mikaelhede Postat 7 september 2005 Postat 7 september 2005 Hej undrar vad testvärden ska ligga på tex fosfat,nitrat ,amoniak mm + jag har fått en grön "alg" hinna på ytan,vad ska man göra åt det??/Daniel Citera
vahagn Postat 7 september 2005 Postat 7 september 2005 Helst ska samtliga vara noll, men fosfat och nitrat kan man ha i låga mängder utan att det ska vara skadligt (fast då kan man åka på oönskvärt algtillväxt o.dyl.)Har ytavrinning i ditt kar (angående "alghinnan")? Är det alg så kan du alltid bara samla upp den och avlägnsa den. Citera
stigigemla Postat 7 september 2005 Postat 7 september 2005 Stäng av pumparna, lägg en tidningssida på vattenytan en sekund och lyft upp den igen så får du med algerna. Slå på pumparna igen. Med en ytavrinning så försvinner algerna. Eheim har en modell och en annan skall finnas på Hornbach. Citera
nemo Postat 7 september 2005 Postat 7 september 2005 Fluval har en liknande, http://www.supramk3.com/salt/grafik/fluval.jpgFinns i min lokala saltbutik.Stäng av pumparna, lägg en tidningssida på vattenytan en sekund och lyft upp den igen så får du med algerna. Slå på pumparna igen. Med en ytavrinning så försvinner algerna. Eheim har en modell och en annan skall finnas på Hornbach. Citera
mikaelhede Postat 8 september 2005 Författare Postat 8 september 2005 vad kostar en såm ungefär?? Citera
mikaelhede Postat 9 september 2005 Författare Postat 9 september 2005 det var ju billigt,var köper jag en sån Citera
sebastianboos Postat 23 september 2005 Postat 23 september 2005 det hade jag med viljat veta hehe finns en eheim på akvarielagunen:http://www.akvarielagunen.se/web/shop/shop.php?cmd=get&itemid=2013 som kostar 320kr vart fanns fluvalvarianten Citera
sebastianboos Postat 23 september 2005 Postat 23 september 2005 ngn som vet var man kan hitta fluvalen? Citera
nemo Postat 23 september 2005 Postat 23 september 2005 det hade jag med viljat veta hehe finns en eheim på akvarielagunen:http://www.akvarielagunen.se/web/shop/shop.php?cmd=get&itemid=2013 som kostar 320kr vart fanns fluvalvariantenhehe ??finns i lokala butiken där jag bor& har inte priset höjts sista månaderna så är det samma.Kan kolla upp det på måndag & skicka om så önskas. Citera
sebastianboos Postat 23 september 2005 Postat 23 september 2005 vill du så får du gärna.. nackdelen är ju att man behöver ett yttre filter... det har jag inte.. hade inte planer på att skaffa en heller.. hmmm Citera
sebastianboos Postat 23 september 2005 Postat 23 september 2005 fast nu när jag tittar på bilden så ser det inte så ut på fluvalen, har jag fel? hur fungerar den då? Citera
Bjerlk_Ferlock Postat 23 september 2005 Postat 23 september 2005 Du kopplar den antingen till en cirkulationspump eller ett ytterfilter. Eller ut till en sump eller nått...Upp till dig..Fungerar finfint kopplat till mitt ytterfilter... Citera
nemo Postat 30 september 2005 Postat 30 september 2005 fast nu när jag tittar på bilden så ser det inte så ut på fluvalen, har jag fel? hur fungerar den då?170:- ink frakt så kan ja fixa en sådan. (självkostnadspris)Kan kopplas till ex maxijet 1000L/H eller ytterfilter med likvärdig kapacitet, Jag har provat båda & funkar bra vilket som,Skall även gå att koppla direkt på skummare deltec mc600 sägs det. Men det har jag ej provat själv. Men med lite diy så går de säkert. Bara skicka ett pm så fixar jag en. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.