Raymond Postat 16 februari 2014 Postat 16 februari 2014 Mina värden I DAGKH 17,2 dKHMagnesium 1350Calsium 460PH 8.0Är det någon som kan ge mig ett råd, om hur jag sänker KH?Har provat bikarbonat i går, när det var 16 dKH! Men som nu då höjt, istället för sänkt...... Blir snurrig på det här.En mjuk korall verkar ha lämnat in helt, antar att det har med mitt höga KH att göra! Citera
DaTrucka Postat 16 februari 2014 Postat 16 februari 2014 Det går ner med tiden.Bikarbonat används till att HÖJA Kh med.Men ett Kh på 17 är näst intill omöjligt.Vad har du för märke på testerna?Använder du osmosvatten?Vad har du i salthalt och vad mäter du med?//Marko 'DaTrucka' (via mobil). Citera
Raymond Postat 16 februari 2014 Författare Postat 16 februari 2014 Helt otroligt....fn det var det jag misstänkte.....att det höjer KH :-( Där ser man hur fel det kan bli :-/Salifert använder jag! Citera
jacs Postat 16 februari 2014 Postat 16 februari 2014 Finns en guide här som förklarar allt om du söker efter saltvattenskemi för dummies tror jag den heter. Men bikarbonaten skall värmas 20% och blandas med resten. Citera
phhasek Postat 16 februari 2014 Postat 16 februari 2014 Sänka KH gör du genom att byta vatten till ett vatten med lägre KH eller vänta tills det förbrukas. Läs på ordentligt innan du doserar kemikalier. Att läsa på är ju stor och kul del av hobbyn . Citera
Claes_A Postat 16 februari 2014 Postat 16 februari 2014 Jag skrev en artikel om det hela när jag försökte få klarhet i alla dessa samband mellan kalcium, magnesium och KH. Där hittar du en stegvis introduktion till ämnet och på slutet i artikeln finns en problemlösningsguide:https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?37401-PDF-om-kalcium-magnesium-och-KH&p=370566&viewfull=1#post370566 Citera
phhasek Postat 16 februari 2014 Postat 16 februari 2014 Finns en guide här som förklarar allt om du söker efter saltvattenskemi för dummies tror jag den heter. Men bikarbonaten skall värmas 20% och blandas med resten.Han har pH=8.0. Om han kör utan att baka bikarbonaten kommer den inte sänka pH mer. Väl? Citera
Raymond Postat 16 februari 2014 Författare Postat 16 februari 2014 Tack för alla svar, ska ta till mig detta..... Jag gör nu ett 10% vattenbyte! Och byter Salt, det jag använde "Instant Ocean" ger enligt uppgift högt KH. Har nu köpt Fauna Marin PÅ Triton Citera
DaTrucka Postat 16 februari 2014 Postat 16 februari 2014 Finns en guide här som förklarar allt om du söker efter saltvattenskemi för dummies tror jag den heter. Men bikarbonaten skall värmas 20% och blandas med resten.Har man inte problem med lågt pH så finns ingen anledning att göra det.Man kan göra det om man vill.Jag har aldrig bakat mitt bikarbonat, ser dock ut som jag kan behöva göra det till mitt nya kar, men det får gå ett tag till innan.//Marko 'DaTrucka' (via mobil). Citera
Claes_A Postat 16 februari 2014 Postat 16 februari 2014 Det där med att baka bikarbonaten ger ju bara en tillfällig effekt på pH jämfört med att inte baka den. Det som händer när den ugnsbakas är att koldioxid lämnar vilket gör att bikarbonaten blir till karbonat. Tillsätter man den sen till akvariet så kan pH öka men bara för en tid. Snart är pH tillbaka på det värde som bestäms av akvarievattnets koldioxidtryck vilket i sin tur bestäms av konsumtion och produktion av koldioxid i akvariet samt rummets koldioxidhalt. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.