Gå till innehåll

bygga bakgrund av eps cement


Kohler

Rekommenderade inlägg

Det känns rätt men det är ju en relativt ny produkt på marknaden

I mitt fall har jag en baksida till ett akvarium som skall byggas upp med detta matrial

Storleken är ca 2900 × 820 cm uppdelat i 4 bitar är det tänkt .

Kan bli hur tufft som helst!

Eller vad tror ni?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det går att försegla ytan - jag vet många cementbassänger med saltvatten där frågan om kromareducerad cement aldrig ens varit uppe till disk. Har du några länkar till hur krom kan frigöras Stig. Inte för jag tvivlar - vill bara veta :)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När man gör betong för bruk i vatten har man en portätande tillsats. Och då är ju ytan bara den synliga ytan. Men i en porrik levande stenimitation är ytan mångdubbelt större och det är också risk att porer mer eller mindre blir syrefria.

2006 gjorde jag min hemgjorda steninredning och då googlade jag en hel del. Någonstans då hittade jag problem med kromatreducerad portlandcement. Det var knappast på forum utan snarare i artiklar i webtidningar och länkar från dem. Men hur problemen kom vet jag inte. Det fanns ingen undersökning om bakteriestammar vad jag vet. Bara att krom skulle frigöras. Att det skedde via pH- sänkning av bakterier var den ledande teorin.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns ju åtskilliga hela akvarier och bakgrunder byggda i betong och det har fungerat, både till salt och sött. Det som varit ett problem är att hårdhet och pH påverkas vilket kan bli ett problem får en del sötvattenskar. När det gäller krom och andra suspekta ämnen så har väl inte det sett ut som ett problem hittills men det kan ju vara en annan sak med känsliga lägre djur, kanske ingen bra ide till koraller mm. Lätt att lösa dock, lacka bakgrunden så stängs eventuella obehagligheter inne. Dessutom minskar risken för att djur gnager på bakgrunden och ställer till det.

Epotex akvarielack fungerar utmärkt, är helt neutral i vatten och blir stenhårt. Det har använts i många offentliga akvarier till bakrunder uppbyggda med frigolit/cementmaterial. Olika båtlacker har använts med framgång men är ett lite mer oprövat alternativ.

En ytterligare fördel med att lacka är att man kan måla innan man gör det och få lämplig kulör, den som är duktig kan med olika färger och skuggningar få mycket naturtrogna effekter, de som kan det ordentligt gör en trädstam i cement som det inte går att skilja från äkta vara genom att titta på den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kommer bli spännande att göra en testbit. En tanke som slog mej.. varför inte kombinera ls med dessa fantastiska matrial . Bara att armera med några plaststavar . Tänkte oxå bygga in 2 st mini sumpar i konstruktion. Kanske kan lägga upp lite bilder om nån är intresserad vartefter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle tro att Faunamarins reefscape är ett bättre alternativ än EPS eller cellbetong.

EPS eller cellbetongen är smällfull med div skit som inte hör hemma i ett akvarium om du inte lackar den,brukar ge fina köttsår runt handlederna och stövelkanterna när man jobbar med dessa material.

Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eller så är det ko lugnt så länge inga exakta specar på härdad produkt kan man ej säga bu eller bä. Men ett känt säkert märke eller produkter är ett bra alternativ om man ej vill gamebla

Skickat från min GT-I9305N via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blir det inge bra kan man Göra om det till ett vitrinskåp på 3 kubik . nävars. Men vad tror ni om att göra en massa hålrum i väggen så att tex varje eremitkräfta kan få sin egen lya .känns som bara fantasin sätter gränserna här.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...