Gå till innehåll

diy kol-filter, tips?


slarvid

Rekommenderade inlägg

Ska nog bygga ett kolfilter. Typ lo-tech om det nu går at göra ett hi-tech.

Första tanken va min eheim compact 1000 som är ställbar. Sen ansluta den med lite slang till mitt bottendammsugar-rör. sen köra påse eller strumpa med kol i.

Kommer det funka, kommer det bli kass?

ideer och tips mottages!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad hade du tänkt dig för resultat? Jag tror på kolfiltrening om många olika koraller i mindre kar..tar bort (hjälper) vid ev kemiskt krig...ett effektivt kolfilter har inte så högt flöde vad jag lärt mig.vad som är optimalt vet jag inte..läst nån gång att man ska typ droppa vattnet genom nån lång smal historia för att få bäst effekt! gud förbjude om det var vid hembränning men jag tror inte det var om sånt jag läste :smiley9:...man byter varje månad typ...det går tydligen att reagenera i ugn vid en viss temp vid en viss tid som jag inte har koll på....annars när det är mättat så funkar det väl som vilket filter som helst ang nitrifiering?bakterier vill ha yta..om det är kol eller plastskedar spelar mindre roll?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kol tänker jag att funkar bra med strumpa vid i nåt starkt flöde.

Om man ska ha reaktor tror jag mer på fosfatmedia eller kanske biopellets eller zeolith/ultralith.

Finns lite på youtube om du söker på diy reactor, man kan typ bara ta en halvliters pet och koppla in pump och göra inlopp/utlopp ... googla lite eller sök i forumet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kolet ska inte rotera eller flöda i reaktorn då det skavs sönder och tar sig in i gälarna på fisken i karet, förutom att ett fint koldamm lägger sig överallt.

Svagt flöde så att det inte gnids ihop som tex biopellets.

Finns en liknade teori om detta HLLE att ta i beaktning...någon form av finfiltrering i utblåset kan vara en god ide

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kz carbon funkar utmärkt att köra svävande i reaktor utan smulande eller damm plus man kan köra 50% av mängden i förhållande till om man kör det i påse. Samt man slipper knåda påsen för att få nya ytor på kolet.

Så det beror på vilket kol man använder

Såg på tuben att dom byggde ett filter av ett 5dl mått (finns på ica)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...