Gå till innehåll

Sjöstjärna = räkmördare?


Zapf

Rekommenderade inlägg

Jag har vid flera tillfällen köpt putsarräkor och eldräkor till mitt akvarium men dom överlever bara 2 veckor på sin höjd. Häromdagen så såg jag att en liten sjöstjärna tagit strupgrepp på en putsarräka (höll den i ett järngrepp) som fortfarande levde. Jag gick emellan med en pinne och räkan stapplade iväg men dog senare på dagen.

Nån som har liknande erfarenheter?

Sjöstjärnorna som jag haft i mängder är 4-5 cm, mörkbruna/svarta, har mycket tunna kroppar och armar och lever i små hålor i stenarna där de kryper in och fiskar med en eller två armar som sticker ut ur hålan. Vad är det för små varelser?

Jag är inte bombis på att det är dom som gör att räkorna dör men efter händelsen ovan har dom blivit starkt misstänkta.

Dom påminner om http://se.reeflex.net/tiere/2647_Ophiocoma_pumila.htm men mina är mindre skulle jag säga. Särskilt lik bilden med handen.

Nu har jag tagit åtgärder och köpt en harlekinräka och jag tror de har minskat i antal. Som mest har jag nog haft 2-300 stycken, överallt typ, men fram tills nu har jag tyckt dom varit lite roliga.

Tar gärna emot tips, råd och teorier.

Ska försöka få dom på bild också.

Med vänlig hälsning. /Pelle

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter en stunds letande hittade jag den här artikeln:

http://www.reef2rainforest.com/2013/08/28/brittle-stars-secrets-of-the-ophiuroidea/

Men det står inget om att dom dödar putsarräkor :-/

Utdrag:

The family Amphiuridae contains numerous small species that vegetatively reproduce in the aquarium. In the absence of specialized predators they can create very individual-rich populations. They are found in sediments, cracks, and crevices, or at the bottom of stony corals, under sponges, algae, or other places where they like to rest and let some of their arms hang in the open water. When they discover suspended food in the water, they begin to wave with their arms or even come completely out of hiding. One of these genera is Amphiura.

17Systematik8.jpgAmphiura specimens on Caribbean sponges in the aquarium.

Representatives of the genus Amphipholis represent the smallest known brittle stars and reproduce well in the aquarium. At least one of the currently 25 species appears occasionally in the trade: Amphipholis squamata. Found in tropical and subtropical seas around the world, it reaches about 12 mm (0.5 in). The body disc measures no more than about 2 mm. These tiny brittle stars live mainly in fine sediments and can generate huge populations in the aquarium. The aquarist gets to see them only when cleaning a filter or moving rock and underlying fine sediments. These brittle stars reproduce vegetatively by division, which can be seen on those specimens that have different arm lengths because they regenerate lost arms.

18Systematik80.jpgThe maximum span of these Amphiura specimens is approximately 1 inch (2.5 cm).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej mina är inte randiga på samma tydliga sätt som på bilden men har en viss randighet på armarna. I övrigt så är de precis lika de som beskrivs i artikeln. Måhända finns det färgvarianter?

Ok kanske jag måste minska mina misstankar. Kanske det bara var en slump jag såg och att en sjöstjärna fick tag på en kanske redan döende räka och att orsakerna till att de dör är andra faktorer?

Antar att du också har räkor i ditt akvarium Lasse.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag tittar på din bild så motsvarar den inte mina eller de jag ser på bilderna. Dina verkar ha "taggar" på armarna - det har jag inte sett hos mina. Ja jag har räkor - just nu en stor putsare och en sk boxarräka (inte mantis). Jag har förlorat räkor under åren men har inte satt det i samband med dessa sjöstjärnor - dödsfallen brukar ske vi skalömnsning och jag har minst en stor pistol i karet - den har jag sett jaga mina andra räkor!

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@ Per: Kan du försöka att ta lite fler bilder där man även ser djuret. Kan vara så att du fått in en annan art med annorlunda beteende och det vore bra att få detta konstaterat. Det finns många exempel på där rovdjur liknar ofarliga arter. Det brukar kallas mimicry och är vanligast när ofarliga organismer försöker se ut/ha samma beteende som farliga arter men det finns exempel på tvärtom också. Exempelvis finns det en fisk som både i beteende och utseende liknar den vanliga putsarfisken men istället för parasiter käkar fjäll.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Håller med om att det inte går att utesluta hur fredliga sjöstjärnorna är förrän jag vet vilken art det är. Läste i boken "starfishes and related echinoderms" ailsa m.clark att vissa arter byter kost när annan föda tar slut. Det öppnar upp möjligheter gällande räkan...Visst ser de annorlunda ut som flera nämnt redan. Ophiotholia (Brittle-Stars) står beskrivet om armar där krokar (taggar) sitter på varje armplatta vars funktion var/är okänd. Svårt dock verkar finnas ca 2000 arter beskrivna.

Mimicry är ett intressant ämne :-)

Med vänlig hälsning, ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske jag äntligen får en anledning att köpa ett mumsigt makro till min EOS 5 :-) Bilderna har jag tagit inzoomat med min Iphone. Det är svårt att hitta in i skrymslena där dom ligger och lurar. Men ibland kommer dom ut :-) Dom har för vana att klättra omkring på min hysterix som fått sina smällar det senaste året.

Men det är ingen annan som varit med om samma fenomen än. Det var lite det jag var ute efter. De små krabaterna blev bekanta när jag köpte ny burk inkl ny sten. Sedan dess har jag inte haft någon större lycka med räkor. Men det bör tilläggas att jag haft en hel del problem med värdena i burken också. Vilket inneburit stora vattenbyten m.m.m.m.

Mimicryspåret är intressant, men då har jag ett problem, jag gillar räkor och diverse smådjur. Läste mig till att harlekin inte äter brittle star (nånting med att de inte har rörfötter).

Kul med lite detektivarbete. Jag får väl prova med nån räka igen när jag nått stabilitet i burken och börjat mata normalt för att utesluta den eventuella faktorn.

Med vänlig hälsning./Pelle

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var iphoneblixten som fuckade upp färgerna. Ledficklampa funkade bättre. Nu liknar den mer bilderna jag hittat på nätet och randigheten framgår bättre.

Nu när jag intresserat mig mer så tycker jag antalet minskat drastiskt. Förut var dom precis överallt. Jag antar att min harlekin också arbetat på utan att jag egentligen märkt av det. Vad stödmatar du med Lasse? Köper du billigare sjöstjärnor på butiken?

ezuta9e9.jpg

Sent from my iPhone using Tapatalk

Ändrat av Zapf
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske jag äntligen får en anledning att köpa ett mumsigt makro till min EOS 5 :-)

Ursäkta att jag lånar tråden. Vill bara rekommendera dig ett Canon EF 100/2,8 USM Macro 1:1. Fantastiskt skarp och bra makro. Kör ett med en EOS 60D. Kan bara drömma om vad du kan göra med en fullsensor. Du kommer ännu närmre. Mvh Uffe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ingen fara Ulf. Jo det är ett sånt jag suktar efter :-)

Har spanat runt på lite närbilder på armarna och det finns lite olika varianter. Några taggiga, andra har mer trådiga armar. Tyckte den här påminde om den jag har. Lite vitare band kanske.

amphiura_filiformis.jpg

Amphiura Filiformis

Inte hittat nåt om att den har putsarräkor som särintresse.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...