Gå till innehåll

Orange lined cardinal går bort - men varför?


Rekommenderade inlägg

Hej! Jag har äntligen fått mitt första bortfall i oförklarlig sjukdom. När jag kommer hem efter en månads semester (med tillsyn av akvariet) så är en av mina två cardinaler sliten och extremt blek och undernärd, matvägrande, men annars väldigt aktiv. Håller sig framme, bråkas inte på etc. Jag tror ändå det är kört för den och nu efter tre dagar så stod den i ett hörn mellan två stenar. Jag pillar loss den och den flyter upp till ytan, ventlierandes som bara den, men med full färg tillbaka.

Jag fångar upp den och undersöker den, den flyter upp och ner, gör små försök till att simma. Nu går den ensam i en mörk hink med extra syresatt vatten och lite höjd temperatur. La in den i en håv som är nedsänkt så den slipper flyta runt.

Symptom:

dag X

Blek färg

Matvägrande

Undernärd

Lite slitna fenor

dag X+3

Normal färg

Undernärd

Väldigt slitna fenor

Flyter

Energilös

Lossande fjäll

Grumligt vänsteröga

Kraftigt ventilerande

I övrigt bra vattenvärden.

Övriga fisk-invånare visar inga tecken på sjukdom, och dessa är: Zebrasoma xanthurum, Pygoplites diacanthus, Ostorinchus cyanosoma, Acreicthys tomentosus.

Vad tror ni? Kan det vara ren och skär ålderdom. Jag tänker att den kanske inte blivit utsatt av de andra fiskarna (och det är därför inte stressymptom) eftersom den inte gömde sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Jag har äntligen fått mitt första bortfall i oförklarlig sjukdom. När jag kommer hem efter en månads semester (med tillsyn av akvariet) så är en av mina två cardinaler sliten och extremt blek och undernärd, matvägrande, men annars väldigt aktiv. Håller sig framme, bråkas inte på etc. Jag tror ändå det är kört för den och nu efter tre dagar så stod den i ett hörn mellan två stenar. Jag pillar loss den och den flyter upp till ytan, ventlierandes som bara den, men med full färg tillbaka.

Jag fångar upp den och undersöker den, den flyter upp och ner, gör små försök till att simma. Nu går den ensam i en mörk hink med extra syresatt vatten och lite höjd temperatur. La in den i en håv som är nedsänkt så den slipper flyta runt.

Symptom:

dag X

Blek färg

Matvägrande

Undernärd

Lite slitna fenor

dag X+3

Normal färg

Undernärd

Väldigt slitna fenor

Flyter

Energilös

Lossande fjäll

Grumligt vänsteröga

Kraftigt ventilerande

I övrigt bra vattenvärden.

Övriga fisk-invånare visar inga tecken på sjukdom, och dessa är: Zebrasoma xanthurum, Pygoplites diacanthus, Ostorinchus cyanosoma, Acreicthys tomentosus.

Vad tror ni? Kan det vara ren och skär ålderdom. Jag tänker att den kanske inte blivit utsatt av de andra fiskarna (och det är därför inte stressymptom) eftersom den inte gömde sig.

vet jag inte hur gammal denna fisken kan bli, men väldigt många lever upp mot 20 år utan problem så att det skulle vara ålder är svårt att tro.

Hur gammal är fisken? det kan inte vara så att den ätit dåligt från början och först nu börjar visa symtop på undernäring efter en månads slarv? Kan vara att han inte var den starkaste från början men du matar tillräckligt för att den skall få i vanliga fall, men nu när det inte matas lika ofta (från din akvarievakt) så var de andra snabbare / hungrigare och fick i sig hans del av portionen.

Bara en tanke.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kardinalerna, speciellt de långsmala arterna är inte så robusta som man skulle tro. Har haft det problemet med några stycken av den typen också - ser bra ut för att plötsligen dra sig tillbaka och dö. Kardinaler tillhör också de arter som är besvärliga att transportera - troligtvis är de stresskänsliga. Om de kan bli 20 år det tror jag inte utan de har nog en inte alltför lång livslängd. Jag har tolv Pyamas i mitt kar - har haft dem i fyra år. Från början var två av dem ordentligt större men nu är alla lika stora. Jag tror att mina har maxstorlek (eller nära den).

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...