Raymond Postat 16 januari 2014 Postat 16 januari 2014 Mina värden är låga vad det gäller Calsium och Magnesium. Enligt Aqua Calculatorn skall jag tillföra 73 gram Magnesium i 7 dagar, jag är nu inne på dag 5! och mina värden gick upp dag 1-2. Men har nu dalat ner till ruta ett i värde. Jag fattar ingenting? Jag provar nu att stänga av skummaren och ozonet.....Är det inte det, vad är det då det hela beror på? Eller beror det på algerna?Nån som månne vet? Citera
DaTrucka Postat 16 januari 2014 Postat 16 januari 2014 Magnesium har ofta ketchupeffekt.Händer inget i början, för att sedan hoppa upp.Fortsätt bara med doseringen som rekommenderats.Det har inget med skummaren och ozonet att göra.Nystartade kar har ofta åtgång på just Mg av någon anledning.//Marko 'DaTrucka' (via mobil). Citera
Raymond Postat 16 januari 2014 Författare Postat 16 januari 2014 Magnesium har ofta ketchupeffekt.Händer inget i början, för att sedan hoppa upp.Fortsätt bara med doseringen som rekommenderats.Det har inget med skummaren och ozonet att göra.Nystartade kar har ofta åtgång på just Mg av någon anledning.//Marko 'DaTrucka' (via mobil).Okey, Tack då kan jag sluta fundera :-) Citera
petnym Postat 16 januari 2014 Postat 16 januari 2014 Har du stoppat i ny levandesten i akvariet? Då brukar magnasiumvärdet sjunka som en sten i början... Citera
Andreas N Postat 16 januari 2014 Postat 16 januari 2014 Jag starta mitt akvarie i slutet på november. Jag har hällt i dryga 3 kg mg clorid sedan dess men mätte ändå 1230 idag. Det går åt mkt mg i början helt enkelt. Citera
Afrodite Postat 16 januari 2014 Postat 16 januari 2014 okunnig fråga... Jag skall säga direkt att jag inte har kunskap om hur Magnesium beter sig i ett saltvattenkar. Men din fråga väcker en fundering hos mig när ni säger magnesiumbrist och nystartat kar. Jag tänker då Kalcium. Kalcium är ju en antagnoist till Magnesium. Hur är det med kalciumhalter i nystartade saltkar? Citera
Andreas N Postat 16 januari 2014 Postat 16 januari 2014 inte i närheten som mg förbrukningen.... Citera
Afrodite Postat 16 januari 2014 Postat 16 januari 2014 inte i närheten som mg förbrukningen....oki. ja det finns ju fler antagonister till magnesium. Min spontana tanke blev bara att någon av dom antagonisterna kanske är högre i början av en uppstart. att det kan vara ämnen som fälls ut/bryts ut eller ner snabbare i början från levande sten och senare stabiliseras. Och att man därför i början får en högra omsättning av magnesium. Men när antagonisten till magnesium stabiliserats så borde då magnesium också få en lägre omsättning. Som sagt va, jag vet inte, men tänker att det känndes som logiskt o därför jag ville fråga. Citera
Andreas N Postat 16 januari 2014 Postat 16 januari 2014 den höga mg förbrukningen brukar hålla i sig ett par månader eller 3. Är man inte medveten om detta så är det inte ovanligt att man vid första mätningen bara har 800 i mg. Citera
DaTrucka Postat 16 januari 2014 Postat 16 januari 2014 Som sagts så stabiliseras det efter ett tag, eller till och med vänder till nästan obefintlig åtgång av mg.När man får i mycket stenkoraller så är det Kh som går åt mest, därefter Ca och sist Mg.//Marko 'DaTrucka' (via mobil). Citera
jacs Postat 17 januari 2014 Postat 17 januari 2014 Hade 970 i mitt första akvarie men fick upp det efter daglig dosering av Mg, nu med mitt 375L så hade jag 1170 pytsat i 0.5kg för att komma till 1300 men blanda saltet innan du gör vattenbyte då de "tunga" mineralerna hamnar i botten på saltet.//Jonas Citera
Raymond Postat 17 januari 2014 Författare Postat 17 januari 2014 Hade 970 i mitt första akvarie men fick upp det efter daglig dosering av Mg, nu med mitt 375L så hade jag 1170 pytsat i 0.5kg för att komma till 1300 men blanda saltet innan du gör vattenbyte då de "tunga" mineralerna hamnar i botten på saltet.//JonasOkey Citera
Raymond Postat 17 januari 2014 Författare Postat 17 januari 2014 Som sagts så stabiliseras det efter ett tag, eller till och med vänder till nästan obefintlig åtgång av mg.När man får i mycket stenkoraller så är det Kh som går åt mest, därefter Ca och sist Mg.//Marko 'DaTrucka' (via mobil).Noterat :-) Citera
Raymond Postat 17 januari 2014 Författare Postat 17 januari 2014 den höga mg förbrukningen brukar hålla i sig ett par månader eller 3. Är man inte medveten om detta så är det inte ovanligt att man vid första mätningen bara har 800 i mg.Okey .... Citera
Raymond Postat 17 januari 2014 Författare Postat 17 januari 2014 Har du stoppat i ny levandesten i akvariet? Då brukar magnasiumvärdet sjunka som en sten i början...nix inte nyligen, men den jag har. Har börjat falla sönder, lite här å där! är det normalt? Citera
_Manne_ Postat 17 januari 2014 Postat 17 januari 2014 Kollapsar levande stenen ? Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
Raymond Postat 17 januari 2014 Författare Postat 17 januari 2014 Kollapsar levande stenen ? Sent from my iPhone using TapatalkTyp kollapsar....... Är det nått JÄTTE fel?:-/ Citera
_Manne_ Postat 17 januari 2014 Postat 17 januari 2014 "Smälter" levande stenen så är något riktigt galet..Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
Raymond Postat 17 januari 2014 Författare Postat 17 januari 2014 "Smälter" levande stenen så är något riktigt galet..Sent from my iPhone using TapatalkÄr det nått galet med stenen......eller kemin i vattnet??? Citera
_Manne_ Postat 17 januari 2014 Postat 17 januari 2014 Mät pht igen imorgon bitti innan ljuset startar.. Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
Raymond Postat 17 januari 2014 Författare Postat 17 januari 2014 Mät pht igen imorgon bitti innan ljuset startar.. Sent from my iPhone using TapatalkJapp Citera
_Manne_ Postat 17 januari 2014 Postat 17 januari 2014 Något är galet snett om du verkligen kan lösa upp LS i karet.. Under normalt PH bör inte den situationen kunna uppstå.. Med vänlig hälsning, Manne Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
Raymond Postat 18 januari 2014 Författare Postat 18 januari 2014 Mät pht igen imorgon bitti innan ljuset startar.. Sent from my iPhone using TapatalkpH 8.34 kl 09:30 Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.