Gå till innehåll

konstiga värden


arnstad

Rekommenderade inlägg

Det enda jag doserat är ca2 men det var länge sedan och det för för att sänka kh och ja jag ''resettar'' refraktometern med osmos före varje mätning. bytte 20liter på ett 200liters kar 4dl red sea coral pro och då hade jag 1.025 i salthalt , men vet inte om det va 400gram

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Coral pro ska ge ca 12 i KH (för salinitet 35ppm) om man blandar med osmosvatten. Men att du efter ett 10% vattenbyte skulle få KH 15 verkar ju väldigt konstigt. Jag skulle tippa på mätfel.

Sen funderar jag på att du skrev att du använt 4 dl salt till 20 liter vatten. Jag vet inte vad densiteten på saltet är men det verkar vara alldeles för lite salt för till 20 liter ska du ju ha ca 0,75 kg salt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Normalt strävar man väl efter att ligga runt 8-10, men coral pro är ju avsett för snabb tillväxt (delvis på bekostnad av korallernas färger) och har därför höga värden. Om du kollar på hinken så står det vilka värden saltet ska ge för Kh, CA och Mg för olika salthalter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...