Halogen Postat 12 september 2005 Postat 12 september 2005 Hej,Vad är bästa medlet/medicinen mot cryptocaryon(parasit)./ Hälsningar Pär Citera
petrol Postat 12 september 2005 Postat 12 september 2005 http://www.reefkeeping.com/issues/2003-10/sp/feature/index.php Citera
greger Postat 12 september 2005 Postat 12 september 2005 u-v sterilisator.Samt icke att förglömma den gamla käpphästen : karantän(för det använder väl alla på den här sajten!) Citera
Halogen Postat 15 september 2005 Författare Postat 15 september 2005 OK,Många bra förslag.....men finns det någon bra medicin mot parasiter som inte slår ut dom nyttiga bakterierna?Jag provade med Sera Oodinopur(kopparsulfat) och sen drog kvävecykeln igång med förhöjd Ammoniak och nitrit som följd. Jag avbröt medicineringen och gjorde stora delvattenbyten, nu har jag stabila värden igen.Däremot så verkar fisken var på bättringsvägen från 6 prickar till idag 1 prick.(Ser ut som saltkorn, mitt på kroppen). / Hälsningar Pär Citera
aengus Postat 15 september 2005 Postat 15 september 2005 exodin är ett kanonpreparat som man även kan ha i revkar. Citera
Niclas Postat 15 september 2005 Postat 15 september 2005 Jag har provat Salifert Stop Parasites som är revsäker och den fungerade för mig, Men vad är det för fisk? Det är ju långt ifrån alltid som man behöver behandla prick t.ex. en del paletter får lite prick bara man stoppar ner handen i burken som sedan går tillbaks. Du skrev att du sett 6 prickar och det låter ju inte som en katastrof riktigt ännu i det stadiet som motiverar medicinering... Mår firren bra nu? Citera
Halogen Postat 15 september 2005 Författare Postat 15 september 2005 Hej Igen,Det är en Moorish Idol och den äter och mår bra i övrigt. / Pär Citera
Niclas Postat 15 september 2005 Postat 15 september 2005 Skönt att den mår bra igen! Moorish är ju tyvärr en fisk som är ganska svår, men fina är dom! Citera
Halogen Postat 15 september 2005 Författare Postat 15 september 2005 OK!Tack för tipsen, jag ska kolla upp var man kan handla dessa preparat.Jag avvaktar dock lite med medicinering, och ser om det blir bra ändå. / Hälsningar Pär Citera
petrol Postat 15 september 2005 Postat 15 september 2005 https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=8394Fortfarande strul? Citera
Niclas Postat 15 september 2005 Postat 15 september 2005 Närmaste butik som har det hemma är Revet i Södertälje, men eftersom Simontorp har det i sitt sortiment så kan din lokala handlare ta hem det. Citera
Halogen Postat 18 september 2005 Författare Postat 18 september 2005 Hej,Nu är alla prickar borta efter ca 3veckor i en salthalt på 1.010. Nu ska jag börka öka salthalten succesivt till 1.023./ Hälsningar Pär Citera
Halogen Postat 25 september 2005 Författare Postat 25 september 2005 Hej,Nu är min Moorish Idol tillbaka i huvudkaret, äter och mår bra!/ Hälsningar Pär Citera
acuario Postat 25 september 2005 Postat 25 september 2005 Man ska inte ha någon fisk i huvudkaret på minst en månad efter att du har haft sjuka fiskar i det. Citera
Halogen Postat 25 september 2005 Författare Postat 25 september 2005 Hmm....Nu är jag inte riktigt med!?....den som var sjuk har gått i ett karantänsakvarium i ca 4 veckor. Dom andra varit OK, hela tiden. Jag har däremot fixat ett UV i huvudkaret vilket jag inte hade tidigare./ Hälsningar Pär Citera
acuario Postat 25 september 2005 Postat 25 september 2005 okey då förstår jag. Mitt svar gällde om du hade tagit ut alla fiskar. Hoppas att det går bra med din botade fisk. Citera
Halogen Postat 25 september 2005 Författare Postat 25 september 2005 OK, kul ändå att få lite tips från en salt-expert!Såg bilderna bra ut?/ Hälsningar Pär Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.