Gå till innehåll

Tips om ny reef scape


Vidofner

Rekommenderade inlägg

post-5397-14468932658255_thumb.jpg

Tänkte riva ner min högra ö och istället ta den stenen och fylla på min vänstra ö med. Tänkte sen bygga en revpelare där den vänstra ön nu är.

Funderar på att köra med död sten så att man enklare kan jobba med den när man ska limma ihop den.

Skulle gärna vilja ha lite tips på följande

  • Typ av sten: vill ha en riktigt porös typ av sten med mkt ihåligheter och galna formationer. Kollade lite på pukanisten (se bild) på bulkreefsupply.com och tyckte den såg väldigt fin ut. Någon som vet om man kan få tag på den i europa eller vet om nån liknande sten?
    post-5397-14468932658461_thumb.jpg
  • Lim. Funderar på en kombination av revkeramik och scape foam och sen köra pvc-rör och borra ifall det skulle behövas på någon riktigt galen bit man vill få fast. Tänkte sen fästa basstenarna på en akrylskiva. Har ni tips på typ av "lim" och sätt att få ihop stenen på bästa sätt? Hur pass bra håller revkeramik om man skulle jämföra med korallepoxy som oftast lossnar jättelätt?
  • Om den nya döda stenen blir 1/3-del av all sten i akvariet hur pass länge bör jag då kurera den innan jag introducerar den i huvudkaret?
  • Om ni har andra allmänna tips ni fått av erfarenhet när ni scapat så dela gärna med er :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har hittat liknande sten på Bromma Zoo, även beställt från Aquaristic.net. Man får gräva runt lite i stenlådan (alt. maila och beskriva vad man vill ha). För mig har FM:s reef scape foam funkat bäst som lim. Det sitter som berget när det torkat och funkar även för att fästa stenen i akrylskivan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har hittat liknande sten på Bromma Zoo, även beställt från Aquaristic.net. Man får gräva runt lite i stenlådan (alt. maila och beskriva vad man vill ha). För mig har FM:s reef scape foam funkat bäst som lim. Det sitter som berget när det torkat och funkar även för att fästa stenen i akrylskivan.

Har du koll på vad brommas sten heter? Den som är här verkar inte likna pukanistenen i alla fall: http://www.zoo.se/levande-sten.html

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köpte ett gäng "pukani" på zg till mitt bygga i somras. Stod iofs inte pukani på lådan, men ser exakt lika dan ut med håligheterna osv. Är som "stavar" i stenen

Sent from my Xperia Z1 using Tapatalk

Ursäkta ifall det kanske är en dum fråga, men vad är zg?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du inte vill ha död sten så finns levandesten på korallfisken 110kr/kg fijisten av mycke fin kvalite stora och små håligheter. Men du kanske är ute efter just död.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du inte vill ha död sten så finns levandesten på korallfisken 110kr/kg fijisten av mycke fin kvalite stora och små håligheter. Men du kanske är ute efter just död.

Inget är skrivet i sten (haha). Tänkte mest att det skulle underlätta när man bygger men jag kan absolut tänka mig levande också om den ser ut som jag vill. Tack för tipset

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har hittat liknande sten på Bromma Zoo, även beställt från Aquaristic.net. Man får gräva runt lite i stenlådan (alt. maila och beskriva vad man vill ha). För mig har FM:s reef scape foam funkat bäst som lim. Det sitter som berget när det torkat och funkar även för att fästa stenen i akrylskivan.

Kan man föresten använda reef scape foam på blöt sten? Förstår att det kanske inte fäster lika bra men funkar det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, den är ordentligt platt. Men om jag inte missminner mig helt så fanns även tjockare klumpar i butiken. Det är död sten från lustgården zoo i eskilstuna.

[ATTACH]111360[/ATTACH]

Kanske lättare att se på denna bilden?

Skickat från min LG-D802 via Tapatalk

Jo där var det lite lättare att se. Tror inte riktigt det är den jag är ute efter dock. Tack iaf!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Två till frågor...

Fråga ett: Tror ni det är någon fara ifall när jag satt fast reef scapen i en akrylplatta och sätter ner den i akvariet ifall det är sand kvar på botten? Min tanke var att skjuta undan sanden så mycket det går men lite sand lär ju ändå hamna under akrylplattan. Kan det bli lika farligt som om man får ett gruskorn under akvariet så att glaset spricker eller är den stora skillnaden på vikt så pass stor så att i detta fall är det ingen fara? Måste jag så fall ta ur all sand innan?

Fråga två: Jag funderar lite på att fästa lite torr sand på akrylplattan så att om den blir synlig så ser det lite mer ut som sand än en bar platta. Vad bör jag fästa det med?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror inte det är ett problem med lite sand under, själv skulle jag dock undvika enstaka korn utan hellre lämna ett tunt lager så vikten sprider sig.

Själv klöv jag torr sten med en såg för att skapa en mer "naturlig" fot som pelaren står på, jag har nog en del sand där under nu ;)

Skall du limma sand så kan ett cyanoakrylatbaserat korallim eller likvärdigt vara ett alternativ, det har fungerat på min bakgrund mot pvc.

Jag har provat en 2 komponent som skall vara revsäker(epoxy) men den släppte från plasten/pvc´n.

Annars kan jag tänka mig silikon om du ruggar upp ytan lite eller borrar några förankringshål, fördelen där är att du kan skapa lite dimensioner så det inte ser så konstgjort ut.

(kör du silikon så kan du även lägga lite under din pelarplatta så har du en enkel "dämpning" som fördelar trycket)

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror inte det är ett problem med lite sand under, själv skulle jag dock undvika enstaka korn utan hellre lämna ett tunt lager så vikten sprider sig.

Själv klöv jag torr sten med en såg för att skapa en mer "naturlig" fot som pelaren står på, jag har nog en del sand där under nu ;)

Skall du limma sand så kan ett cyanoakrylatbaserat korallim eller likvärdigt vara ett alternativ, det har fungerat på min bakgrund mot pvc.

Jag har provat en 2 komponent som skall vara revsäker(epoxy) men den släppte från plasten/pvc´n.

Annars kan jag tänka mig silikon om du ruggar upp ytan lite eller borrar några förankringshål, fördelen där är att du kan skapa lite dimensioner så det inte ser så konstgjort ut.

(kör du silikon så kan du även lägga lite under din pelarplatta så har du en enkel "dämpning" som fördelar trycket)

//NiXoN

Bra tips! Tack!

När du säger cyanoakrylbaserat lim, menar du då sånt som man limmar ihop rör med?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Loctite eller liknande, finns lite tjockare varianter man brukar limma koraller med.

//NiXoN

jaha du menar superlim? Men det hinner man väl inte bre ut på plattan innan det torkar? :)

Tror du inte sånt lim man limmar pvc rör kan funka? Det har ju lite lägre härdningstid i alla fall

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det går nog o limma med Tangit men jag är själv inte så förtjust i tanken att ha större mängder tangit exponerat direkt mot vattenkolumnen.

Det är trots allt inte det trevligaste limmet som finns men nu är jag kanske bara lite försiktig av mig...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det går nog o limma med Tangit men jag är själv inte så förtjust i tanken att ha större mängder tangit exponerat direkt mot vattenkolumnen.

Det är trots allt inte det trevligaste limmet som finns men nu är jag kanske bara lite försiktig av mig...

//NiXoN

Du har säkert rätt men jag vet dock inte riktigt hur man ska hinna bre ut superlim och sen på med sand innan limmet torkar
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...