Gå till innehåll

Tyngd på akvarium?


Rickard85

Rekommenderade inlägg

Tjena.

Har precis införskaffat ett akvarium på ca. 375 liter och planen var att ha den på övervåningen (bor i villa). Hur mycket får man räkna med att ett akvarium med normal andel LS och liknande kan väga? Vill ju inte att hela kalaset ska gå igenom golvet :)

MVH

Rickard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det håller för mer än vad man tror. vi bor i ett gammalt hus från sekelskiftet och jag har ett 375L+100L sump på ovanvåningen.

tror man brukar räkna 500Kg per regel i nya hus 70talet + och dom ligger väll på 600mm ifrån verran.

Och ligger du nära en bärande vägg typ akvariet står mot en. så är det ju super lungt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

om du har ritnigar på huset så kan det stå lite vettig info där, tex regel tjocklek och vart dom ligger. då kan du sedan kontakta nån som kan trolla fram lite sifrer till dig.

eller så kan du kanske ha mindre kar? eller också övertala föräldrar att ett saltvatten gör sig jätte bra på nedanvåningen =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi har redan akvarium på nedervåningen, sen är det ju den här charmiga och höga mysfaktorn som bara ett saltvattenakvarium kan tillföra som jag vill ha i rummet :) Det måste ju bara gå att lösa detta, måste bara lägga fram bevis till gubben som säkert bara är avis för att jag skaffat större akvarium än honom :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

man ska nog ta reda på hur golvet e uppbyggt först.. om de e ett gammalt trägolv så kan de finnas risk för att dom lagt det direkt på reglarna, då kan de finnas risk för att de inte håller, ligger de därimot en 22:a spån innan golvet finns de ingen risk att de skulle gå sönder me de lilla karet..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

var på visning rätt nyligen... mäklaren sa att man får sätta uppemot 500kg tyngd per kvadratmeter, fast om man är osäker på om det håller får man sätta det inmot väggar där golven är som stärkast. visserligen gäller detta lägenheterna i stockholm, och det kan väl variera från bygge till bygge...

å andra sidan- någon som har hört om ett akvarium som gått genom???

det håller nog mer än vad man tror....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle vilja säga att det är olika... (mitt favvo uttryck just nu)

Bara för att bjälklaget i ett hus ifrån 1800talet klarade av 2000kg innebär inte att ett hus ifrån -70talet klarar det.

Beror på helt och hållet på vilken dimension det är på bjälkarna, plus vilken spännvid bjälkarna har och/om det finns bärande inneväggar på undervåningen osv osv osv

Titta på ritningar/förteckningar och se vad husetes bjälklag är dimensionerat för, ingen på SG kan svara på om just ditt bjälklag håller... :)

Mvh johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

dom behöver inte va jätte tjocka, många hus har en I balk som går i mitten av huset åså. och om du hamnar på en sån så kan du parkera bilen där. =)

men problemet är ju inte det att det ska braka igenom taket, utan mer att ett akvarie är ju inte det stabilaste om det skulle sätta sig en 5mm eller nått.

så om du sätter en jätte bokhylla från 1600 i massiv ek fyld med böcker så klarar ju det en sättning betydligt bättre och kan säkert stå där utan problem.

edit. bokhylla 1600-talet förknippar jag med jätte monster =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som Petrol sa har jag mitt 720L + 100L sump på andra våningen i ett äldre hus. Jag var jäkligt nervös när jag fyllde på med vatten första gången :-)

Dock hade jag haft hit en snickare som tittade på det hela. Som någon tidigare nämnde är det absulut inga problem om man råkar ha en vägg under. Varje stående regel klarar väldigt väldigt mycket kraft rakt uppifrån.

För att sprida vikten jämnt har jag en tjock bänkskiva i ett hårt träslag under hela ställningen. Detta gör att vikten inte blir så isolerad till ett fåtal punkter. Bra om man inte vet var reglarna går.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...