Gå till innehåll

Är nanokar för nybörjare eller?


dawolf

Rekommenderade inlägg

Hej,

Jag funderar på att sätta igång med saltvatten. Dock sätter ekonomin och husflytt mm hinder för omedelbar uppstart av ett stort med inköp av det som behövs - skummare, stort akvarium, all LS, belysnings mm. Då är frågan, är det nån idé att kanske testa med ett litet nanokar först för att lära sig en del. Tex att man kör igång ett 50-100l med LS och en cirkulationspump bara. Sen sköter man nitraterna mha av vattenbyten. Allt enligt nano-reef.com. Bara några få djur sedan, kanske ingen fisk alls.

När man sen kört kanske ett år att man har ekonomi samt vanan att gå upp några steg i storlek till kanske 300-500l och hoppa över det 200l som jag annars tänkt börja med nu

Det som talar emot är väl att ett sånt litet kar kan vara/är instabilt?

Så frågan är om nano är ett bra insteg i hobbyn, eller? Jag har läst lite på forumet och det verkar var delade meningar om detta. Vad är det senaste tankarna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm, okej. Bara det att man är lite sugen på att komma igång med nåt bara. En liten krumelur som rör sig på en LS verkar helt fasinerande för mig... Annars är det 6 månader innan det är läge för mig för en riktig storlek på burk...

Hur stora var era första-kar föresten? Erfarenhet av den storleken?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mycket beror också på hur hängiven man är, man kan lyckas bra med ett Nano även som nybörjare. Skaffa en eller par bra böcker och börja läsa på. Sen skriver du nåt om att köra igång med ett 200L? Om det är rätt så är det ju inte så smått och det finns alla möjliheter att det ska gå bra om du håller efter det. Förutom vattenbyten så bör du investera i en skummare, det finns mycket billiga syrestensskummare som kan fungera väl i ett 200L så länge du har en låg belastning.

Förresten, välkommen till Saltvattensguiden!

Ps. mitt första var på 120L Ds.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skrev lite luddigt först angående mina "planer". Mina alternativ som jag funderar på är väl:

Alt 1) Börja ett nano ganska nu med få grejer. 50-100l akvarium, en cirkulationspump, förmodlig osmos. Sen LS och vattenbyten för att hålla nitraten nere. Priset landar väl på ca 2000 - 3000 för nåt sånt. Det mesta man skaffar går sedan att använda till ett större tänker jag.

Alt 2) Vänta ett tag (och spara) för att skaffa ett ordentligt 200l (-300l) med skummare, auto nivå, ordenlig lampa (T5/MH). Här pratar vi väl närmare 8000 kr.

Tack för välkomnandet, Niclas. Verkar vara rätt trevligt här...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skummare är kanske nödvändigt oavsätt storlek? Dumt att skaffa en liten skummare med luftpump för att sedan behöva dumpa den efter nåt år när man skaffar större kar...

Ja, det blir en svår väntan isåfall. Vi får se hur jag gör, jag kan inte säga att jag inte blev varnad om jag försöker mig på nåt nanokar... :smiley5:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Startade mitt nano i Maj, på 54 liter. Ingen erfarenhet alls av salt innan och haft ett sällskapsakvarium (sötvatten) i 2-3 år innan dess.

För mig går det bra so far... Jag har ingen skummare ännu, för att jag aldrig orkar åka tvärs över stan i en timme för att skaffa en. Men jag har det defenitivt som nästa grej att införskaffa. Som det är nu blir det en himla massa slaskande med vattenbyten fram och tillbaka vilket man kanske skulle kunna skära ner på en smula (men inte helt) med en skummare. Till dags dato är det enda jag förlorat två turbosniglar som förrirade sig in i pumpinsuget i början, men den pumpen är utbytt nu. Jag är nöjd och trivs med mitt lilla ölglas och kommer förmodligen inte göra mig av med det även om jag skaffar större en dag. Men man får hålla lite koll på det, så fiskarna inte simmar i saltlake... En automatisk vattenpåfyllare vore trevligt att skaffa.

Pengamässigt har det väl gått sådär att hålla sig inom budgeten (obefintlig).

Osmosen kostade mig en tusenlapp, sen blev det nog 700 till för ett t-8lysrör och en 24 w power-compactlampa med hållare.

lägg till 600 kanske för de tester som behövs, 10 kilo sten för min del gick på 750 kronor till. En pump, några hundralappar. Mat till fisk och koraller 200 spänn till och en hink med salt för 300.

Summeras det blir det 3550, men då har jag säkert räknat lite i underkant för att stilla mitt samvete.

Sen tillkommer lite småplock om man inte har det, hinkar, spannar och annat...

För tillfället bebos karet av en clown, en eldräka, en rörmask, ett par sniglar, lite macroalger, lite skivanemoner massa xenia och 2 fraggar Caulestrea Furcata.

EDIT: En massa annat bor också på min LS som jag inte vet vad det är, men det växer ;)

Så det är inte så stor skillnad i pris mot ett större, om man handlar begagnat och ser sig om. Men å andra sidan kan jag exempelvis använda osmosen även till ett större, och min 24w pc-lampa kan åka in i en sump eller få ett actinrör. Pumparna komemr alltid till användning och så, så vissa saker kan man ju använda även om man uppgraderar.

Kanske ska börja köpa på dig delar på köp och sälj, utan att sätta igång. Då och då dyker det upp saker till vrakpriser där. Och har man tid att vänta så...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På akvariehobby i Uppsala kör de ett "Aqua Paradise" från Aquatic Nature som är på 27 liter (35 med filtret som är "inbyggt" i bakväggen". Det enda de har mekat om med lite grann är filtret i bak och då tror jag mest det är utbytt material som gäller. Däri bor det levande sten, en räka och lite skivanemoner + förmodligen lite annat. De kör endast med standardbelysningen på 11W. Ingen skummare men vattenbyten från en tank som har skummare. Borde gå lika bra att byta med saltblandat osmosvatten. Osmosvatten eller destillerat går säket att köpa i någon butik (en 30liters tunna räcker ju ett tag till et så litet kar) eller så kan man ju skaffa egen osmos, då du eventuellt funderar på att uppgradera i framtiden. Burekn de har på akvariehobby ser skitfin ut, även om lite vitare ljus inte skulle skada. Helt ljudlös också.

Nu vet ju jag egentligen ingenting om saltvatten, eftersom jag ligger i startgroparna själv. Men den lilla burken ser lockande ut. Kostar ca 800-850:- på akvariehobby, men ett annat ställe i stan tar 655:- för det tror jag. Då ingår förstås inte filtermodifikation, osmos, levande sten eller räka :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Summeras det blir det 3550, men då har jag säkert räknat lite i underkant för att stilla mitt samvete.

Sen tillkommer lite småplock om man inte har det, hinkar, spannar och annat...

Jag var inte helt galet på min snabbberäkning då...

Hinkar och spannar kan man ju hävda att de är till höstens bärplockning....

Manks, byter du vatten varje vecka eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp. Beroende lite på hur det är med jobb och annat. Jobbade så mycket i somras att vattenbytena blev lidande med en eller ett par dagar ibland, men nu är det en gång i veckan. Byter inte ett exakt antal liter, men det är mellan 5 och 6 liter i veckan

Ett bra sätt att se till att man får i spårämnen i akvariet också. Känns som det är överkurs med spårämnen just nu när jag är så grön.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!!

Har ett litet kar på ca 60 liter.. Har personligen aldrig haft något problem alls.. Jag byter ca 10 liter vatten var 10:e dag ungefär dock aldrig längre än 10 dagar imellan.. Köpte visserligen mitt kar begagnat när de var uppstartat och allt funkar perfekt.. De e inte så svårt som alla säger (har inte varit de för mig iaf). Hade tidigare ingen erfarenhet av saltvatten. Måste dock säga att man går och tittar på större o större kar hela tiden så ett stort från början är kanske att rekomendera ;).. Kommer nog att köpa ett efter de jag varit ute o rest lite...

Mvh

/F

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur stora var era första-kar föresten? Erfarenhet av den storleken?

Jag började med 270 liter... vilket jag tycker är alldeles för litet nu 5-6 månader senare. Ett kar runt 700 liter vore mer lämplig storlek för att det skall bli något vettigt av det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har haft ett 170 liters med en Tunzeskummare som inte fungerade nåt vidare (skummaren alltså). Det var för litet. Har sedan dess ett 325 liters som börjar bli för litet (tur det, för det kostar att köpa koraller). Längden är väl ganska okey och höjden också men bara 50 cm djup är för lite. 70 - 80 cm i djup börjar likna nåt. Då har man mycket större möjligheter att inreda med levande sten ock koraller och inte bara ha en brant (mot bakväggen) med koraller.

Skulle jag byta nu skulle det bli ung. 160x80x60 (lxbxh): 768 liter. Utrustningen (skummare, kalkreaktor m m) blir inte heller så mycket dyrare än till ett mindre kar. Längre än så måste också metallhalogenarmaturen bli 3x250 W (eller 3x400 W).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, det billigaste med denna hobby är själva akvariet,köper man en storlek större på ut rustningen när man handlar så kan det ibland bara skilja några hundra lappar på vissa saker,det finns inga riktigt billiga genvägar ,men det går att göra ett budget akvarie men då ska man snåla på rätt ställe,undvik djur som man inte kan ha i sitt akvarie, det är det billigaste, tar du ett nano ca 5-10 kg sten av bra kvalite ,ett par mandariner tex så kan det gå gättebra ,men du har inte utrymme för något misstag och misstag det kan alla göra.Mvh Stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har ett kar på 60 liter som har kostat mig sammalagt ca 2500 rikslaer som jag tycker e jävligt fint för att vara så pass litet... Tycker personligen att om du vill börja i en liten skala ska du börja med ett litet kar o sköta det bra... Du kan alltid sälja ett litet kar till någon, vet av egen erfarenhet att det e mycket folk här som inte e regadde som kollar för att köpa ett mindre kar.. E själv väldigt nöjd med mitt kar och de finns många här som inte tycker om ett litet kar men presonligen tycker jag de e grymt bra..

Kommer förmodligen få ett gäng kommentarere men de e bara roligt... =)

/F

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör ett akvarium med bara levande sten, cirkulationspump (nära vattenytan för att få ner mer syre i vattnet och bryta hinnan som skapas) och belysning. Skippa clownen och ha bara räkan och korallerna. Mata sparsamt och gör regelbundna vattenbyten. Eventuellt skippa sanden så att du enkelt kan hålla rent

Jag kan inte förstå att inget av de stora märkena (Deltec, AM) gör kompletta 80-100 liters akvarium för salt som man kan köpa. Det enklaste du kan göra är nog att försöka få tag på ett redan modifierat Guppyhotell eller vad de burkarna nu kallas, beg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har funderat ett tag...jag lutar kanske åt ett något större akvarium. Det enda som blir riktigt dyrt i uppstarten tycker jag levande stenen blir. ska man ha 20-30 kg blir det ju närmare 4000kr. Finns väl begagnat men då finns väl risk för att den inte lever så mycket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

:smiley16: Nu ska vi komma ihåg att "nano kar" är inkörsporten till större investeringar, så det är lätt att räkna ut vad syftet är med det. Så skippa det, bara en massa tusenlappar helt i onödan. Läs på ämnet ordentligt, och dra till med en kubikmeter på direkten för el senare måste du uppgrader.... Och under tiden du lär dig så sparar du till din investering.....
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, det är ju helt sant att jag kommer inte nöja mig med <100l.

Fast lär man sig inte bättre genom att testa lite smått...riktig erfarenhet?

Tänker framför mig när jag fipplar med levande sten och sånt. Sitter det då 50kg och väntar på att bli inkörda lär man svettas en hel del över att göra fel jmf med att testa med 5-8 kg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag satte upp ett 63L till mina söner och det funkar mycket bra.Jag har väl inte prisat nanokar direkt förut och egentligen inte nu heller mest för att jag gillar stora kar och att valfriheten att köpa fiskar är minimal men om man vill prova så tycker jag att det är okey det kostar inte några väldiga summor att starta och byter man bara mycket vatten så behöver man ingen skummare heller. Om du känner att stilla ditt sug så sätt upp ett kar på 70-100L med 4 st lysrör då kan du ha lite sarcophyton (mjukkorall) lite skivanemoner några små solitära fiskar som clowner gobis mm + snäckor, räkor, eremiter mm. Har du redan kar, pumpar, lysrörsramp så behövs det bara några kilo kanske 8-10kg LS och en 10-20kg påse med salt (Man behöver till vattenbytena)

Länk till pojkarnas Nanokar

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=8631

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, det är ju helt sant att jag kommer inte nöja mig med <100l.

Fast lär man sig inte bättre genom att testa lite smått...riktig erfarenhet?

Tänker framför mig när jag fipplar med levande sten och sånt. Sitter det då 50kg och väntar på att bli inkörda lär man svettas en hel del över att göra fel jmf med att testa med 5-8 kg.

Ska du träna och skaffa erfarenhet så välj då en burk på fem hundra liter, du kan ju alltid använda den som en sump kombinerat med ett algfilter i ett senare skede. Och som belysning kan du förslagsvis välja 2x250W plus 2x24w pI

kombinerat med 2x80W T5 om bredden tillåter..... "solen" kan du alltid uppgradera om du väljer en större burk i framtiden.

Men som sagt, läs på.... Vem f@@n läser "S":smiley16:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...