Postat 17 februari 201411 Är TÀnkte riva ner min högra ö och istÀllet ta den stenen och fylla pÄ min vÀnstra ö med. TÀnkte sen bygga en revpelare dÀr den vÀnstra ön nu Àr.Funderar pÄ att köra med död sten sÄ att man enklare kan jobba med den nÀr man ska limma ihop den.Skulle gÀrna vilja ha lite tips pÄ följandeTyp av sten: vill ha en riktigt porös typ av sten med mkt ihÄligheter och galna formationer. Kollade lite pÄ pukanisten (se bild) pÄ bulkreefsupply.com och tyckte den sÄg vÀldigt fin ut. NÄgon som vet om man kan fÄ tag pÄ den i europa eller vet om nÄn liknande sten? Lim. Funderar pÄ en kombination av revkeramik och scape foam och sen köra pvc-rör och borra ifall det skulle behövas pÄ nÄgon riktigt galen bit man vill fÄ fast. TÀnkte sen fÀsta basstenarna pÄ en akrylskiva. Har ni tips pÄ typ av "lim" och sÀtt att fÄ ihop stenen pÄ bÀsta sÀtt? Hur pass bra hÄller revkeramik om man skulle jÀmföra med korallepoxy som oftast lossnar jÀttelÀtt? Om den nya döda stenen blir 1/3-del av all sten i akvariet hur pass lÀnge bör jag dÄ kurera den innan jag introducerar den i huvudkaret? Om ni har andra allmÀnna tips ni fÄtt av erfarenhet nÀr ni scapat sÄ dela gÀrna med er
Postat 17 februari 201411 Är Jag har hittat liknande sten pÄ Bromma Zoo, Àven bestÀllt frÄn Aquaristic.net. Man fÄr grÀva runt lite i stenlÄdan (alt. maila och beskriva vad man vill ha). För mig har FM:s reef scape foam funkat bÀst som lim. Det sitter som berget nÀr det torkat och funkar Àven för att fÀsta stenen i akrylskivan.
Postat 17 februari 201411 Är Författare Jag har hittat liknande sten pÄ Bromma Zoo, Àven bestÀllt frÄn Aquaristic.net. Man fÄr grÀva runt lite i stenlÄdan (alt. maila och beskriva vad man vill ha). För mig har FM:s reef scape foam funkat bÀst som lim. Det sitter som berget nÀr det torkat och funkar Àven för att fÀsta stenen i akrylskivan.Har du koll pÄ vad brommas sten heter? Den som Àr hÀr verkar inte likna pukanistenen i alla fall: http://www.zoo.se/levande-sten.html
Postat 17 februari 201411 Är Nej, det finns inte pukani i europa. Men som maglofster skriver sÄ Àr en del sten frÄn aquaristik "pukani-lik". Och i lÄdorna hos triton, bromma & lagret kan man ibland hitta stenar av pukani-typ.
Postat 17 februari 201411 Ă„r Köpte ett gĂ€ng "pukani" pĂ„ zg till mitt bygga i somras. Stod iofs inte pukani pĂ„ lĂ„dan, men ser exakt lika dan ut med hĂ„ligheterna osv. Ăr som "stavar" i stenen Sent from my Xperia Z1 using Tapatalk
Postat 17 februari 201411 Ă„r Författare Köpte ett gĂ€ng "pukani" pĂ„ zg till mitt bygga i somras. Stod iofs inte pukani pĂ„ lĂ„dan, men ser exakt lika dan ut med hĂ„ligheterna osv. Ăr som "stavar" i stenen Sent from my Xperia Z1 using TapatalkUrsĂ€kta ifall det kanske Ă€r en dum frĂ„ga, men vad Ă€r zg?
Postat 17 februari 201411 Är Författare Zoogiganten Sent from my Xperia Z1 using TapatalkJa sjÀlvklart .
Postat 17 februari 201411 Är Om du inte vill ha död sten sÄ finns levandesten pÄ korallfisken 110kr/kg fijisten av mycke fin kvalite stora och smÄ hÄligheter. Men du kanske Àr ute efter just död.
Postat 18 februari 201411 Är Författare Om du inte vill ha död sten sÄ finns levandesten pÄ korallfisken 110kr/kg fijisten av mycke fin kvalite stora och smÄ hÄligheter. Men du kanske Àr ute efter just död.Inget Àr skrivet i sten (haha). TÀnkte mest att det skulle underlÀtta nÀr man bygger men jag kan absolut tÀnka mig levande ocksÄ om den ser ut som jag vill. Tack för tipset
Postat 18 februari 201411 Är Författare Jag har hittat liknande sten pÄ Bromma Zoo, Àven bestÀllt frÄn Aquaristic.net. Man fÄr grÀva runt lite i stenlÄdan (alt. maila och beskriva vad man vill ha). För mig har FM:s reef scape foam funkat bÀst som lim. Det sitter som berget nÀr det torkat och funkar Àven för att fÀsta stenen i akrylskivan.Kan man föresten anvÀnda reef scape foam pÄ blöt sten? FörstÄr att det kanske inte fÀster lika bra men funkar det?
Postat 18 februari 201411 Är Om man torkar av den sÄ den bara Àr fuktig borde det gÄ. Det Àr EXTREMT kladdigt och fÀster bra, Àven pÄ fingrar
Postat 18 februari 201411 Ă„r Ăr det nĂ„got i stil med den sten jag har pĂ„ bakre vĂ€ggen du Ă€r ute efter?Skickat frĂ„n min LG-D802 via Tapatalk
Postat 18 februari 201411 Ă„r Författare Ăr det nĂ„got i stil med den sten jag har pĂ„ bakre vĂ€ggen du Ă€r ute efter?[ATTACH]111357[/ATTACH]Skickat frĂ„n min LG-D802 via TapatalkVet inte, kanske... Lite svĂ„rt att se pĂ„ bilden. Den du har ser rĂ€tt platt ut dock?
Postat 18 februari 201411 Är Jo, den Àr ordentligt platt. Men om jag inte missminner mig helt sÄ fanns Àven tjockare klumpar i butiken. Det Àr död sten frÄn lustgÄrden zoo i eskilstuna. Kanske lÀttare att se pÄ denna bilden?Skickat frÄn min LG-D802 via Tapatalk
Postat 18 februari 201411 Är Författare Jo, den Àr ordentligt platt. Men om jag inte missminner mig helt sÄ fanns Àven tjockare klumpar i butiken. Det Àr död sten frÄn lustgÄrden zoo i eskilstuna. [ATTACH]111360[/ATTACH]Kanske lÀttare att se pÄ denna bilden?Skickat frÄn min LG-D802 via TapatalkJo dÀr var det lite lÀttare att se. Tror inte riktigt det Àr den jag Àr ute efter dock. Tack iaf!
Postat 19 februari 201411 Är Författare TvÄ till frÄgor...FrÄga ett: Tror ni det Àr nÄgon fara ifall nÀr jag satt fast reef scapen i en akrylplatta och sÀtter ner den i akvariet ifall det Àr sand kvar pÄ botten? Min tanke var att skjuta undan sanden sÄ mycket det gÄr men lite sand lÀr ju ÀndÄ hamna under akrylplattan. Kan det bli lika farligt som om man fÄr ett gruskorn under akvariet sÄ att glaset spricker eller Àr den stora skillnaden pÄ vikt sÄ pass stor sÄ att i detta fall Àr det ingen fara? MÄste jag sÄ fall ta ur all sand innan?FrÄga tvÄ: Jag funderar lite pÄ att fÀsta lite torr sand pÄ akrylplattan sÄ att om den blir synlig sÄ ser det lite mer ut som sand Àn en bar platta. Vad bör jag fÀsta det med?
Postat 20 februari 201411 Är Jag tror inte det Àr ett problem med lite sand under, sjÀlv skulle jag dock undvika enstaka korn utan hellre lÀmna ett tunt lager sÄ vikten sprider sig.SjÀlv klöv jag torr sten med en sÄg för att skapa en mer "naturlig" fot som pelaren stÄr pÄ, jag har nog en del sand dÀr under nu Skall du limma sand sÄ kan ett cyanoakrylatbaserat korallim eller likvÀrdigt vara ett alternativ, det har fungerat pÄ min bakgrund mot pvc.Jag har provat en 2 komponent som skall vara revsÀker(epoxy) men den slÀppte frÄn plasten/pvcŽn.Annars kan jag tÀnka mig silikon om du ruggar upp ytan lite eller borrar nÄgra förankringshÄl, fördelen dÀr Àr att du kan skapa lite dimensioner sÄ det inte ser sÄ konstgjort ut.(kör du silikon sÄ kan du Àven lÀgga lite under din pelarplatta sÄ har du en enkel "dÀmpning" som fördelar trycket)//NiXoN
Postat 20 februari 201411 Är Författare Jag tror inte det Àr ett problem med lite sand under, sjÀlv skulle jag dock undvika enstaka korn utan hellre lÀmna ett tunt lager sÄ vikten sprider sig.SjÀlv klöv jag torr sten med en sÄg för att skapa en mer "naturlig" fot som pelaren stÄr pÄ, jag har nog en del sand dÀr under nu Skall du limma sand sÄ kan ett cyanoakrylatbaserat korallim eller likvÀrdigt vara ett alternativ, det har fungerat pÄ min bakgrund mot pvc.Jag har provat en 2 komponent som skall vara revsÀker(epoxy) men den slÀppte frÄn plasten/pvcŽn.Annars kan jag tÀnka mig silikon om du ruggar upp ytan lite eller borrar nÄgra förankringshÄl, fördelen dÀr Àr att du kan skapa lite dimensioner sÄ det inte ser sÄ konstgjort ut.(kör du silikon sÄ kan du Àven lÀgga lite under din pelarplatta sÄ har du en enkel "dÀmpning" som fördelar trycket)//NiXoNBra tips! Tack!NÀr du sÀger cyanoakrylbaserat lim, menar du dÄ sÄnt som man limmar ihop rör med?
Postat 20 februari 201411 Är Loctite eller liknande, finns lite tjockare varianter man brukar limma koraller med.//NiXoN
Postat 20 februari 201411 Är Författare Loctite eller liknande, finns lite tjockare varianter man brukar limma koraller med.//NiXoNjaha du menar superlim? Men det hinner man vÀl inte bre ut pÄ plattan innan det torkar? Tror du inte sÄnt lim man limmar pvc rör kan funka? Det har ju lite lÀgre hÀrdningstid i alla fall
Postat 20 februari 201411 Är Ja det gÄr nog o limma med Tangit men jag Àr sjÀlv inte sÄ förtjust i tanken att ha större mÀngder tangit exponerat direkt mot vattenkolumnen.Det Àr trots allt inte det trevligaste limmet som finns men nu Àr jag kanske bara lite försiktig av mig...//NiXoN
Postat 20 februari 201411 Är Författare Ja det gÄr nog o limma med Tangit men jag Àr sjÀlv inte sÄ förtjust i tanken att ha större mÀngder tangit exponerat direkt mot vattenkolumnen.Det Àr trots allt inte det trevligaste limmet som finns men nu Àr jag kanske bara lite försiktig av mig...//NiXoNDu har sÀkert rÀtt men jag vet dock inte riktigt hur man ska hinna bre ut superlim och sen pÄ med sand innan limmet torkar
Postat 20 februari 201411 Är Jag har gjort det, bara man inte tar en för stor yta per gÄng sÄ funkar det bra.VÀljer man ett tjockare korallim sÄ blir det Ànnu enklare dÄ det tar mer tid för dom o torka.//NiXoN
GĂ„ med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.