Gå till innehåll

Montiporabryderi.


Rekommenderade inlägg

Jag har en grenväxande montipora (gissningsvis digitata) i mitt kar som förbryllar mig. Den har vid tillfälle växt fast i en sten och sedan flyttats igen. Efter att den flyttats sitter en liten bit kvar på stenen. Här kommer det lustiga, den stora biten som står ute i ljuset är kritvit och visar polyperna ytterst sparsamt. Den lillatrudelutten som sitter under en sten å andra sidan ser jättefin ut. Så till frågan; hur kommer det sig att två delar av samma individ (typ) mår så pass olika i mitt kar. Några teorier?

Jag har följande alternativs teorier;

1 - Den delen som står fritt får för mycket ljus. Jag kör ca 120 w led över mitt 120 l lido. Köper inte riktigt detta själv då allt annat ser bra ut.

2 - fosfatbrist. Den lilla biten som sitter på en sten kan dra ut fosfat ur stenen medans den stora biten endast har tillgång till det fosfat som finns fritt i vattnet.

Vad tror ni?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mäter du med Salifert så säger det inte så mycket, tyvärr. Man kanske kan ana att du inte har skyhögt fosfat iaf, men inte mycket mer :) Så enklaste att testa är att tillsätta lite nitrat, Lasses recept på KNO3, kaliumnitrat.(Eller kanske mata fiskarna lite mer) Gärna komma över 2 i nitrat. Så länge du gör höjningen långsamt så tror jag inte någon korall kommer att klaga. Eventuellt kommer de växa bättre.

Men allt beror ju på hur du sköter ditt kar, Berlinmetod, VÄS, ZeoVit, Algfilter osv. Vissa vill ju ha 0 eller så nära 0 som möjligt. Då får man gå nån annan väg och vänja in korallerna på mat. Tror Janne brukar skriva om detta, och skrev nyss i en annan tråd om blek montipora.

Apropå alger så visar iaf vår montipora(som står högst upp, nära lampan) tecken på brist innan algerna. Så dom klarar ganska låga värden. Tror mer på att hitta lagom mycket betare.

/ David

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

i starkare cirkulation tål de mer ljus om du har låga värden.

Ja, så är det väl med de flesta koraller. Men i vårt fall med montiporor som ljusnar och får dålig PE är det faktiskt tvärtom. Som att de blir känsliga för högt flöde. Fast då är det i kombination med att näringsvärdena har sjunkit(inte hundra men det verkar följa den trenden). Då verkar dom bli väldigt känsliga.

/ David

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag flyttat om lite så montiporan står precis i snålblåsten. Utöver det så har jag försökt mata lite mer vilket har gett en svagt svagt rosa ton på nitrattestet. Bara om man tittar från sidan dock. Tyvärr har montiporan nu börjat få lite döda fläckar med fulalger på. Inga förbättringar på färgsidan. Allt annat ser fortfarande bra ut i karet. Dessutom har det börjat dyka upp nya tillväxtzoner på montiporan. Nya grenar på g alltså men de som redan finns ser ut som skräp.

Skickat från min LG-D802 via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske att jag borde bryta bort precis allt som ser risigt ut och hoppas på de nya grenarna? Jag har fortfarande inte lyckats mäta någon nitrat trots att jag matat minst fyra gånger det vanliga senaste veckan. Kan det vara så att alger och annat smäller i sig all tillgänglig nitrat innan montiporan får chans att förse sig? Om montiporan generellt är känslig för låg nitrat kanske den helt enkelt inte fixar konkurrensen?

Skickat från min LG-D802 via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...