Gå till innehåll

Alla ni som har gjort ett eget bygge med temperaturmätare


patrikk

Rekommenderade inlägg

Tänkte höra med alla er som har byggt något som har en temperaturmätare.

själv har jag en DS18b20 som är vattentät. jag kopplade ihop den med min arduino för att testa och mäta lite och jämförde med en annan termometer från en vanlig butik. det skiljer ca 0.5 grader mellan dem. någon som har tips på att ta reda på vilken av dem som är rätt eller mest rätt? (säg inte köp en till får då får jag säkert ett tredje alternativ)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

DS18B20 går väl med 0.125grd noggrannhet? Gör det hos mig varje fall och jag kommer ej att behöva ha så noggrant.

så är det nog - det jag menade var att skillnaden mellan den "vanliga" termometern och den digitala är 0,5 grader och då menar jag att det spelar ingen roll vilken av dem som är rätt

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

DS18B20 går väl med 0.125grd noggrannhet? Gör det hos mig varje fall och jag kommer ej att behöva ha så noggrant.

Jag tror du gör det klassiska misstaget att blanda ihop upplösning med noggrannhet. De uppgifter jag sett så har den en noggranhet på +-0.5 grad C... (±0.5°C accuracy from -10°C to +85°C). '

(Bara för att en apparat visar ett mätvärde med en massa decimaler betyder inte att dom är rätt)...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man ska vara noggrannhet så utlovas "bara" en noggrannhet på +/-0.5°C, upplösningen kan dock vara ändå ner till 0.0625°C.

Så du borde inte ha något problem att hålla koll på att du håller dig på en ganska exakt punkt, men exakt vad den punkten är kan du inte lite på inom mer än med +/-0.5°C om du inte stämmer av din givare mot någon temperaturmätare som du vet är mer korrekt vid den temperatur du vill ha och kompenserar för det absoluta felet i mjukvaran. Det skulle ju räcka att göra den kompensationen i en enda punkt vid din måltemperatur.

Men egentligen så kan jag nog tycka att det inte har någon praktiskt betydelse.

MVH

/Janne

EDIT: Peter hann före. :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...