Gå till innehåll

VAd får olika koraller att trivas?


StefanL

Rekommenderade inlägg

Var gång jag tror jag förstå hur det fungerar så inser jag att så inte är fallet.

jag har följande värde

mg 1350, Cal 420, Nitrat 0(på kvällen), fosfat 0,024, alk 7.5, byter 10 %(25 liter vatten i veckan) och adderar ca 10g red sea ABC+ i veckan

mjukis som Sarcophyton, xenia växer som ogräs, trodde skulle vilja ha mer näring

Stjärn polyper, briarium likaså

Flakmonti de samma

Euphyllia clasic, tror den kallas hammer verka trivas men växer inte så mycket

Men min Euphyllia glaberencs tynade bort huvud för huvud på en månad, har den andra krav än hammer? båda står lika ljus 150-200 PAR led , och samma vattenrörelse

behöver de mer aktiv matning?

Sen har min Favia börat tappa vävna, tidigare har den tålt all möjlig misshandel, det ända som är ändrat är LEDen, trodde först att den kommit för när anemonen men den tappar växnad på både sidorna, den står på botten 80-90 Pad, är det för ljust?

Funderrad på att höja No3 men när jag hade högre värde dog min hysterix och montiporan växte inte, någon ide?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker inte du ska ha nollat nitrat utan lite bör du ha.

Jag tycker mina koraller började trivas mycket bättre när jag höjde alk till 9. Det kan såklart ha varit av andra orsaker då jag vet att 9 är högre än i haven. Men det kan ju vara värt för dig att prova att att höja alk.

Vad matar du korallerna med?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du får tänka på att PAR mätning ger inte hela sanningen när du arbetar med LED. De flesta PAR mätare ger inte en rättvisande bild i det blå området. Strålningen är starkare där än vad mätaren visar. En normal vit LED har kanske 50 - 70 % av sina fotoner i det blå området <480 nm. Blandar du då med rent blått så ligger kanske 80 % av dina fotoner i våglängder där PAR mätaren visar fel. Du kommer att få ett vitt ljus ändå men det är väldigt mycket fotoner i det blå området. Varmvita LED har inte lika mycket av sina fotoner inom det här området - kanske bara 20 -30 . Jag tror att det här är lite av anledningen att det finns rapporter att varmvita LED kan ge förbättringar - man minskar intensiteten i det blå området. Det är inom det blåa området (plus 630 - 660 nm) som den huvudsakliga fotosyntesen sker. Jag tror att vi har kommit så långt nu med den här tekniken att vi kommit förbi "lagom" och devisen - desto mer ljus desto bättre - gäller inte längre. Säg att du kör en MH på 150 Watt. Tittar man på spektrat så ligger kanske 15 - 20 % under 480 nm. Räknat mellan tummen och pekfingret så ger det då att ca 30 watt ligger under dessa våglängder. Ca 37,5 Watt med LED där 80 % är under 480 nm ger samma mängd blå fotoner - och det på en mindre yta. Detta förutsatt att effektiviteten är den samma men som utvecklingen är just nu så ger LED dessutom mer fotoner per insatt watt än MH!

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, SenEye presentera IOF en graf med intesisitet per frekvens..

Jag kör 24x3W blått(420nm) på 100% samt 24x3W vitt(5000k-420-630nm) på 80-90% i ett RSM 260 ca 55 cm djup. tror du detta är för mycket ? Det som talar emot det är att mini/Maxi som också står på botten sträcker ut sig som de vill ha mer ljus.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du får tänka på att PAR mätning ger inte hela sanningen när du arbetar med LED. De flesta PAR mätare ger inte en rättvisande bild i det blå området. Strålningen är starkare där än vad mätaren visar. En normal vit LED har kanske 50 - 70 % av sina fotoner i det blå området <480 nm. Blandar du då med rent blått så ligger kanske 80 % av dina fotoner i våglängder där PAR mätaren visar fel. Du kommer att få ett vitt ljus ändå men det är väldigt mycket fotoner i det blå området. Varmvita LED har inte lika mycket av sina fotoner inom det här området - kanske bara 20 -30 . Jag tror att det här är lite av anledningen att det finns rapporter att varmvita LED kan ge förbättringar - man minskar intensiteten i det blå området. Det är inom det blåa området (plus 630 - 660 nm) som den huvudsakliga fotosyntesen sker. Jag tror att vi har kommit så långt nu med den här tekniken att vi kommit förbi "lagom" och devisen - desto mer ljus desto bättre - gäller inte längre. Säg att du kör en MH på 150 Watt. Tittar man på spektrat så ligger kanske 15 - 20 % under 480 nm. Räknat mellan tummen och pekfingret så ger det då att ca 30 watt ligger under dessa våglängder. Ca 37,5 Watt med LED där 80 % är under 480 nm ger samma mängd blå fotoner - och det på en mindre yta. Detta förutsatt att effektiviteten är den samma men som utvecklingen är just nu så ger LED dessutom mer fotoner per insatt watt än MH!

MVH Lasse

Tack för en bra post, innehållsrik som vanligt Lasse.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du får tänka på att PAR mätning ger inte hela sanningen när du arbetar med LED. De flesta PAR mätare ger inte en rättvisande bild i det blå området. Strålningen är starkare där än vad mätaren visar. En normal vit LED har kanske 50 - 70 % av sina fotoner i det blå området <480 nm. Blandar du då med rent blått så ligger kanske 80 % av dina fotoner i våglängder där PAR mätaren visar fel. Du kommer att få ett vitt ljus ändå men det är väldigt mycket fotoner i det blå området. Varmvita LED har inte lika mycket av sina fotoner inom det här området - kanske bara 20 -30 . Jag tror att det här är lite av anledningen att det finns rapporter att varmvita LED kan ge förbättringar - man minskar intensiteten i det blå området. Det är inom det blåa området (plus 630 - 660 nm) som den huvudsakliga fotosyntesen sker. Jag tror att vi har kommit så långt nu med den här tekniken att vi kommit förbi "lagom" och devisen - desto mer ljus desto bättre - gäller inte längre. Säg att du kör en MH på 150 Watt. Tittar man på spektrat så ligger kanske 15 - 20 % under 480 nm. Räknat mellan tummen och pekfingret så ger det då att ca 30 watt ligger under dessa våglängder. Ca 37,5 Watt med LED där 80 % är under 480 nm ger samma mängd blå fotoner - och det på en mindre yta. Detta förutsatt att effektiviteten är den samma men som utvecklingen är just nu så ger LED dessutom mer fotoner per insatt watt än MH!

MVH Lasse

Tack för en bra post, innehållsrik som vanligt Lasse.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det verkar som om dina RB håller 440-450 nm och att de vita innehåller ungefär 25 - 30 procent av våglängder under 480 nm (cirka). Men om du nu kör detta på fullt så kommer du att fördela din insatta watt ungefär 63 procent under 480 nm och 37 procent i våglängder upp mot 700 nm (det mesta inom området 520 - 600 nm) Du bör definitiv köra detta försiktigt i början. Jag skulle lägga mig kring 50 % på de blå och ca 30 % på de vita till en början för att se vad som händer

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var kanske lite otydlig, har kört led:en 10 veckor, startade med lite under 50%, vilket skulle mosvara orginal belysningen( 6x39) t5

höjde till där jag är nu i små steg under 6 veckor.

Frågan är mer om detta är för mycket, skulle kanske minska det blåa till förmån för vitt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...