Gå till innehåll

Nivågivare Clas Ohlson


Robert Lennqvist

Rekommenderade inlägg

Hej!

Nån som använder Clas Ohlsons nivågivare för att reglera automatisk vattenpåfyllning?

Tänkte bygga en egen med microbrytare och någon slags flotör. Men så såg jag att Classe säljer nivågivare klar att koppla in till ett typ ett relä.

Funderar på plasten den är gjord av, nån som vet om den är saltsäker?

/Robban

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 162
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Numret på nivåvakten är 22-3391 pris 198:-

Sedan så köper du ett Skymningsrelä 32-3408 49:-

Skruva upp Skymningsreläet, be en kompis som kan löda att ta bort ljusmätaren (den yttersta lilla saken) på kretskortet som sitter i Skymningsreläet. Där löder du istället fast sladdarna från nivåvakten, +- spelar ingen roll.

Om du vill kan du förlänga sladden för att slippa ha uttaget så nära nivåvakten.

Vips så har du en nivåvakt för 250:- som går på lågström som kan fylla på avdunstat vatten eller bryta elen på en pump om något skulle gå galet eller något annat smart användningsområde.

Lycka till

post-839-14468912260595_thumb.jpg

post-839-14468912260636_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu gör du rätt för ditt namn ! Low-budget !

Numret på nivåvakten är 22-3391 pris 198:-

Sedan så köper du ett Skymningsrelä 32-3408 49:-

Skruva upp Skymningsreläet, be en kompis som kan löda att ta bort ljusmätaren (den yttersta lilla saken) på kretskortet som sitter i Skymningsreläet. Där löder du istället fast sladdarna från nivåvakten, +- spelar ingen roll.

Om du vill kan du förlänga sladden för att slippa ha uttaget så nära nivåvakten.

Vips så har du en nivåvakt för 250:- som går på lågström som kan fylla på avdunstat vatten eller bryta elen på en pump om något skulle gå galet eller något annat smart användningsområde.

Lycka till

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad bör man lämpligen ha förpump till en sådan? Den som följer med med i (AM) SP3000 ligger ju på ca 3-4L/H om jag minns rätt. Svårt å få tag på en såpass lågpumpande pump. Men det kanske går lika bra med en 400L/H-pump, bara det att den får gå lite kortare perioder...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du kör classe-osmolatorn så har du ju slipper du ju krånglet med omvandling till 12 volt,eftersom skymningsreläet har ett 220 uttag så du kan koppla in vilken akvariepump som helst (typ maxijet).

om du prompt ska ha en 12volt så har biltema en vit smal pump med hög tryckhöjd som passar direkt i dunken, nr 25-980 pentrypump för 80 spänn

Man kan också vidareutveckla klasse-osmolatorn med 2 nivåvakter i serie

(man vänder ena flytkroppen, så att den bryter i uppåtläge)

så har man även överfyllnadsskydd!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ska inte köra med skymningsreläet. Här ett annat relä med förstärkt isolation för nätspänning mellan spole och kontakter jag kan använda. Har redan ett power supply som jag kan ta ut 12 V, 10-15 A ur som jag redan driver diverse fläktar med. Var därför jag kände att det skulle vara smidigt med en 12 V pump.

Annars har jag pumpar som drivs med nätspänning ligger klara att koppla in.

Ska spana in den pumpen, tack för tipset!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad bör man lämpligen ha förpump till en sådan? Den som följer med med i (AM) SP3000 ligger ju på ca 3-4L/H om jag minns rätt. Svårt å få tag på en såpass lågpumpande pump. Men det kanske går lika bra med en 400L/H-pump, bara det att den får gå lite kortare perioder...

Jag kör med en vanlig maxijet pump 600 l/h, den går väl i en sekund eller två när givaren sätter igång den. Fungerar utmärkt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Numret på nivåvakten är 22-3391 pris 198:-

Sedan så köper du ett Skymningsrelä 32-3408 49:-

Skruva upp Skymningsreläet, be en kompis som kan löda att ta bort ljusmätaren (den yttersta lilla saken) på kretskortet som sitter i Skymningsreläet. Där löder du istället fast sladdarna från nivåvakten, +- spelar ingen roll.

Om du vill kan du förlänga sladden för att slippa ha uttaget så nära nivåvakten.

Vips så har du en nivåvakt för 250:- som går på lågström som kan fylla på avdunstat vatten eller bryta elen på en pump om något skulle gå galet eller något annat smart användningsområde.

Lycka till

Tänkte på skymningsreläet, är det isolation mellan ljussensorn (den punkt du ansluter nivågivaren till) och nätspänningen? Annars har du i värsta fall nätspänningspotential på nivågivaren. Men nivågivaren kanske klarar att hålla förstärkt isolation mellan de ledande delarna och vattnet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,när du använder C Olssons nivåvakt är det bra att köra ett tidrelä om du kör med 12v,dom har en förmåga att bränna sönder annars ,jag har förbrukat några innan jag gick över till att använda ljusrelä,nu har det funkat i snart 5 år utan problem,fick byta ljusrelä 1 gång när jag fick vatten i den.Mvh Stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker likt övriga att det verkar vara en utmärkt ide (skymmningsrelä och nivågivare). Är dock inte så bra på el... Ser man vad man ska göra medans man håller på? Enligt Jakens beskrivning så verkar det ju som att t.om. jag skulle våga prova på :). Undrar över hur pass fel det kan bli i värsta fall om man löder fel osv...

/Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...