Gå till innehåll

Hur ska skummaren funka i ett RSM 250?


skobeedoo

Rekommenderade inlägg

Hej,

har ett RSM 250 sedan 3 månader.

Har kollat värden (seneye, red sea tester) som visar

Temp. 26,5

PH 8,44

NH3 0,001

NH4 6,78

O2 8,0

NO3 mer än 25

fosfat 0,06

Tycker att det skummar dåligt och om jag justerar bara lite på luften så svämmar allt över i skummaren.

Hur gör jag för att få ner nitratet på en låg nivå eller är det ok?

Kan man hälla i något i akvariet istället som minskar nitratet.

Jag har Active kol och fosfat reduser i filtret.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan väl börja med att ställa in skummaren optimalt.

Först: Rätt vattennivå. Finns det någon markering på skummaren var vattennivån skall vara? Har du kollat i bruksanvisningen.

Jag brukar göra så (inte RSM) att jag sätter luften på max och sedan sänker/höjer vattennivån så att skummet blir lagom kraftigt färgat.

Jag hoppas det går att sänka nivån tillräckligt för att få ett bra skum. Det kan vara knepigt om skummaren fungerat dåligt ett tag för med mycket skit i vattnet skummar det mer men efter ett tag brukar det gå lättare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns tyvärr ingen riktigt bra instruktion med förpackningen utan jag har fått kollat på nätet.

modellen är fast när det gäller nivå men man kan skruva på luft och ett rör som bestämmer vid vilken nivå det kan rinna över in i skumaren. känns inte optimalt.

Får åka hem och klura ut hur jag ska få mer luft i systemet utan att allt skummar över och rinner tillbaks in i akvariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...