Pasaputte Postat 17 januari 2014 Dela Postat 17 januari 2014 Hej Har haft mitt kar i cirka 2 månader nu, allt är bra , värde är rätt ok enligt mig och SalifertSalinity 1.025-1.027Calcium 450Alk 9pH 8.2Mag 1320 Nitrates 0.03Nitrites 0.02Ammonia 0.00 Phosphate 0,01Har 3X ermit3X turbo sniglar4X Bumble bee sniglarMennu börjar det bli brunt på sanden , det ser som diatom men jag är ej säker, jag har lite cyano, men det bruna som jag är lite fundersamt över, kan det vara diatom igen eller har jag fel på mina ögon och det är inte diatom. och botten ser inte fint alls som alla andra som lägger upp bilder.Har ni några förslag på vad det kan vara eller varför ? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
petnym Postat 17 januari 2014 Dela Postat 17 januari 2014 En del av det är cyano... Det andra som ser lite mer rostbrunt ut är nog kiselalger... Man brukar få det i början, särskilt om man använt kranvatten direkt utan osmos med silikatfilter... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Andreas_Lindholm Postat 17 januari 2014 Dela Postat 17 januari 2014 Hej! Är inte expert på alger men det bruna ser ut som kiselalger. Använder du kranvatten eller använder du osmos? Jag använder kranvatten och får regelbundet små blomstringar av kiselalger i det annars vita gruset. Å andra sidan finns det gott om svampar och sjöpungar i mitt akvarium. Mina snäckor brukar äta och röra om i sanden vid dessa blommningar. Algerna dyker också upp där cirkulationen är svagare. Med vänlig hälsning, ante Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Pasaputte Postat 17 januari 2014 Författare Dela Postat 17 januari 2014 Tack för svaret jag använder OSMOS vatten med extra silikat remover.jag hade en WP-25 som gick sönder och det blev bara en tunze 6025 ungefär 2 veckor nu har jag Tunze 6025 med mod och WP-25 på våg inssällning ändå jag får detta , Kan det vara att jag måste byta membram i min osmos ? hur vet jag att det är dags ?MVHPatrick Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
petnym Postat 17 januari 2014 Dela Postat 17 januari 2014 Det är nog inte på grund av dålig cirkulation du fått detta... På något sätt har du fått silikater i akvariet, om du alltid använt osmos med silikatfilter så är det nog dags att byta media eller se över kvaliten på utrustningen... Cyano har du antagligen fått genom att du tidigare nollat nitraten... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Pasaputte Postat 17 januari 2014 Författare Dela Postat 17 januari 2014 Tackar Peter jag har en Aquatic Nature. går det och byta membran i den eller ska jag köpa en hel ny ?om det går att byta vad rekomenderar du ?MVHPatrick Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
petnym Postat 17 januari 2014 Dela Postat 17 januari 2014 För detta är det snarare silikatmediat som behöver bytas, inte osmos-membranet... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wiking Postat 17 januari 2014 Dela Postat 17 januari 2014 Hur länge har du haft din osmos, eller rättare sagt, hur mycket vatten har du tagit ut genom den? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
turboadde Postat 17 januari 2014 Dela Postat 17 januari 2014 Det är den till höger i bilden. Genomskinliga med blåa ändar. Så den är bara att skruva upp och byta silikat media i.Edit: Men jag tror bara att du har för lite rörelse i sanden. Har man inte det så kommer det direkt. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Pasaputte Postat 17 januari 2014 Författare Dela Postat 17 januari 2014 Tack för alla svar jag har Haft OSmos sen 8 månad tillbacka, tyvärr jag kan ej säga exact hur mycket har jag tagit Ur vatten genom den. men om jag räknar bara enkelt mitt kar gamla och nya är på 130L och jag byter 20% vatten per vecka ibland jag är inte hemma så blir 20% varanan vecka.Pumpar i vattnet en Tunze 6025 och en WP-25 borde jag skaffa mer ? mitt kar är en Juwel 128 L.Silikat kommer jag tömma idag och byta ut det till nytt. Hur ofta ska men byta det bruna silikat?MVHPatrick Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
petnym Postat 17 januari 2014 Dela Postat 17 januari 2014 Silikat kommer jag tömma idag och byta ut det till nytt. Hur ofta ska men byta det bruna silikat?Antingen bestämmer man sig för att byta det med en viss perodicitet (oavsett det behövs eller inte), eller så skaffar man en TDS-mätare och byter när TDS värdet börjar stiga (från noll). Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 17 januari 2014 Dela Postat 17 januari 2014 Jag tror det är Cyano alltihopa - kan se lite olika ut. Kan vara dinoflagelater också. Är det mindre på morgonen innan det tänds? Jag har använt kranvatten (Göteborgsvatten) i 7 år - har aldrig fått kiselalger efter uppstartenMVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wiking Postat 17 januari 2014 Dela Postat 17 januari 2014 Helt klart är att du inte behöver byta membranet i din osmos, du kan få ut mycket mer vatten med det du har. Ofta är det dyrt att byta membranet också så det är lika bra att byta hela osmos apparaten i så fall. Men du kan vänta några år med det. Min första osmos körde jag nog i 5 år. Däremot så brukar jag byta det medel jag har i silikatfiltret 1 gång per år. Det brukar synas på på mediat för det mörknar lite när det är dags. Sådant kan du köpa nytt här, och en burk räcker många år;- http://www.tritonakvarium.se/fm-ultra-mb-20/2534-0- http://www.drakfisken.se/silikat-kisel/1733-fm-ultra-mb-20.htmlMen, jag tror helt enkelt att du fått det du har bara för att ditt kar fortfarande är så ungt, 2 månader är ingenting på ett saltvattensakvarium. Bra cirkulation, normal eller kanske lite kortare belysningstid, stör algerna genom att peta/rota runt lite försiktigt varje dag, mata försiktigt. Alla dina vattenvärden är bra.Att Lasse aldrig fått kiselalger vid uppstart utan osmos skall du ta med en nypa salt, han är så gammal att han helt enkelt inte ser så bra;) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Pasaputte Postat 17 januari 2014 Författare Dela Postat 17 januari 2014 Tackar mycket Lasse jag det är mindre på morgonene innan det tänds.jag ska följa alla Era råd jag tror det blir bättre , bara lungt och inte stressa med massa preparat.Trevlig HelgMVHPatrick Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
turboadde Postat 17 januari 2014 Dela Postat 17 januari 2014 Här är en liten länk om silikatmedia. Den e på danska men finns ju google translater Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Danne Postat 17 januari 2014 Dela Postat 17 januari 2014 Ser precis ut som cyanon jag har haft problem till och från den senaste tiden. Är dock osäker på vad som verkligen orsakade det, men det dök först upp när jag körde järnbaserad fosfat-remover alltför hårt i en hemmabyggd reaktor. Jag har även ganska lågt nitratvärde, vilket jag kämpar med för att hålla uppe en bit över noll nu.Det som får bort det är iaf red slime remover. Det har dock återkommit nyligen hos mig efter några veckor av att ha varit fritt från det. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.