Gå till innehåll

Börja med balling


spoix

Rekommenderade inlägg

Hej,

Tänkte idag börja med balling lite lätt..

Har beställt hem fauna marines färdigblandade produkter på 1L flaskor för att komma igång.

Har då beställt Ultra Easy MG, Ultra Easy CA/SR och Ultra Easy DKH.

Har precis tagit värdena i akvariet och fick fram.

mg: 1050

ca: 380

dkh: 7,7

Som ni ser är mg väldigt lågt jag undrar då hur fort man törs höja det?

på flaskan står 50/ml till 100L = 60mg ökning. Är det maxdosen? låter lite högt? då skall jag altså dosera 137,5ml på 375L vatten? sen får jag räkna bort sten och sand..

ca skall ju också upp en del men skall jag avvakta med det? dkh värdet kanske skall upp lite också?

Hur hade ni gjort?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, Tack för svar.

Doserade 100ml det är en höjning på 60mg för 200L och har nästan det dubbla så det bör bli en lagom ökning då. skall mäta imorgon och se hur det blev. och fortsätta få upp det.

Väntar med att dosera Ca till Mg är i ok värden tänkte jag.

Vilket märke av balling produkter använder du?

Tänkte köpa fauna marines balling light paket sen.

Jag har mest mjukkoraller och ett par ephyllia.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaren både jacs och picko1,

Enligt fauna marine flaskorna stog det 50mg/l som maxdos men det verkar högt.

skall mäta varje dag.. 30 i ökning var ungefär det som var förväntat utifrån vad som stog på flaskan.

Ca kommer jag låta vara tills mg är i ok värden.

Men kommer hålla koll på dom för att se vad som händer.

berätta gärna vad ni kör med för balling produkter :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Betvivlar på att din mg lösning kommer räcka till att höja upp värdet hela vägen.

Det krävs ungefär 700 gram rent pulver för att höja från 1050 till 1300, då antar jag att ditt kar innehåller ungefär 350 liter vatten.

Mg har lite av en ketchupeffekt när man ska höja från låga värden, även om du tycker att det inte ger något på testerna så häll inte på mer lösning per dag än rekommenderat, plötsligt hoppar det bara upp.

Men jag tycker att samtliga värden är väldigt låga.

Vad använder du för salt och vad mäter du salthalten med?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänk på att Mg är lite lurig först händer inget sedan händer inget vips så är det tok högt

Det kan inte gärna höjas mer än det man doserar! Det du tänker på är nog om man ställer in automatisk dosering efter en initialt hög förbrukning i ett nystartat akvarium... (och sedan sticker Mg i höjden när Mg-förbrukningen går ner till mer normala nivåer)...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tänker rent allmänt när det gäller mg. Man kan dosera som en tok utan att det händer något tycker jag. Men när det väl ger resultat så går det fort att få upp mg

Skickat från min GT-I9305N via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Såg att jag hade missat lite svar.

DaTrucka: Tack för svaret. Det återstår att se, lösningen är denna: http://www.drakfisken.se/tillsatser/1727-fm-ultra-easy-mg.html

tillsatte ungefär hälften av rekomenderad dos om jag förstått det rätt? började som sagt igår och då var det 1050 idag 1080 efter 100ML.

Har haft i 100ML idag igen och skall mäta imorgon och se om ökningen fortsätter.

När jag kommit upp lite tänkte jag göra ett större vattenbyte.

red sea coral pro saltet använder jag.. anledningen till att det blivit så låga värden är att jag varit väldigt slarvig senaste tiden med att byta vatten då mycket annat kommit imellan tänkte börja med balling för att slippa byta vatten lika ofta samt att jag skulle vilja testa på lite stenkoraller.

Salthalten mäter jag med en refraktometer och den skall vara rätt kalibrerad har inte varit några bekymmer innan och mätt i nyblandat vatten..har dock inte mätt saltet från denna hinken i nyblandat vatten.

Skall även tänka på att inte brassa på mer om testerna inte visar något..

Kan tillägga att jag gör alla testerna 2 gånger för att minimera ev avläsningsfel.

Mitt defekta färgseende och saliferts tester har resulterat i en del avläsningsfel tidigare hehe...

Kommer fortsätta uppdatera tråden.. ge gärna tips om hur ni blandar balling och vilka produkter ni använder.

Har kikat i en del trådar här men dom flesta verkar vara från 2010-2011 lite måste väll hänt sedan dess?

eller har alla timmar av att glo in i skärmen skadat synen mer??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns lite mer att läsa här som är väldigt konkret

http://www.oceanakvarium.se/?category=pages/saltvatten&page=Ballingmetoden

Själv gör jag på enklaste vis, eftersom jag har hyfsat liten (80) burk så kör jag i KH i osmosvatten, o sen skvätter nån halvtesked mg och ca lite då och då för att hålla jämna värden. Fattiigmansdosering kan man säga :) Tricket är bara att lära sig över tid hur mycket som förbrukas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack, Har varit inne där och kikat lite men verkar vara rena grekiskan med det dära aquacalc...

Datrucka har jag sett har ett recept som var enklare att förstå men det är vad jag tror är balling classic..

tänkte börja med light för att få in snitsen så att säga... rätt eller fel?

Det verkar som det finns olika grader av balling light? vissa har inga spårämnen alls? innebär det att man måste byta vatten oftare? kan man kombinera balling light med vissa spårämnen och tillsätta resten med vattenbyten och isåfall hur ofta? var går gränsen till balling classic?

Kanske verkar vara frågor i stil med hur långt är ett snöre men finns det konkreta svar så är det dom jag söker haha....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Datruckas recept kan du köra o tillsätta spårämnen i dunkarna.. Jag tror han o jag kör samma recept på ett balancerat recept som gör att alla dunkarna tar slut samtidigt.. Inte speciellt svårt att förstå..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Manne det är nog det receptet som kommer användas.

Vart handlar ni alla salterna och spårämnena?

Har ju inte i närheten av samma förbrukning som er finns det någon uträkning på hur många ml / 100L = ökning? så man vet på ett ungefär vart man skall börja sen när man är uppe i rätt värden..

Är tacksam för alla svar.. har läst en hel del trådar här men är inte riktigt på samma kunskapsnivå som många av er.. men man lär väll sig.

Dykaren får se om jag kan låna någon kompis refraktometer och kolla med, men skulle ej tro att den är boven i dramat den här gången.

Då det stämmer när jag blandar olika salter i nytt vatten.. har testat och blanda svagare och starkare för att se. Men har ingen referensvätska så man kan väll inte vara helt 100..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag handlar av oceanakvarium .. Tycker preparaten funkar fint o stig är en trevlig prick i vår hobby..

Ang vilken dos... Börja med 20ml/100l vatten.. O se om den dosen orkar hålla dina värden uppe... Låt det gå en vecka o mät vad du kan.. Minska/öka dosen efter det..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Har fått upp alla värden och hållt nu under ett tag och har nu kopplat in doserpumpen.

Kör enligt stig recept.

Dunk 1 220 g Kalciumklorid- dihydrat + 65 g Magnesiumklorid-

hexahydrat. + vatten + tungmetaller 25ml + Strontium - Barium 25ml

Dunk 2 316g g Natriumbikarbonat + jod 25ml

Dunk 3 61 g Natriumkloridfritt salt

Har börjat dosera 20ml om dagen och får mäta varannan dag och se vilket håll det går på.

Började med att blanda till 2,5L av varje lösning för att se om receptet passar bra i karet.

Eller om något måste ändras.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Värdena nu ligger på

mg 1350

ca 420

kh 8,9

Har fått en hel del sps fraggar och köpt nån lps och en mussla så väntar väll på att det skall ta fart.

Doserar ca 20ml av varje lösning om dagen och det håller värdena uppe i dagsläget.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...