patrikk Postat 29 januari 2014 Postat 29 januari 2014 Tänkte höra med alla er som har byggt något som har en temperaturmätare.själv har jag en DS18b20 som är vattentät. jag kopplade ihop den med min arduino för att testa och mäta lite och jämförde med en annan termometer från en vanlig butik. det skiljer ca 0.5 grader mellan dem. någon som har tips på att ta reda på vilken av dem som är rätt eller mest rätt? (säg inte köp en till får då får jag säkert ett tredje alternativ) Citera
Lasse Postat 29 januari 2014 Postat 29 januari 2014 Jag har nu inte gjort någon egen mätare men jag skulle lita mer på den elektroniska. Nu spelar det ingen roll om du har 25,5, 26 eller 26,5. 0,5 graders noggrannhet räckerMVH Lasse Citera
jacs Postat 29 januari 2014 Postat 29 januari 2014 DS18B20 går väl med 0.125grd noggrannhet? Gör det hos mig varje fall och jag kommer ej att behöva ha så noggrant. Citera
Lasse Postat 29 januari 2014 Postat 29 januari 2014 DS18B20 går väl med 0.125grd noggrannhet? Gör det hos mig varje fall och jag kommer ej att behöva ha så noggrant.så är det nog - det jag menade var att skillnaden mellan den "vanliga" termometern och den digitala är 0,5 grader och då menar jag att det spelar ingen roll vilken av dem som är rättMVH Lasse Citera
patrikk Postat 29 januari 2014 Författare Postat 29 januari 2014 hehe ok bara jag som är petig då Citera
jacs Postat 29 januari 2014 Postat 29 januari 2014 Jag ville bara förklara hur noggrann den är och sedan vilken som är "rätt" får var och en bestämma. Citera
patrikk Postat 29 januari 2014 Författare Postat 29 januari 2014 jo det är sant men de ska ner i karet så småningom så ville försäkra mig att den visar rätt eftersom jag ev. kommer att styra min doppvärmare med hjälp av min temp sensor. Det gör ju det hela lite mer viktigt att det är rätt Citera
jacs Postat 30 januari 2014 Postat 30 januari 2014 Se till att du verkligen skyddar den mot saltvattnet för de pajar direkt märkte jag på en jag lekte med i det avseendet. Inväntade samma prylar som pny köpte men de levererades aldrig och hoppas att refund kommer snart. Citera
petnym Postat 30 januari 2014 Postat 30 januari 2014 DS18B20 går väl med 0.125grd noggrannhet? Gör det hos mig varje fall och jag kommer ej att behöva ha så noggrant.Jag tror du gör det klassiska misstaget att blanda ihop upplösning med noggrannhet. De uppgifter jag sett så har den en noggranhet på +-0.5 grad C... (±0.5°C accuracy from -10°C to +85°C). '(Bara för att en apparat visar ett mätvärde med en massa decimaler betyder inte att dom är rätt)... Citera
Janne68 Postat 30 januari 2014 Postat 30 januari 2014 Om man ska vara noggrannhet så utlovas "bara" en noggrannhet på +/-0.5°C, upplösningen kan dock vara ändå ner till 0.0625°C.Så du borde inte ha något problem att hålla koll på att du håller dig på en ganska exakt punkt, men exakt vad den punkten är kan du inte lite på inom mer än med +/-0.5°C om du inte stämmer av din givare mot någon temperaturmätare som du vet är mer korrekt vid den temperatur du vill ha och kompenserar för det absoluta felet i mjukvaran. Det skulle ju räcka att göra den kompensationen i en enda punkt vid din måltemperatur.Men egentligen så kan jag nog tycka att det inte har någon praktiskt betydelse. MVH/JanneEDIT: Peter hann före. :-) Citera
jacs Postat 30 januari 2014 Postat 30 januari 2014 Bra, blandade upplösning med noggrannhet är inte bra alls. Stand corrected, Tackar Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.