Sune Postat 30 oktober 2012 Postat 30 oktober 2012 Jag har tänkt på den modulen också, tror den går bra att använda. // DanneOch så är du schyst mot butiken och köper nya nivåvakter, du kan inte reklamera något som du bränt för att du inte visste hur du skulle koppla, nu kommer dom säkert ta det som reklamation men om alla gör så så kommer priserna att gå upp och JAG får betala mer nästa gång jag köper // Danne Citera
Alfons Postat 30 oktober 2012 Postat 30 oktober 2012 Bara en tanke, anser ni som kört denna varianten att det är nödvändigt att ha en extra nivågivare med brytande funktion vid för hög nivå? Och om ni anser det, då kopplas väll den bara i serie med den andra nivågivaren?//RobbanAng tidsströmbrytaren som kvalle la upp så står det att den max fixar 3A. Enligt Stig så drar ju pumpen mycket mer vid uppstart, hur funkar detta?//Robban Citera
Benighted Postat 30 oktober 2012 Postat 30 oktober 2012 [ATTACH=CONFIG]84942[/ATTACH]men ´blir inte detta ett problem med trafon? så 1A är okej och inte 650ma?får ursäkta mina korkade frågorKorrekt kopplingschema.Trafon ska i detta fallet vara minst så att den klarar av att driva både pumpen och spolen på reläet, så har man en 700mA spole så måste man ha en nätdel/trafo som klarar av att driva 2.7A, eller 12V*2.7A = 32.4W... Förstår att det finns en del förvirring kring detta med ström och nätdelar osv, man måste förstå att det finns CV (konstant spänning) och CC (konstant ström) nätdelar, det normala är konstant spänning, det gör att nädelen driver med den spänning som står på, strömmen beror helt på hur mycket effekt (Watt) som saken man driver drar, så här är det viktigt att man har en nätdel som klarar MER ÄN det man driver drar med, för det man driver drar den strömmen den begär, om nätdelen inte har en inre strömbegränsning så överhettar man nätdelen.... Det andra, MYCKET ovanligare fallet är nätdelar med CC, konstant ström, det som gör att många här tänker på att strömmen som står på ska vara begränsad är att just LED är en sak som oftast drivs med konstant ström, i dessa fall ser nätdelen till att driva utgången med den märkta strömmen, och varierar spänningen så att strömmen hålls...Så står det att den lämnar ut 12V 3A på en nätdel då är det en KONSTANT SPÄNNINGS nätdel, det är normalfallet för saker ni köper utom LED drivare... På en konstant ström nätdel skriver dem ut vilken ström den ger ut (ev tillsammans med maximal utspänning), så typ 750mA (24V max)....Och till alla som läser denna tråden, känner ni er inte trygga med vad ni gör, tänk till både en och två gånger innan ni gör det, eller fråga nån som har god koll på el att kontrollera allt först. Spänningen är inte farlig i dessa fall med 12V, men man måste veta att man inte överbelastar nätdelen, oftast händer inget annat än att den slutar fungera, men är det en snikvariant så finns en liten risk att det startar en brand... Citera
Alfons Postat 30 oktober 2012 Postat 30 oktober 2012 (ändrat) Tack för ett mycket informativt svar Jani! Men om vi säger som så att man köper reläet som visades ovan (MAX 3A, 12-24V) http://www.kjell.com/sortiment/el/elektronik/moduler/kemo-m113-p88113#ProductDetailedInformationoch ska koppla detta till en biltema pentrypump (12V, 2A) Samt ha en brytning via 2 st nivågivare (MAX 100V, 1A) http://www.kjell.com/sortiment/el/elektronik/elektromekanik/strombrytare/nivabrytare/nivastrombrytare-p36037. Så innebär detta att jag bör ha en trafo som ger ut 12V, 7A för att klara av strömmar från både pentrypump, nivågivare och relä i och för sig kopplas allt i serie så hur funkar det? Samt att man då inte ska bränna nivågivare och relä? Eller är det någon som vill hjälpa mig att räkna på detta och förklara hur man räknar för att få rätt dimension på komponenter samt trafo?Ser kopplingsschemat korrekt ut? Vad anser ni det krävs för trafo? synpunkter?//Robban Ändrat 30 oktober 2012 av Alfons Citera
Alfons Postat 30 oktober 2012 Postat 30 oktober 2012 Denna nätadapter borde väll fungera till mitt kopplingsschema?http://www.kjell.com/sortiment/el/stromforsorjning/nataggregat/ac-dc/fast-utspanning/switchad-natadapter-30-w-p44719Hade den nätadaptern även fungerat till Kvalles lösning till den varianten av Relä?//Robban Citera
Benighted Postat 30 oktober 2012 Postat 30 oktober 2012 (ändrat) Som det är nu så matar du inte pumpen med nånting, så du får kapa en av ledningarna till pumpen, koppla in ledningar ifrån trafon till de två ändarna som skapas.. Sen ska man enligt databladet sätta dit en 0.5A säkring på ingången till reläet... De lösa ändarna längst till vänster vara ihopkopplade om man ska ha en timer på under 10minuter, annars ska man ha en potentiometer där..Nätdelen: Läser man databladet ska reläet dra 80mA max, men då man ska avsäkra den med 0.5A så räkna på 0.5A för den + pentrypumpens 2A så den måste klara minst 2.5A eller 30W...För säkerhets skull skulle jag sätta dit en vanlig timer vid vägguttaget som gör att man bara driver grejen några minuter åt gången (ungefär så länge som det tar att fylla på det avdunstade vattnet) en eller ett par gånger om dygnet för att minimera risken att det pumpar över... Tiden som reläet maximalt ska vara igång efter att man triggar "start" ska nog inte vara jättelång (jag skulle ha kanske 10-30 sekunder för att fylla på lite mer än precis att den sluter igen, om man tar lång tid kommer den fortsätta fylla på tills "stop" brytarn nås (som jag antar att du ska ha som säkerhetsstopp)... Tiden reglerar du med potentiometern på sidan av reläet...Och som vanligt frånsäger jag mig allt ansvar om det blir problem för eventuella hemmabyggen, man bör känna sig trygg med sin lösning och alltid testa den noga innan man lämnar den utan direkt uppsikt... (jag vet att jag är fånig med detta, men hamnar i att jag vill hjälpa så det blir rätt om man ska göra det, men samtidigt inte känna mig ansvarig för eventuell fel som görs)... Ändrat 30 oktober 2012 av Benighted Citera
Alfons Postat 30 oktober 2012 Postat 30 oktober 2012 Återigen mycket bra och tydlig information från Jani. OM jag nu har lyckats förstå detta rätt så har jag gjort 2 stycken kopplingsscheman som förhoppningsvis kan hjälpa folk framöver.Rätta mig om jag har ritat fel så får jag rätta igen. MENkopplingsschema för Kemo M113: Kopplingsschema Relä 12V (15A,125V):Bör reläet i detta kopplingsschemat vara NO eller NC? Citera
Sune Postat 30 oktober 2012 Postat 30 oktober 2012 Ser bra ut! Men om du ska ändra så är relät ett växlande, dvs det har 5st kontakter och är både NO och NC i samma relä. Men i det schemat du gjort så ska du använda den som NO./ Danne Citera
Alfons Postat 30 oktober 2012 Postat 30 oktober 2012 Attans! Försökte bara få bilden av funktionen enligt kvalles schema för har ej reläet här så jag ser hur den ser ut. Enligt er som provat, är det vettigare rent säkerhetsmässigt att köra på den dyrare varianten samt då att man kan ställa tiden på brytningeneller det är mest skit samma utan beror mer på hur stor tekniknörd man är? Citera
Benighted Postat 30 oktober 2012 Postat 30 oktober 2012 Ser korrekt ut...Reläet bör för säkerhets skull alltid vara NO (normalt öppen) så all ström i normalnivån är avstängd, när vattennivån sjunken så går ström igenom och aktiverar spolen som då kopplar på strömmen till pumpen... Annars måste spolen vara aktiverad hela för att inte pumpen ska gå igång, så om en sladd lossnar eller nån komponent fallerar kommer pumpen vara igång konstant... Man behöver bara skifta nivåmätarnas läge för att ända från NO till NC koppling på relät, men använd för säkerhets skull NO som sagt... Citera
Benighted Postat 30 oktober 2012 Postat 30 oktober 2012 Problemet med den med vanliga reläet är att den kopplar på och av direkt så den slutar pumpa när första vågen får den att slå om, för att sen slås på igen och så vidare, som man KAN få att pumpen och reläet slår av och på många gånger innan den stannar, och den kommer vilja slå på oftare än om man låter vattennivån stiga kanske 1cm ovanför nivån där nivåbrytaren slår över, så jag ser ett värde i att använda timer-reläet och trimma in den så det stiger som sagt nån cm över omslagsnivån, på så sätt får man in hysteres i systemet... Citera
Alfons Postat 30 oktober 2012 Postat 30 oktober 2012 Tack för all hjälp, Kommer kasta upp bilder på "osmolatorn" så småningom efter inhandling och uppkoppling vilket kommer ske i nästa vecka så fler kan se hur det ska se ut. =)Man kan ju alternativt sätta flottören i någon typ av rör för att minska vågsvallet, dock finns risken att flottören hänger sig i röret?Själv kommer jag nog köra på den dyrare varianten, Ingen som vet om det finns någon billigare nätadapter än den jag hittat? (har letat på biltema, jula, claes ohlson och Kjell. Men med 12V 2500mA så är detta den bästa på de ställena) Citera
HumAnyt Postat 30 oktober 2012 Postat 30 oktober 2012 Varför inte bara denna istället? Funkar kanon, nivån hålls på 1-2cm nivån? http://www.fish-street.com/dual_senor_electricty_auto_water_filler?category_id=139Känns lite enklare Eller denna som är en helt ny variant, med varning och trippla sensorer? http://www.fish-street.com/triple_sensor_electrontic_dc_auto_water_filler?category_id=139 Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.