Gå till innehåll

Nivågivare Clas Ohlson


Robert Lennqvist

Rekommenderade inlägg

Du har ju låg spänning mellan nivåvaktens två ledningar men vänder du stickkontakten fel blir den spänningsförande med 230 volt.

Var det jag misstänkte, jobbar i elsäkerhetsbranshen och lyssnade med kollegor som jobbar med den här typen av utrustning. Det förekommer båda varianterna på marknaden. D v s både de som har förstärkt/dubbel isolation mellan nätspänningsförande delar och fotodioden, samt de som inte har någon isolation alls mellan dessa delar. Då låter man istället plasthöljet runt produkten utgöra isolation.

Vet inte exakt hur just den här ser ut. Men om det finns en isolation bör ni kunna se en krypsträcka på minst 4-5 mm mellan fotodiodelektronik och nätspänningselektronik. Samt att det borde sitta en liten transformator som driver fotodiodkretsen.

I annat fall kan det vara så att man inte mäter några högre spänningar över själva fotodioden, men som Stig skriver kan det räcka med att vända stickproppen fel. Alternativt att man får ett komponentfel i den och vips så är nivåvakten spänningssatt med 230 V relativt jord. Tycker jag skulle kännas lite obehagligt med tanke på det vatten och salt som är inblandat. Händer det en olycka blir det lite svårt att hävda att man uppfyller lågspänningsdirektivet med en sån konstruktion :)

Men som sagt, vet inte hur just det här skymningsrelät är konstruerat, vill bara att jag ville belysa risken med det hela.

/Robban

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 162
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Var tvungen att besöka clas ohlson idag.. skymningsreläet + nivåvakten funkar 100% kanonlösning! kul med konkurrens till så kallade akvarie osmolatorer som oftast kostar skjortan... Hade en tunze osmolator / nivåvakt för 5-10 år sedan som kostade 3500:- ny, så 250:- känns som utveckling, köpte även ett tvåpack digitala timers för 89:-...

Mvh. Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är ledsen att jag uttryckte mig oklart. Jag menade att om man vänder 230 voltkontakten fel får man ut 230 volt till nivåbrytaren.

Jag kan inte tänka mig att ljusreläet har transformator + optokopplare, det kostar ju pengar.

Men det är ju lätt att se när man öppnar den för att byta bort fotomotståndet. Finns det en transformator i är det ju lugnt men annars skulle i alla fall inte jag använda den.

För eller senare glömmer i alla fall jag hur kontakten skall vara vänd och enligt lagen om alltings jäklighet är det ju då den pajar.

Linnex har ju en smart konstruktion som fungerar utan ström. Varför inte testa den?

Stig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kanske finns flera olika skymnings reläkonstruktioner hos clas,

men den jag köpte i våras för 49 spänn har en fotocell(numera nivåvakten) kopplad till en Op som styr en tyristor som bryter/sluter strömmen på 230 uttaget.

på den spelar det ingen roll hur man vänder kontakten,det är fortfarande ingen spänning på nivå-sensorn (jo typ 3volt för att styra op:n).

Däremot bör man kanske som Robban påpekar, kolla den här konstruktionen lite nogrannare in alla börjar bygga DIY-osmolator!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Först vill jag säga att jag har jobbat med profesionellt konstruktionsarbete

inom data/elektronik i allt för många år ;-| !

Skulle jag konstruera en sådant skymmningsrelä,

så skulle jag göra en oisolerad konstruktion mellan

ljusensorn och triac-en.

Detta för att göra den så billig som möjligt.

Detta innebär att ljusensorn kan bli spänningsförande,

beroende på hur man vrider ~230 VAC kontakten i väggen.

Jag håller helt med Stigigemla att risken är stor att nivågivaren

blir strömförande med 230 VAC.

Jag avråder starkt att göra dessa koppling och ni inte vet exakt vad ni gör.

Ska ni ändå hålla på att leka med döden, så kan ni gör följande tester:

1) Mät spänningen mellan en sladd till ljussensorn och

med det ena stiftet i vägguttaget.

2) Mät spänningen mellan den andra sladden till ljussensorn och

med samma stift i vägguttaget.

3) Upprepa 1 och 2 fast mät mot det andra stiftet i vägguttaget.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad menar du med att det inte är någon spänning på ljussensorn ? 1 eller 2 ?

1) Är det ingen spänning över ljussensorn ?

2) Är det ingen spänning mellan ena eller andra anslutningen på ljus-sensorn och nollan eller fasen i vägguttaget ?

(4 st tester bör alltså göras)

Spänningen över ljussensorna är helt oväsentligt (enligt 1)

dock verkar det rimligt att den är bara några volt.

Är den strömförande enligt 2, så ska man inte koppla in den.

Skulle den inte vara strömförande enligt 2,

så bör ändå inte koppla in den, då den interna isoleringen (troligen med optokopplare eller trafo)

kanske inte uppfyller de isolationskrav som högspänningsutrustning ska göra.

Exempelvis så ska trafon vara dubbelisolerad,

då den är så liten att isolationsavstånd omöjligt kan uppfyllas.

Är trafon enkelisolerad kan ett "enkelt" överslag i trafon

göra att nivågivaren blir spänningsförande.

Är den konstuerad med en optokopplare som isolator,

så är det mer sannoligt att den kan uppfylla isolationskraven,

men det vet man inte och troligen är den inte testad,

då detta inte är något krav för att få utrustningen CE eller S-märkning.

Det kanske finns flera olika skymnings reläkonstruktioner hos clas,

men den jag köpte i våras för 49 spänn har en fotocell(numera nivåvakten) kopplad till en Op som styr en tyristor som bryter/sluter strömmen på 230 uttaget.

på den spelar det ingen roll hur man vänder kontakten,det är fortfarande ingen spänning på nivå-sensorn (jo typ 3volt för att styra op:n).

Däremot bör man kanske som Robban påpekar, kolla den här konstruktionen lite nogrannare in alla börjar bygga DIY-osmolator!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har ett annat skymningrelä liggande i garaget,jag ska öppna det och mäta,så får vi se om det är likadant.

men det är precis som du säger,att om det inte finns nån isolationstrafo mellan triac-en och fotocellen,så kan det bli bli problem!

Så det är nog läge att avvakta med DIY:andet tills problemet är löst!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har nu dissikerat ljusrelä nummer två,

en annan 50kronors konstruktion från clas O.

den saknar trafo, och där händer precis det som Uffe2 beskriver när man mäter mellan uttaget och fotocellen att det finns 230 volt - så med tanke på att nivå-vakten är märkt med max 110 volt så kräver nog den här konstruktionen ytterligare några modifieringar innan den är säker att använda!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej det finns säkert olika fotoceller på marknaden ,men vitsen är ju att det är lågspänning på fotocellen ,jag vet att saltvatten o ström är en dålig komination, men då är risken betydligt högre att använda dränkbara pumpar o doppvärmare för då kör man 220 v rakt ned i akvariet och en doppvärmare har bara en påträdd gummi hatt, sladdar till akvarie pumpar har inte mer skydd än en lampsladd.Många skulle säker tycka att det skulle kännas väldigt obehagligt att ha förlängnings sladden till TVn i ned stoppat en bit i akvariet, Elsäkerheten är A ochO det ska man aldrig fuska med, Alla hemmabyggen är inte säkra så man ska vara försiktig,men saltvattens akvarister verkar vara allergiska mot saker som det inte står salt på,nämn dammpump så är det billig skit,förstår inte skillnaden mellan Eheims 1060 och deras dammpump förutom att den kan vara billigare och har 10m riktig kabel för utomhus bruk.Jag har alltid letat genvägar ,och tillverka själv är lika kul som akvariet och det blir alltid bättre än att köpa,det är samma med doser pumpar,dom bästa finns inom industrin eller sjukvården,men det finns många som inte skulle godta detta för den är inte till akvarie.nu menar jag inte att allt håller dålig kvallité men man ska inte stirra sig blind ,det finns massor ev bra ha saker om man letar lite.tex två doser pumpar av indstrikvalité alla värden helt steglösa pris a 5kr,titta nästa gång ni slänger skräp det finns massor men inte till saltvatten.Mvh Stefan

post-1262-14468912262333_thumb.jpg

post-1262-14468912262413_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej det finns säkert olika fotoceller på marknaden ,men vitsen är ju att det är lågspänning på fotocellen ,jag vet att saltvatten o ström är en dålig komination, men då är risken betydligt högre att använda dränkbara pumpar o doppvärmare för då kör man 220 v rakt ned i akvariet och en doppvärmare har bara en påträdd gummi hatt, sladdar till akvarie pumpar har inte mer skydd än en lampsladd.Många skulle säker tycka att det skulle kännas väldigt obehagligt att ha förlängnings sladden till TVn i ned stoppat en bit i akvariet, Elsäkerheten är A ochO det ska man aldrig fuska med, Alla hemmabyggen är inte säkra så man ska vara försiktig,men saltvattens akvarister verkar vara allergiska mot saker som det inte står salt på,nämn dammpump så är det billig skit,förstår inte skillnaden mellan Eheims 1060 och deras dammpump förutom att den kan vara billigare och har 10m riktig kabel för utomhus bruk.Jag har alltid letat genvägar ,och tillverka själv är lika kul som akvariet och det blir alltid bättre än att köpa,det är samma med doser pumpar,dom bästa finns inom industrin eller sjukvården,men det finns många som inte skulle godta detta för den är inte till akvarie.nu menar jag inte att allt håller dålig kvallité men man ska inte stirra sig blind ,det finns massor ev bra ha saker om man letar lite.tex två doser pumpar av indstrikvalité alla värden helt steglösa pris a 5kr,titta nästa gång ni slänger skräp det finns massor men inte till saltvatten.Mvh Stefan

Alltför sant. Försöker själv undvika dränkbara pumpar i karet. Allt dränkbart är inte DRÄNKSÄKERT. Har två st Aqua-Bee 2000 under vattenytan (skummarpump och filterpump) och det är två för mycket. I nästa kar kommer jag inte ha några kablar eller elmotorer i kontakt med vatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad menar du med att det inte är någon spänning på ljussensorn ? 1 eller 2 ?

1) Är det ingen spänning över ljussensorn ?

2) Är det ingen spänning mellan ena eller andra anslutningen på ljus-sensorn och nollan eller fasen i vägguttaget ?

(4 st tester bör alltså göras)

Spänningen över ljussensorna är helt oväsentligt (enligt 1)

dock verkar det rimligt att den är bara några volt.

Är den strömförande enligt 2, så ska man inte koppla in den.

Skulle den inte vara strömförande enligt 2,

så bör ändå inte koppla in den, då den interna isoleringen (troligen med optokopplare eller trafo)

kanske inte uppfyller de isolationskrav som högspänningsutrustning ska göra.

Exempelvis så ska trafon vara dubbelisolerad,

då den är så liten att isolationsavstånd omöjligt kan uppfyllas.

Är trafon enkelisolerad kan ett "enkelt" överslag i trafon

göra att nivågivaren blir spänningsförande.

Är den konstuerad med en optokopplare som isolator,

så är det mer sannoligt att den kan uppfylla isolationskraven,

men det vet man inte och troligen är den inte testad,

då detta inte är något krav för att få utrustningen CE eller S-märkning.

Då jag till vardags jobbar med just S-märkning och elsäkerhetsutvärderingar kan jag inte annat än att instämma.

Att bygga en osmolator med den här typen av skymmningsrelä kan i värsta fall bli LIVSFARLIGT.

Även om man kanske inte får en farlig ström i sig när man tar på fotocellsanslutningen så kan t ex ett åsknedslag eller annan transient på elnätet göra att någon av de halvledare som begränsar strömmen kortsluts och utan att man vet om det kan man ha 230 V på nivågivaren. Classes nivågivare har märkspänning 120 VAC, det innebär att den inte är konstruerad för att isolera 230 V med förstärkt/dubbel isolation vilket krävs om den ska få vara berörbar.

Kan som kuriosa nämna att en dubbel/förstärkt isolation som uppfyller kraven ska klara ett spänningsprov minst 2 200 V (beroende på produktstandard) mellan 230V och den sida som fotodioden sitter på. Några simpla halvledare som en triac och diverse transistorer mm kommer kortslutas omedelbart vid en sådant prov. Provet är delvis avsett att simulera just transienter på elnätet.

Nu har jag sagt mitt om detta, hoppas att det har tydliggjorts att det är klart olämpligt och livsfarligt att ge sig in i att konstruera något dyligt om man inte är stensäker på att ovanstående kriterier uppfylls. Det är oftast en kombination av flera tillfälligheter som skapar olyckan...

/Robban

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det kan nog vara bra att få igång en debatt om elsäkerheten i våra (salt)akvarium runt om i riket!

Om vi nu återgår en stund till "classe-osmolatorn" som drog igång diskussionen, så ska det ju påpekas att i fungrande skick (eller i bästa fall) så är det bara lågspänning på själva nivå-avkännaren - men om oturen skulle vara framme och man samtidigt har en annan komponent i akvariet med, låt säga en brist i den elektriska isoleringen, så kan olyckan kanske vara ett faktum.

Åska är ju ett annat sätt att få utrusning som är på gränsen att ta "steget över"

Olyckor är ju ofta ett resultat av att saker som inte händer, just händer!

Jag har själv stått med händerna i karet när en turbelle "utombordare" föll i vattnet för att jag varit för lat för att skruva dit fästet och bara hängt fast den med den lilla plastskruven på undersidan över akvariets kant.

jag ser ofta doppvärmare som har en "max djup" markering liggande på botten i 60cm djupa kar,eldosor bakom akvariet fulla i saltavlagringar,Mh armaturer hängande 5 cm över vattenytan på ett bubblande kar med hur mycket avdunstning som helst etc,etc listan kan göras lång.

Så det kanske är läge att rannsaka elsäkerheten i ditt kar!

Sverige behöver fler saltakvarister - inte färre

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Helt rätt Greger,vill bara säga den osmolatorn är gjord till mitt akvarie och ingen annans,men elsäker het är viktigt,använder bara förgreningsdosor med överspännings skydd o manuell återställning,det slarvas välldigt med el säkerhet,om det blir blixtnedslag så stoppar jag nog inte fingrarna i akvariet det första jag gör inte heller om jag fått 2200v i en eheim pump, sen finns andra saker att tänka på tex att en sjöborre kan gnaga sönder en pumpsladd ganska fort,men olyckor kan hända men man försöker ju att göra allt så säkert som möjligt,men det finns fortfarande folk som har kaffebryggaren på diskbänken och tycker det är helt ok.Mvh Stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"vill bara säga den osmolatorn är gjord till mitt akvarie och ingen annans"

(Stefan Molin)

Precis som i mitt fall, tar jag helt eget ansvar för denna lösning som fungerar klockrent även i mitt akvarie.

Tycker fortfarande att denna "billiga" lösning är suverän. Har ganska svårt att tänka mig att nivågivarens gjutna plastdetaljer(PVC?) skulle "smälta" eller ens leda ström speciellt bra. Men det är klart att om någon hittar en bättre lösning än Clas Ohlsons "ljus relästyrning" i denna prisklass shoot!

Bara att komma på denna lösning(!) är det jag blev imponerad av.

Som tidigare sagt, åsknedslag kan man bara försöka skydda sig mot, och en ren kortslutning p.g.a. strömspiks relaterat internfel borde väl ändå elcentralens säkring lösa, säkerheten kan man ju dessutom öka ytterligare med en jordning utav akvariet, kolstav + jordfelsbrytare.

Tycker nog att doppvärmare och dränkbara pumpars 220V sladdar med dess tunna isolation verkar farligare(!) utan att så många verkar reflektera på det.

(går ju att mäta spänning i akvarievattnet från all aparatur).

Mvh. Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan också tänka mig att Classes nivågivare är säker, men jag vet det inte.

Vi är väl vid det här laget eniga om att den kan vara spänningsförande så det är nog bra att hålla en extra koll på den. Den största faran ser jag i att det kanske kan krypa in salt där anslutningssladden är ingjuten i godset.

Jag vill poängtera att jag bygger mycket själv och med stort nöje, men jag har också varit lärare inom elektronikområdet där det förekommer många livs- eller brandfarliga ombyggnader. Speciellt enpoliga sladdströmbrytare!

I alla fall uppskattar jag deltagarna här på forumet så mycket att jag vill bara inte vara med om den risken att någon råkar ut för eller ställer till med en elolycka.

(Och säger att: det har jag lärt mig på forumet).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...