Guest Postat 9 februari 2014 Postat 9 februari 2014 Det finbs väl någob pump med inbyggd uvc LED doxk väldigt overksam kan jag tänka mig ej provat så kan ej utala migSkickat från min GT-I9305N via Tapatalk Citera
Majki01 Postat 9 februari 2014 Postat 9 februari 2014 Det är framför allt kompaktrörs varianterna som håller dålig kvalité. Kompakt är typ som att älda för kråkorna om man gemför t5. Så om skall köpa ett se då till att det är sv god kvalité samt ej ha kompaktrör. Finns säkert folk som haft tur och dom har fungerat. Men för mig finns inget val och du får värdera bilderna självSkickat från min GT-I9305N via TapatalkEn vara håller inte dålig kvalité vara för att något hänt en person .. Citera
Guest Postat 9 februari 2014 Postat 9 februari 2014 Ni får bilda uppfattning själva. Men ett kompaktrör har inte en suck emor t5. Och det är inte bara en som pajat. Främst är det 39 och 44w som pajat. Det är rätt många det hänt förSkickat från min GT-I9305N via Tapatalk Citera
DanneI Postat 9 februari 2014 Postat 9 februari 2014 När det gäller alger så är det främst svävalger som uv:t spränger sönder kan man säga (inget jag skulle använda uv för i saltakvarium) Alltså de som är så små att de ej syns, men som i större mängd gör att vattnet ser grönt ut. Jag tror nog uv:t tar död på en hel del bakterier endast därför jag har uv men under 30w tycker jag det är lite meningslöst. Har du inte prickkänsliga fiskar så tycker jag personligen inte uv är nödvändigt. Citera
slarvid Postat 9 februari 2014 Författare Postat 9 februari 2014 Mysko tråd. Trodde uv va bra, men om folk som funderar på att köpa uv läser denna tråden kommer ingen köpa uv Citera
DanneI Postat 9 februari 2014 Postat 9 februari 2014 Om du ska ha känsliga fiskar, som lätt får prick osv JA då är uv en mkt bra hjälp men då menar jag inte ett uv på 9w osv de är i mitt tycke meningslösa. Ska du endast ha det för att döda alger NEJ då är det inte nödvändigt anser jag själv.Så mysko tycker jag väl inte att det är:smiley24: Citera
DanneI Postat 9 februari 2014 Postat 9 februari 2014 (ändrat) Funkar det medd alla uvc? Även de som är för damm och sötvatten? Dum fråga kanske... Men menDet gör det, men då är det ett uv på 55w och uppåt isf. Damm-uv under 55w är inte ngt vidare men det är som med allt annat om det är ett märke med bra kvalité eller ej, finns mkt skräp-uv bland dammprodukterna. Har nu sett att det är ett så pass litet akvarium du ska ha uv till, så där är frågan om det är lönt att köra uv. Slutsats Uv är bra förutsatt att man ska ha det av rätt anledning, ozon kan jag ej uttala mig om. Har funderat på det till en damm på 25000l tyckte inte det var lönt, ozon till 35l skulle jag aldrig ens komma på tanken på. Ändrat 9 februari 2014 av DanneI Citera
Majki01 Postat 9 februari 2014 Postat 9 februari 2014 Du får ju helt klart välja själv jag kör 9w på 80 liter inga prick känsliga fiskar . Men det gör helt klart STOR nytta i mitt kar klarare vatten blandannat Sent from my iPad using Tapatalk HD Citera
DanneI Postat 9 februari 2014 Postat 9 februari 2014 Det är nog möjligt på så liten volym, jag har bara testat 11w på ca 200l en gång det var ingen höjdare. Uv i den storleken är ju ingen stor kostnad så det är ju bara att testa och se om du blir nöjd. Jag tvivlar på att du behöver ngt kraftigt uv/ozon till det akvariet iaf. Citera
Guest Postat 10 februari 2014 Postat 10 februari 2014 Jag har just för stunden ett 20w i mitt 250L kar. och med ca 700L/h i flöde fungerar det rätt bra men kommer att uppgradera så snart möjligheten kommer. Citera
slarvid Postat 10 februari 2014 Författare Postat 10 februari 2014 Bokade ett bättre beggat deltec 10w, har en ställbar eheim som kommer funka till den. Silikonslang is tha shit va?ozon går bort då själva ozon manicken inte är dyr, men för att köra det säkert känns det som dator är ett måste och då rinner pengarna iväg. Citera
odel68 Postat 10 februari 2014 Postat 10 februari 2014 Det kommer bli bra, kör med siloconslang mvh Odel. Citera
addo Postat 11 februari 2014 Postat 11 februari 2014 Jag måste tillägga att UVC inte bara dödar levande organismer genom att slå sönder organiska molekyler, det slår även sönder andra organiska molekyler som tex korallgift och gulämnen i vattnet. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.