Gå till innehåll

Lösa salt i kalkvatten


msen

Rekommenderade inlägg

Om man vill byta ut 1.5 liter saltvatten ur akvariet mot 1.5 liter kalkvatten, är det då problemfritt att ta 1.5 liter kalkvatten och lösa upp saltet där i och sedan hälla det i akvariet eller finns det några kemiska problemas med detta?

En annan fråga angående kalkvatten är vad som händer om man råkar få med lite vitt mjölkigt vatten ur kalkvattensdunken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nej du kan inte göra det, kalkvatten innehåller inte allt som du behöver i salt så halten av allt som saknas i kalkvattnet går ner med 1% per byte i ditt kar.

Dessutom tror jag att du har fel med 1dl som avdunstar. de flesta ligger någonstans runt 2-3% av vattenvolymen i veckan vintertid

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Reuben, minskar dessa ämnen även om jag häller i salt i kalkvattnet?

Kan det bero på att jag har ett lock på mitt akvarium som gör att avdunstningen är så låg? När jag öppnar locket droppar det rejält från undersidan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stoppar du i salt i ditt kalkvatten så får du direkt bildande av kalksten och dina kalciumvärden går ner i botten. Går inte att göra.

Din låga avdunstning beror på ditt lock. Du kommer att få värmeproblem i sommar. Montera in en eller två datafläktar som helst blåser in (då måste du ha utblåshål också) Du kommer då att öka avdunstningen och temperaturen i vattnet kommer att bli bättre under sommaren

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Lasse! Jag misstänkte att det måste vara något lurt med att blanda salt direkt i kalkvatten, det kändes för bra på något sätt :) Vad det gäller avdunstningen så löser det sig nog när jag byter belysning om ca 3 veckor. Då måste jag montera av locket och hänga nya belysningen i vajrar från taket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...