Gå till innehåll

Längd på doserpumpsslangar?


Curtus

Rekommenderade inlägg

Bör man ha doserpumpen i direkt närhet av akvariet eller klarar dem att pumpa vätskan en bit?

Bör man tänka på något spec?

Jag får inte riktigt plats med allt det jag vill under akvariet så jag funderar på att sätta upp ett högskåp mitt emot akvariet med kalkreaktor, osmostank, och automatisk dosering till Zeolight.

Detta ställer ju dock till en del problem och då främst transportsträckan. Det blir 3-4 meter från skåpet till sumpen. Klarar en doserpump av att trycka vätska hela den vägen?

Och skulle en doserpump klara av att ta vatten från karet, transportera det till kalkreaktor och sedan tillbaka igen?

Är detta möjligt och isåfall hur?=)

Mvh Patric

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det låter ju bra.

Reaktorn är en Aquacare Turbo3. Jag tänkte helt enkelt montera den på väggen i skåpet. Bör jag ha en enskild doserpump vid sumpen som trycker vattnet till reaktorn och tillbaka eller kan jag ha doserpumpen till reaktorn i skåpet tror ni? Så den suger halva biten och trycker tillbaka till sumpen?

Gjorde en snabb skiss på hur jag tänkt ungefär. Tänkte dra alla slangar i en kabelkanal längs golvet under balkongdörr och fönster.

post-4468-14468932803926_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag hade en AC 2 så var sista kammaren en sediment uppsamlingskärl innan det rann tillbaka till akvariet, så det är bättre att du trycker vätskan till reaktorn å sedan så får den rinna tillbaka till akvariet.

turbo3_1us.jpg

översta anslutningen är en luftnings rör för luft att evakuera ut efter kammare 3

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla tips.

Kanske rentav ska satsa på en annan pump att mata reaktorn med för att den ska klara trycka hela biten, man lär ju förlora en del tryck iom att det kommer bli ett par böjar på vägen.

Wrang: Tror du att det kommer funka så som jag tänkt, för om jag drar rören/slangen jäms med golvet så kommer det ju komma en böj för att komma upp 50cm och ner i sumpen till karet igen. Om det inte blir något tryck efter sista sedimentkammaren så kanske vattnet inte tar sig över kanten till sumpen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Slangpump är att föredra att mata sin kalkreaktor med då den ger samma flöde Hela tiden. Gäller bara att hitta en som funkar att köra 24/7

Nej tyvärr jag tror det inte kommer funka med att dra rören längs med golvet å hoppas det rinner över så småningom

Hade hällre testat att dra slangen över dörren vid fönstret å sedan ner i karet.

Sättet man sediment kammaren så högt i skåpet du kan så borde det funka

/Christian

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Får forska vidare i om det kan finnas nån ställbar pump som kan vara lämplig.

Annars en eheim universal med en kulventil borde ju gå att få till.

Tyvärr har jag ingen flödesmätare på reaktorn =( Utan jag får väll isåfall köra på mätning för hand, tappa upp vatten i ett litermått och mäta eller något liknande.

Tack för all hjälp och synpunkter det uppskattas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

får du inte in AC 3:an på nått sätt i skåpet under / Bakom eller sidan av sumpen?

Bygg ställningen 15cm bredare å ha allt vid sidan av akvariet å dra ut klakreaktorn vid sköstel eller påfyllning...

Osmostank etc kan du bygga å ha en under bänken. Vet en som haft en låda under allt å drar ut den vid påfyllning men ändå får plats med 25 liter

enligt bilden du gjort så mot väggen borde funka med ett litet skåp...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ska räkna och klura lite på detta. Funderade mycket idag på om jag skulle kunna lösa det på något sätt lite närmare akvariet. Får mäta lite och diskutera med sambon lite.

Vore ju klart lättare att ha allt i anslutning till akvariet.

Smart lösning att skjuta in den på kortsidan!

Mvh Patric

får du inte in AC 3:an på nått sätt i skåpet under / Bakom eller sidan av sumpen?

Bygg ställningen 15cm bredare å ha allt vid sidan av akvariet å dra ut klakreaktorn vid sköstel eller påfyllning...

Osmostank etc kan du bygga å ha en under bänken. Vet en som haft en låda under allt å drar ut den vid påfyllning men ändå får plats med 25 liter

enligt bilden du gjort så mot väggen borde funka med ett litet skåp...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej , hur högt har du under karet ? om du byter lock på inkommande vatten och sätter sediment filtret ovanför karet , då får du säker plats med kalkreaktorn i sumpen , dom kopplingarna är inte helt säkra , är dom svarta slangarna det minsta skadade så läcker dom , mvh stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för tipsen Stefan.

Bänken är ca 85cm hög invändigt. Så rent teoretiskt så får ju reaktorn plats på baksidan av bänken bakom sumpen men den kommer då bli krånglig att sköta. Jag vill försöka ha saker lätt tillgängligt.

Men jag kanske ska ser över slangar och kopplingar iallafall då.

Jag tittade en hel del på DeStaCo reaktorerna innan jag fick tag i denna. Dom kostar ju tyvärr väldigt mycket i inköp annars verkar dom ju simpla och lättskötta.

Ska försöka se om jag kan få till någon lösning utanför sumpen i ett skåp vid sidan om ändå, dock inte mitt emot karet kanske. Får samråda med sambon också som sagt.

Skulle inte vilja ha så mycket mer saker under karet då sumpen kommer ta upp i nästan hela ytan och där har jag reserverat ett stort fack för vattenbyten. Så jag slipper hålla på med hinkar och baljor. Teknikfacket är redan ganska fullt med Zeoreaktor och Skummare.

Sumpen ser ut såhär: De grå sakerna är Skummare, Zeovitfilter och Returpump.

post-4468-14468932820235_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej , skippa facket för vatten bytet , skaffa en tunna i plast , dom finns i alla former , tycker fugan dom är fula så skaffa en xxl tät tvätt korg , nackdelen är att du får sköta tvätta , du pumpar vattnet till karet med en slang , samma slang som du har när du suger ur vatten ur karet , du ska inte bära något vatten , dastaco har en nivåvakt som styr co2 samma som AC , den har en larmfunktion om co2 är slut och om flödet i reaktorn stannar , ratten är till för att styra varvtalet på doserpumpen , mvh stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej.

Jag har redan en tunna men har tänkt den som osmostank. Kanske gör som du säger och använder tunnan till vattenbyte och sedan gör ett lite mindre osmosfack i sumpen istället.

Låter som dastaco inte är så mkt lättare än reaktorn jag redan har isåfall:)

Tack för förklaringen.

Tråden tog lite vändning men tack för alla åsikter.

Vad är själva grejen med att det inte är så bra att köra annan media än aquacared egna granulat i deras reaktor men att det går om jag byter granulatbehållare?

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej , det är bättre att du bygger ett skåp till ett vatten förråd i stället , det är inget fel på AquaCare s granulat bara priset i Sverige , gör en sökning på 15 kg på nätet , mvh stefan

Har funderat mycket och pratat med sambon så vi ska försöka klämma ihop tv-bänk och akvarium lite granna och få plats med skåpet brevid akvariet istället.

Fortsätter denna diskution i tråden om mitt kar istället om någon har några synpunkter.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?55204-Patrics-866-liter/page2

Mvh Patric

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...