Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Featured Replies

Postat

Hej undrar vad testvärden ska ligga på tex fosfat,nitrat ,amoniak mm

+ jag har fått en grön "alg" hinna på ytan,vad ska man göra åt det??

/Daniel

Postat

Helst ska samtliga vara noll, men fosfat och nitrat kan man ha i låga mängder utan att det ska vara skadligt (fast då kan man åka på oönskvärt algtillväxt o.dyl.)

Har ytavrinning i ditt kar (angående "alghinnan")? Är det alg så kan du alltid bara samla upp den och avlägnsa den.

Postat

Stäng av pumparna, lägg en tidningssida på vattenytan en sekund och lyft upp den igen så får du med algerna. Slå på pumparna igen. Med en ytavrinning så försvinner algerna. Eheim har en modell och en annan skall finnas på Hornbach.

Postat

Fluval har en liknande,

http://www.supramk3.com/salt/grafik/fluval.jpg

Finns i min lokala saltbutik.

Stäng av pumparna, lägg en tidningssida på vattenytan en sekund och lyft upp den igen så får du med algerna. Slå på pumparna igen. Med en ytavrinning så försvinner algerna. Eheim har en modell och en annan skall finnas på Hornbach.
  • 2 veckor senare...
Postat

vill du så får du gärna.. nackdelen är ju att man behöver ett yttre filter... det har jag inte.. hade inte planer på att skaffa en heller.. hmmm ;)

Postat

Du kopplar den antingen till en cirkulationspump eller ett ytterfilter. Eller ut till en sump eller nått...

Upp till dig..

Fungerar finfint kopplat till mitt ytterfilter...

Postat
fast nu när jag tittar på bilden så ser det inte så ut på fluvalen, har jag fel? hur fungerar den då?

170:- ink frakt så kan ja fixa en sådan. (självkostnadspris)

Kan kopplas till ex maxijet 1000L/H eller ytterfilter med likvärdig kapacitet, Jag har provat båda & funkar bra vilket som,

Skall även gå att koppla direkt på skummare deltec mc600 sägs det. Men det har jag ej provat själv. Men med lite diy så går de säkert. Bara skicka ett pm så fixar jag en.

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.