Gå till innehåll

Gabriels & Simons 63L


acuario

Rekommenderade inlägg

hej.

Vi är 9år "Gabriel" respektive 3(snart 4) "Simon" och farsan gav oss ett litet akvarium när han bytte upp sig och då blev hans osmosvattenskar över och då tjatade vi att ville ha Nemo på vårat rum. Han gav oss karet och lite andra djur som en sjöborre, Eremitkräfta, En snäcka + lite koraller och anemoner + att han köpte 3 st Nemo's som är jättefina. han har lovat oss att köpa en räka men vi har ännu inte fått någon trots att vi påminner han ibland, han säger nästa gång så ska vi köpa en. Farsan får sköta karet för vi klarar inte av det så bra med vattenbyten och sånt men mata fiskarna kan vi. karet är 63L och vi tycker det är ganska stort men inte lika stort som farsans för det är ju jätte jätte stort. Tekniken är enkel en 800L pump som cirkulation och 2 lysrör på 18w. Farsan säger att det egentligen är lite för litet så vi har ljuset på 12 timmar och korallerna lever ännu så vi tror inte att farsan är så expertig som han verkar.

helvy8pq.jpg

sjborre1gy.jpg

kolonianemon39ai.jpg

skivis8vc.jpg

post-764-14468912262611_thumb.jpg

post-764-14468912262778_thumb.jpg

post-764-14468912262888_thumb.jpg

post-764-14468912263008_thumb.jpg

post-764-1446891226315_thumb.jpg

post-764-14468912263275_thumb.jpg

post-764-14468912263385_thumb.jpg

post-764-14468912263506_thumb.jpg

post-764-14468912263612_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tänkte prata om kostnad för detta kar till mina pojkar. Det här projektet har kostat väldig lite det mesta har jag fått tag i gratis och en del hade jag i min pryllåda.

Akvarium: Mitt allra första kar som är 25år gammalt 0:-

Belysning: Har fått på jobbet en 2x18w

Lysrör: Hade på lagret 0:-

Bänk: Snickrade till denna för ca en 100 lapp

Pump: Köpte den för ett år sedan och den kostade 130:-

Vatten: Tog mitt gamla vatten från 735L karet men okey 50 spänn då

Grenuttag: 44:-

LS ca 8-10 kg Gratis från wrang

Fiskar: 3st clowner 225:- (begagnade)

Koraller 0:- har fått alla från vänner

Sjöborre 150:-

Eremit: 20:-

Snäcka: 20:-

Summa 740:-

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sådär då är skummaren på väg.

Ojoj, det väcker minne! Sådan hade jag till mitt första mycket misslyckade saltkar för sådär 15 år sedan. Jag hade stält in den fel, så det kom lite mycket skum. "Smart" som jag var så fäste jag en slang på toppen och drog den till en liten dunk vid sidan om karet så jag skulle slippa tömma den så ofta. Efter att varit borta en helg var det översvämning... allt hade skummat över :P Jaja, man lär sig hehe. (fråga mig inte hur jag tänkte, jag var typ 10 år vid tillfället)

/ Kevin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Här kommer 3 bilder till. Farsan har fått ett 222L akvarium som allt kommer att flyttas över till snart han ska bara köpa en ny skummare ikväll och sedan så får vi ett stort akvarium men han vill också ha fiskar i det så vi kommer inte att få ha det ifred han ska köpa en liten tryckarfisk säger han men inte en ny ozzy för karet är för litet säger han. Vi fick en frökenfisk av han som hade fått en massa stryk av de andra fröknarna i hans stora kar sedan var han hos en kompis och fick mera koraller

Fosfat ej mätbart

Nitrat 1 mg/l

Kh 9,9

Ca. Testen slut

Fortfarande ingen skummning bara gjort 2 vatten byten på ca 12l per gång

akvsg7ya.jpg

frkensg2hd.jpg

eremitsg4vt.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 10 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...