Gå till innehåll

Börja med balling


spoix

Rekommenderade inlägg

Datruckas recept kan du köra o tillsätta spårämnen i dunkarna.. Jag tror han o jag kör samma recept på ett balancerat recept som gör att alla dunkarna tar slut samtidigt.. Inte speciellt svårt att förstå..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Hur fungerar ett balancerat recept som ger en jämn användning av alla dunkar?

Jag har fått för mig (utan att ha fördjupat mig i ämnet) att man doserar Mg från en dunk, Ca från en annan och fixar Kh från den sista och att förbrukningen kan bli helt olik mellan dunkarna. Men jag är troligen ute & cyklar då :)

Har nämligen köpt på mig ett oanvänt paket av Balling Classic från Oceanakvarium som jag tänkte börja med på ett tag.

Att få en jämn förbrukning från alla 3 dunkar skulle ju absolut underlätta skötseln av karet!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur fungerar ett balancerat recept som ger en jämn användning av alla dunkar?

Jag har fått för mig (utan att ha fördjupat mig i ämnet) att man doserar Mg från en dunk, Ca från en annan och fixar Kh från den sista och att förbrukningen kan bli helt olik mellan dunkarna. Men jag är troligen ute & cyklar då :)

Har nämligen köpt på mig ett oanvänt paket av Balling Classic från Oceanakvarium som jag tänkte börja med på ett tag.

Att få en jämn förbrukning från alla 3 dunkar skulle ju absolut underlätta skötseln av karet!

Ang balanserat recept så är det uträknat att förbrukningen för att skapa ett korallskelett så krävs det olika mängder av dom olika pulverna..

Jag har inte Mg med i dunkarna..

Dunk1 , 329g natriumbikabonat

Dunk2 , 288g kalciumklorid

Dunk3 , 98g Mineral salt..

Detta är ett recept på 4L balling i varje 5L dunk.. Jag själv fyller upp den 5 litern med men ökar inte mängden pulver.. Har problem nog med att dunk1 ska blandas bra..

Till detta kan man tex köra Fauna Marins spårämnen i två av dunkarna så man även får en skvätt av detta via doserpumparna för att vara lite smidig..

I mitt fall förbrukas inte Mg på alls samma sätt som resterande ämnen så många gånger räcker mitt vattenbyte till för att hålla det värdet inom rimliga gränser..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för förklaringen.

Men fungerar detta bra för de som testat, det blir inte obalans i längden? Det spelar ingen roll om man har blandat LPS, SPS och mjuka istället för renodlat SPS-kar?

Den metoden (balling classic) är uträknad så den är balanserad, alltså det skall doseras exakt lika mycket ur alla 3 dunkar.

Har alltid använt den metoden när jag kört balling och den funkar bra.

Viss obalans kan uppstå då alla akvarier är lite olika, det är något man får justera upp i receptet med tiden, men generellt är den ganska lite så det är inget att bry sig över. Man får mäta och kontrollera lite med jämna mellanrum.

Dock är det viktigt att man har rätt värden på samtliga innan man börjar med denna metod.

När man väl kommit in i det så använder man Kh värdet som referens för dosen av samtliga dunkar.

Mg får man ha separat i en 4e dunk eller dosera pulver direkt vid eventuellt behov, mineralsaltet innehåller en del mg så den räcker för det mesta för att hålla nivån på en bra nivå.

Enda nackdelen som jag egentligen ser är att man får blanda alla 3 dunkar varje gång det är dags att fylla på.

Dom övriga metoderna doserar olika mängd ur dunkarna beroende på att koncentrationen är maxad i blandningarna, som innebär ett evigt mätande och justerade av samtliga ämnen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I början får man mäta och hålla på lite på kh, mg och ca innan man hittat rätt, sen kan man enbart mäta kh kanske en gång i veckan för att kontrollera att dosen är rätt och justera upp dosen lite, ca och mg kan man mäta någon gång i månaden kanske.

Vattenbyte är att rekommendera trots att metoden är framtagen för att minimera dom, jag bytte ungefär 10% i månaden när det begav sig och kommer köra med samma i mitt nuvarande med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Magnesium chloride hexahydrate bör ju vara det man använder för att höja Mg.

Men vad är Magensium Sulfare extra pure? Det har ju en annan kemisk beteckning. Vad använder man detta till?

Tänkte blanda en 4:e dunk på 5L för att vid behov kunna öka på Mg lite.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...