Gå till innehåll

Höjd på avrinningarna?


slarvid

Rekommenderade inlägg

Häverten, dvs det rör som kommer at stå konstant under vatten, det röret med kulventilen, det lägger du ca 10cm under den tänkta ytan i boxen. Det andra röret som går ner till sumpen, det rör som kommer att ta ytvattnet i din box, det lägger du där du vill ha ytan i boxen, fördelaktligen ca 1cm under ytan i din visningsdel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nej nej hävert kör man med ett rör ner som tar allt å det andra lägger man lite ovanför nivån i akvariet, stiger vattnet i karet så rinner det ner denna vägen istället kör du nått annat så får du ett porlande i detta röret

Nivån sedan ställer du in med kranen.

hävertröret har jag typ 10cm under nivån glöm ej att sätta en sil eller nått skydd för krypande djur sedan i sumpen så mynnar röret ut under vattnet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Christian, jag kör som jag skriver själv, och det är absolut inget porlande i det röret där det rinner en fin stril ner längs med röret. Det är knäpptyst.

Min tanke med att låta det ena röret ta väldigt lite är at du aldrig får en hinna på ytan, vare sig i karet eller i boxen. Skulle rören börja bega igen så kommer nivån att stiga i karet, och därmed även i boxen och en hinna kommer att formas. Så länge du har ett rör som tar ytvatten kommer aldrig detta bekymmer att uppstå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nej nej hävert kör man med ett rör ner som tar allt å det andra lägger man lite ovanför nivån i akvariet, stiger vattnet i karet så rinner det ner denna vägen istället kör du nått annat så får du ett porlande i detta röret

Nivån sedan ställer du in med kranen.

hävertröret har jag typ 10cm under nivån glöm ej att sätta en sil eller nått skydd för krypande djur sedan i sumpen så mynnar röret ut under vattnet

Vilken nivå ställer jag med ventilen? Om röret är 10cm under ytan så blir nivån 10 lägre i facket än utanför så rör två ( det utan ventil) kommer alltså stå över vattenytan ifall att?

jag har köpt korgar på bioted som skydd

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, ena röret 10cm typ under avrinningskammen och andra röret typ 1cm över vatten nivå för att ta om första röret är tätt typ då? Vill bara lära mig tänket.

Japp precis så kör jag om 1.a röret blir stopp så kan vattnet ändå åka ner med det tomma röret (evakueringsrör) och lärt mig att hävert metoden är så här, men alla försöker med sina knep för att få det att funka

Vilken nivå ställer jag med ventilen? Om röret är 10cm under ytan så blir nivån 10 lägre i facket än utanför så rör två ( det utan ventil) kommer alltså stå över vattenytan ifall att?

jag har köpt korgar på bioted som skydd

Häverten drar ner allt vatten i boxen och nivån lägger jag ca 1,5-2cm under ytavrinningens kam´s underkant, så men kranen ställer du in nivån i boxen

Nivån varierar i min box så därför men aldrig att den drar ner så långt att det suger luft ner. När jag hade mitt större kar så hade jag inte problem med svajande nivå i boxen utan uppkommit nu med min lilla box. Fattar dock inte varför.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oki. Karet är 40högt. Rör ett ligger på typ 28 cm och har ventil. Jag stryper tills vattnen typ matchar vad pumpen skicka tillbaka och höjere samtidigt vattennivån i facket. Rör två kommer stå torrt i väntan på att nått går att skogen med rör ett.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oki. Karet är 40högt. Rör ett ligger på typ 28 cm och har ventil. Jag stryper tills vattnen typ matchar vad pumpen skicka tillbaka och höjere samtidigt vattennivån i facket. Rör två kommer stå torrt i väntan på att nått går att skogen med rör ett.

Japp

/Christian

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att matcha vad pumpen trycker upp med en vanlig kran är ett riktigt knivjobb. Minsta lilla ryck brukar medföra en större justering än man tänkt sig.

De kar som jag sett köra med två rör ner och ett upp kör enligt den principen att man låter rör nummer ett ta ca 95% och det andra ta resterande 5%, men kan man få till det så exakt så är det ju bara att köra på det viset. Men som sagt, när det blir beläggningar på rörens insida (inte om, utan när) så kommer nivån att ändras i boxen, om än långsamt och väldigt lite.

Knep eller ej, så funkar det och det blir helt tyst oavsett hur man löser det. Du slipper dessutom svajande nivå i boxen, dvs du kommer alltid att ha konstant nivå, och det blir aldrig ett porlande när vattnet går från ett "fall" på 1cm till 3-4 helt plötsligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan bara nämna att även jag kommer köra enligt samma princip som Jimmy beskriver, dvs ett rör ca 10 cm ovan genomföring och andra röret några centimeter under akvariets ytavrinningsnivå som tar hand om resterande volymen allt inne i boxen så klart, har även sett lösningen hemma hos Nixon och kan bekräfta att det var i princip knäpptyst.

/Simon

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...