Gå till innehåll

uvc tips tack


slarvid

Rekommenderade inlägg

Det är framför allt kompaktrörs varianterna som håller dålig kvalité. Kompakt är typ som att älda för kråkorna om man gemför t5. Så om skall köpa ett se då till att det är sv god kvalité samt ej ha kompaktrör. Finns säkert folk som haft tur och dom har fungerat. Men för mig finns inget val och du får värdera bilderna själv

Skickat från min GT-I9305N via Tapatalk

En vara håller inte dålig kvalité vara för att något hänt en person ..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ni får bilda uppfattning själva. Men ett kompaktrör har inte en suck emor t5. Och det är inte bara en som pajat. Främst är det 39 och 44w som pajat. Det är rätt många det hänt för

Skickat från min GT-I9305N via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När det gäller alger så är det främst svävalger som uv:t spränger sönder kan man säga (inget jag skulle använda uv för i saltakvarium) Alltså de som är så små att de ej syns, men som i större mängd gör att vattnet ser grönt ut. Jag tror nog uv:t tar död på en hel del bakterier endast därför jag har uv men under 30w tycker jag det är lite meningslöst. Har du inte prickkänsliga fiskar så tycker jag personligen inte uv är nödvändigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du ska ha känsliga fiskar, som lätt får prick osv JA då är uv en mkt bra hjälp men då menar jag inte ett uv på 9w osv de är i mitt tycke meningslösa. Ska du endast ha det för att döda alger NEJ då är det inte nödvändigt anser jag själv.

Så mysko tycker jag väl inte att det är:smiley24:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Funkar det medd alla uvc? Även de som är för damm och sötvatten? Dum fråga kanske... Men men

Det gör det, men då är det ett uv på 55w och uppåt isf. Damm-uv under 55w är inte ngt vidare men det är som med allt annat om det är ett märke med bra kvalité eller ej, finns mkt skräp-uv bland dammprodukterna. Har nu sett att det är ett så pass litet akvarium du ska ha uv till, så där är frågan om det är lönt att köra uv. Slutsats Uv är bra förutsatt att man ska ha det av rätt anledning, ozon kan jag ej uttala mig om. Har funderat på det till en damm på 25000l tyckte inte det var lönt, ozon till 35l skulle jag aldrig ens komma på tanken på.

Ändrat av DanneI
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är nog möjligt på så liten volym, jag har bara testat 11w på ca 200l en gång det var ingen höjdare. Uv i den storleken är ju ingen stor kostnad så det är ju bara att testa och se om du blir nöjd. Jag tvivlar på att du behöver ngt kraftigt uv/ozon till det akvariet iaf.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bokade ett bättre beggat deltec 10w, har en ställbar eheim som kommer funka till den. Silikonslang is tha shit va?

ozon går bort då själva ozon manicken inte är dyr, men för att köra det säkert känns det som dator är ett måste och då rinner pengarna iväg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...