Gå till innehåll

Magnesiumet bara försvinner!


Raymond

Rekommenderade inlägg

Mina värden är låga vad det gäller Calsium och Magnesium. Enligt Aqua Calculatorn skall jag tillföra 73 gram Magnesium i 7 dagar, jag är nu inne på dag 5! och mina värden gick upp dag 1-2. Men har nu dalat ner till ruta ett i värde. Jag fattar ingenting? Jag provar nu att stänga av skummaren och ozonet.....

Är det inte det, vad är det då det hela beror på? Eller beror det på algerna?

Nån som månne vet?

post-8153-14468932313942_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Magnesium har ofta ketchupeffekt.

Händer inget i början, för att sedan hoppa upp.

Fortsätt bara med doseringen som rekommenderats.

Det har inget med skummaren och ozonet att göra.

Nystartade kar har ofta åtgång på just Mg av någon anledning.

//Marko 'DaTrucka' (via mobil).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Magnesium har ofta ketchupeffekt.

Händer inget i början, för att sedan hoppa upp.

Fortsätt bara med doseringen som rekommenderats.

Det har inget med skummaren och ozonet att göra.

Nystartade kar har ofta åtgång på just Mg av någon anledning.

//Marko 'DaTrucka' (via mobil).

Okey, Tack då kan jag sluta fundera :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okunnig fråga... Jag skall säga direkt att jag inte har kunskap om hur Magnesium beter sig i ett saltvattenkar. Men din fråga väcker en fundering hos mig när ni säger magnesiumbrist och nystartat kar.

Jag tänker då Kalcium. Kalcium är ju en antagnoist till Magnesium. Hur är det med kalciumhalter i nystartade saltkar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

inte i närheten som mg förbrukningen....

oki. ja det finns ju fler antagonister till magnesium. Min spontana tanke blev bara att någon av dom antagonisterna kanske är högre i början av en uppstart. att det kan vara ämnen som fälls ut/bryts ut eller ner snabbare i början från levande sten och senare stabiliseras. Och att man därför i början får en högra omsättning av magnesium. Men när antagonisten till magnesium stabiliserats så borde då magnesium också få en lägre omsättning. Som sagt va, jag vet inte, men tänker att det känndes som logiskt o därför jag ville fråga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade 970 i mitt första akvarie men fick upp det efter daglig dosering av Mg, nu med mitt 375L så hade jag 1170 pytsat i 0.5kg för att komma till 1300 men blanda saltet innan du gör vattenbyte då de "tunga" mineralerna hamnar i botten på saltet.

//Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade 970 i mitt första akvarie men fick upp det efter daglig dosering av Mg, nu med mitt 375L så hade jag 1170 pytsat i 0.5kg för att komma till 1300 men blanda saltet innan du gör vattenbyte då de "tunga" mineralerna hamnar i botten på saltet.

//Jonas

Okey

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som sagts så stabiliseras det efter ett tag, eller till och med vänder till nästan obefintlig åtgång av mg.

När man får i mycket stenkoraller så är det Kh som går åt mest, därefter Ca och sist Mg.

//Marko 'DaTrucka' (via mobil).

Noterat :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...