Gå till innehåll

Haha rolig dundertabbe! Tur att inget dött!


Vidofner

Rekommenderade inlägg

Skrev i en tidigare tråd om att jag fått helt sjuka vattenvärden helt plötsligt. Från att ha haft helt stabilt kh, ca och mg till att ha 15+ i KH och 230 ca. Frågade folk lite vad det kunde berott på och folk tipsade om att jag möjligtvis kan ha råkat hälla KH-lösning i min ca-behållare. Gjorde lite tester men allt såg rätt ut där. Jag intalade mig att doserpumpen måste löpt amok.

Anledningen till att kalciumet droppat kan ju ha att göra med att bikarbonaten fällt ut kalciumet och därav har det droppat.

Idag skulle jag göra vattenbyten och höll på tömma förrådet på plastdunkar som jag brukar ha färskvatten i och drog då ut en plastdunk med KH skrivet på sig. Denna dunk var tom vilket alltså betyder att jag hällt en hel dunk med KH-lösning i min färskvattentank och detta har då doserat sjuka mängder KH i mitt akvarium.

Tur att jag inte har så många acroporor eller andra känsliga koraller. Allt ser bra ut just nu men jag ska försöka övertala frugan till att göra ett till vattenbyte denna helg :)

På med dumstruten och vara tacksam för att det inte blev någon krash pga av detta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En av mina chefer brukade alltid säga - Det är bättre att inse att man är en fullständig idiot än att stå inför ett oförklarligt problem. Brukade användas när någon klagade på att datorn dött och teknikern böjde sig ner och stoppa in sladden i vägguttaget :)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad vore livet utan misstag? Det är ju så vi lär oss och gör framsteg :) Jag gör också dundertavlor och jag lär mig av dem. Så på med dumstruten för mig med. I tidernas begynnelse skulle jag höja nitrathalten och doserade åt skogen...bom...grumligt vatten i några dagar och dumstrut på :)

Med vänlig hälsning, ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu var vattenbytet gjort och det tog KH från 15.2 till 14.1, Ca från 260 till 290 och mg från 1230 till 1290... hoppas det inte blir för stort hopp nu bara. Blir ett till vattenbyte imorrn eller övermorgon. Skönt att vara på bättringvägen och veta vad som var felet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gött att det rädde upp sig. dummstruten på för min del med gjorde bort mig me dosserade tok mycke järn pja felräkning :P så algerna är bara o vänta på

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...