte skumma lika kraftigt eller köra lika hårt på zeoviten tills karet e stabilare. Karet har väll inte vart igång så länge?

Har pratat med de i Tyskland och de tror inte att det är skummarens fel men kommer stängas den i en timme.

.Kommer köra den schema i 1-2 veckor , startat idag på 340ppm.

so you can dose k+strong every day for the first week.

then twice a week.

as dosage basis 1-2ml per 100l.

after the first week i would test k+, 340ppm is low but not a big problem.

not increase too fast!

skimmer off would be not neccessary.

all my skimmers running every time.

also k+ would be dispense from the zeolith.

with fine reefsalt and k+ normal every second day is the level around 380ppm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...